Älkää nauttiko
Muistakaa, että ette nauti nyt yhtään näistä lämpimistä päivistä. Näiden helteiden ansiosta meidän polttoaineita verotetaan yhä suuremmilla haittaveroilla. Yli kahdeksankymppinen mies asuu yksin isoa taloa, isoa taloa josta ei saa edes pinen kaksion hintaa kerrostalosta, jos muuttaisi halvempaan asumismuotoon. Miehellä on talossaan öljylämmitys ja lämmityskuluihin menee jo nyt yli kolmannes miehen vuoden eläkkeistä. Joka kolmas kuukausi eläke menee lämmitykseen.
Haittavero rankaisee hänen ikäluokkansa ihmisiä, jotka ovat joskus uskoneet öljypolttimeen. Joskus oli kahden asunnon loukku, josta oli vaikea sevitä, mutta nyt on öljylämmityksen loukku vanhemmilla ihmisillä, joilla ei ole vara hankkia maalämpöä muutamalle jäljellä olevalle elinvuodelleen.
Jokainen innokas ilmastoapostoli huutaa kurkku suorana, että on oikein maksattaa haittaverot niillä jotka ”saastuttavat”. Meidän ihanat mummot ja vaarit ovat näitä ”pahiksia” joiden eläkkeet eivät enää riitä uusiin investointeihin. Vanha mies elää yksin isoa taloaan ja kiroaa syntyneensä Suomeen. Talon hinta on romahtanut, kun siitä on tehty ”aikapommi” kukaan ei uskalla vanhaa (homepommia) taloa ostaa, kun siinä on asbestia, öljylämmitys, mahdolliset putkivauriot, kattotarkastukset tekemättä ja sijainti ei paras mahdollin ja tonttikin jo ränsistynyt, ehkä vielä likakaivot uusimatta jne…
Mutta näille ukoille ja akoille voi surutta syytää haittaverot täysimääräisinä.
Hoitajamitoitus on tärkeä, mutta ilman hoitajaa sinnittelevät yksinäiset vanhukset ovat vailla huomiota. Vanhusten taidot eivät riitä nousemaan jatkuvasti nousevia asumiskuluja vastaan. Kiinteistöveroakin on täydennetty uudella hulevesimaksulla ja nyt sitten haittaverot päälle.
Ja kaikk vain sen takia, että saamme nauttia Suomessa muutamasta hellepäivästä .
Voi Greta Thunberg, kun ottaa päähän tämä yksisilmäisyys. Uusi hallitus on kaikkien aikojen vihrein ja feministisin, mutta vanhuksilla ei ole vara asua omassa talossaan.
Tasan tarkkaan näin. olen yksi noista tuhansista (ellei kymmenistätuhansista).
Ei ihme, jos äänestän järjellisiä poliitkkoja, niitä jotka ottavat ”ilmastomuutoksen” rauhallisemmin ja eivätkä yritä ainoastaan rahastaa ja lisäverottaa sillä.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin tuot asian esille.
Ilmoita asiaton viesti
Jätevesiuudistus on samaa kategoriaa. Moni on asunut omassa talossaan ilman ongelmia jätekaivoineen eikä heillä ole ollut varaa investoida mihinkään uudistuksiin, joiden vaatimuksistakaan ei ole ollut selvyyttä.
Nyt heitä tullaan sakottamaan ja rankaisemaan siitä, että heillä ei ole ollut varaa. Jos tällainen laki säädetään, niin pitää järjestää myös rahoitus niille, joilla siihen ei ole varaa.
Ilmoita asiaton viesti
Silloin, kun tuo jv-laki säädettiin ei markkinoilla ollut yhtäkään puhdistamoa mikä tekisi puhdasta. Jos siis uskomme silloin ajankohtaista Tekniikan Maailman testiä ja miksi emme uskoisi.
Silti siis turha laki säädettiin. Miksiköhän…
Mekin silloin silmämääräisesti mökillämme katsoimme puhdistamon paikan. Oli vain huonoja vaihtoehtoja. Kaikki ne olisivat vaatineet turhan suuren avohakkuun. Emme rakentaneet emmekä vieläkään rakenna. Pihan perällä on puucee perustelemassa päätöstämme. Saa riittää.
Ilmoita asiaton viesti
Eikä ole vieläkään.
”Puhdistamot” poistavat pahimmat roskat, muu menee läpi. Ja tulee aina menemään. Jos ei sitten käytetä satoja tuhansia euroja per ”puhdistamo”. Tekniikka antureineen on niin arkaa edelleen että se toimii ”kunnolla” jonkin aikaa ja sitten alkavat ongelmat. ( Kunnolla toimimisella en tarkoita oletetulla tavalla vaan niin että jokainen yksittäinen laite toimii siten kuin sen pitäisi).
Ennemmin tai myöhemmin ”puhdistamot” alkavaat päästämään läpi kaiken mitä niihin meneekin.
Ainoa joka tästä rumbasta hyötyy on valmistava teollisuus ja valtio verotulojen muodossa.
Ilmoita asiaton viesti
”…nyt on öljylämmityksen loukku…”.
Öljylämmityksen aikana sähkönkulutuksemme (taloussähkö + öljylämmityksen vaatima sähkö) oli n. 6.000 kWh/a. Siitä öljylämmityslaitteiston osuus oli n. 2.000 kWh/a (öljypoltin + kiertovesipumppu).
Voi siis lohduttautua sillä, että lämmitys vie vain 2.000 kWh sähköä.
Ei paha. Maalämpö veisi sähköä ehkä jotain 15.000 kWh. Paha juttu. Ei saisi viedä yhtään, jos virheiltä kysytään.
Ilmoita asiaton viesti
Käytetäänköhän päästöissä muuten ajantasaista tietoa päästöistä vain sitä tietoa mitä öljy joskus on saastuttanut, käsittääkseni nykyiset öljyt palaa paljon puhtaammin kuin ennen.
Kymppitonnin maksoi jätevesi pöntöt maan alle kesämökin saunaan, ei olisi rakennuslupaa saanut muuten, tuleehan sinne liraus nyt juhannuksena, pitää tarkistaa ilmaputki että on auki jos vaikka haihtuisi se vesi sitä kautta.
Ilmoita asiaton viesti
”Käytetäänköhän päästöissä muuten ajantasaista tietoa päästöistä vain sitä tietoa mitä öljy joskus on saastuttanut, käsittääkseni nykyiset öljyt palaa paljon puhtaammin kuin ennen.”
Kyllä se kaikki öljyn palaminen on sitä, että kaivetaan kallioperästä hiiltä ja se yhdistyy happeen tuottaen CO2:sta.
Öljyä ei myöskään tule mystisesti lisää vaan se on hyvin rajallinen resurssi. Näillä näkyminen kestää alle 20v kun ollaan saavutettu öljyhuippu ja tuotanto kääntyy voimakkaaseen laskuun vaikka kysyntää riittäisi, ja viimeiset pisarat menee kuitenkin sotakoneisiin.
Öljy ei kuitenkaan lopu muutamaan sataan vuoteen mutta ei sitä kukaan myy vientiin enää siinä kohtaa ilman että maksaisi joka litrasta vaikka kultaharkoilla.
Ainoa oleellinen muutos on se, että öljyhuippu on siirtynyt hieman eteenpäin kun on löydetty muutama uusi lähde ja saatu hyödynnettyä vaikeammin saatavia resursseja mutta se ongelma on sama kuin 70-luvun alussa.
Ilmoita asiaton viesti
”Näillä näkyminen kestää alle 20v kun ollaan saavutettu öljyhuippu ja tuotanto kääntyy voimakkaaseen laskuun vaikka kysyntää riittäisi,”
Näin sanottiin jo 1960.
Kuitenkin nykyiset tunnetut vara ovat suuremmat kuin koskaan. Vaikka kulutus on moninkertaistunut, kenties monikymmenkertaistunut.
Lisäksi on opittu tekemään orgaanisia polttoaineita (jotka soveltuvat mm. polttomoottoreihin) lähes kaikesta mahdollisesta jätteestä.
Ilmoita asiaton viesti
Sen totean, että noin käy, kun on uskollinen lapsuuden pihapiirille. Ihmisen ei pitäisi kiintyä mihinkään maisemaan niin, ettei lähde sieltä pois aikanaan, kun vielä pystyy. Minulla ei tuollaista sidonnaisuutta ole. Oli minullakin omakotitalo Keski-Suomessa, vaikka asuimme vakinaisesti pääkaupunkiseudulla. Se toimi vapaa-ajan asuntona. Sinne muutimme, kun pääsimme eläkkeelle.
Noin 15 vuotta se oli mukavaakin, mutta sitten voimat ehtyivät. Lumitöistä ei tahtonut selvitä. Eipä muuta kuin talo myyntiin. Talo oli ja on hyvässä kunnossa. Remontit on tehty aikanaan Tytär ja vävy ostivat sen vapaa-ajan asunnokseen. Me muorin kanssa asumme kerrostalossa. Ei tarvitse huolehtia kuin oman huoneiston siivouksesta. Seuraava etappi on palvelutalo. Se onkin ongelma, ettei vain joudu Addenton riistettäväksi. Ehkäpä saan senkin varmistettua.
Kyllä täällä Saarijärvellä noita asuntoonsa kiinni jääneitä riittää, mutta minkäs noille omapäisille teet, kun eivät usko, että entinen hyvä asunto on nykyisellään lähes arvoton tai jopa purkukunnossa ja tontista sa mitä saa, jos se on ostettavalla paikalla.
Ilmoita asiaton viesti
Sinulla on ollut varallisuutta hoitaa asiat. Kaikilla ei ole ja heidän kimppuunsa hallitus käy kovin toimin. Eikä tuo koske vain syrjäseutuja. On heitä täällä raisiossakin. Väärin on pakottaa kiinteistöveroin ja ylimääräisin kustannuksin ihmiset muuttamaan kodeistaan. Ihan hyvin muuten pärjäisivät. Mutta jos vanhasta tönöstä joutuu maksamaan kuukauden eläkkeet kiinteisöveroina, niin kyllä järki on jo karannut pitkälle. Nousemaan päin ovat, kuten kaikki muutkin pakkoverot.
Ilmoita asiaton viesti
Näin se menee kinteistöveron, hulevesimaksu ja haittaverot laittavat vanhukset Attendon syliin.
Ilmoita asiaton viesti
Hallinto, lue valtiovalta, nykyään kun vallassa on vihervasemmisto, haluaa aatteensa vastaisesti että kansalaiset asuvat jokainen omassa pienessä lokerossaan kaupungeissa. Lokerossa jossa on mahdollista syödä, nukkua ja katsella propagandaa mediasta.
Näin ihmisiä on helppo valvoa ja he tuottavat mahdollisimman hyvin verotuloja.
Vihreän ”aatteen” mukaanhan ihmisen pitäisi asua maalla, luonnon keskellä ja elää siellä ympäristön kanssa harmoniassa.
Vihervasemmiston harmoni tarkoittaa betonibunkkereita lähiöissä. Aivan kuten aikanaan kun työpaikat siirtyivät keskuksiin ja lähiöitä rakennettiin kiireellä
Ilmoita asiaton viesti
” Me muorin kanssa asumme kerrostalossa. Ei tarvitse huolehtia kuin oman huoneiston siivouksesta.”
Noin ajatteli minunkin äiti kunnes 85-vuotiaaana huomasi olevansa keskellä putkiremonttia 100m2 kerrostaloasunnossaan. Hintaa remontilla tuollaiset 120 000€ ja jo muut remontit huomioiden, yhtiövastikkeet huitelevat n. 1100€/kk. Ennen remontteja n. 350€/kk.
Ilmoita asiaton viesti
Ketään ei ole niin helppoa lypsää kuin yrittäjää ja vanhusta. Paitsi invaliidia tai vammaista. Työmies on Suomessa suojeltu kaikelta.
Ilmoita asiaton viesti
Putkiremontit ovat niitä vanhan kerrostalohuoneiston ostajan loukkuja. Kattoremontti on tulossa taloon, jossa nyt asumme. Maksaa sekin, mutta en pidä pahana. Se turvaa asunnon arvon säilymisen, vaikka Saarijärvi on alenevien asuntohintojen aluetta. Putkiremontti ei paina päälle vielä miedän elinaikanamme. Sitä kyllä ihmettelen, etteivät asuntojen ja omakotitalojen kiinteistöverot alene, vaikka hinnat halpenevat. Suoraa yhteyttä asunnon arvoon ei kiinteistöverolla ole.
Ilmoita asiaton viesti
Verottajan sivuilta löytyy tällainen kohta:
”Rakennusten verotusarvon määrääminen tapahtuu kaavamaisesti rakennukselle määrättävän jälleenhankinta-arvon ja siitä tehtävien ikäalennusten perusteella. Toisin kuin maapohjan arvostamisessa, rakennusten arvostamisessa ei oteta huomioon alueellisia eroja. Siten rakennusten arvostaminen tapahtuu samoin perustein koko maassa.”
Tässä on varmaankin syy.
Ilmoita asiaton viesti
Asiaa.
Mikäli sitten joku pystyisi muuttamaan öljylämmityksen vaikkapa maalämmölle, niin nykyisen käytännön mukaan siitä seuraa kiinteistöveronkorotus, koska:
”Kiinteistövero perustuu tonttimaan ja sillä sijaitsevien rakennusten arvoon.”
Kielletyn muuttaminen sallituksi lienee sellainen muutos, että arvo nousee reilusti? Paskalain kohdallakin luulisi näin käyvän.
Ilmoita asiaton viesti
Näin käy. Itse vaihdoin öljyn maalämpöön. Lopputarkastuksen jälkeen tönön arvo nousi ja kiinteistövero.
Nyt halutaan muuttaa vero perittäväksi todellisen arvon mukaan. Miten sekin oikeudenmukaisesti määriteltäisiin. Verot taas nousevat.
Ilmoita asiaton viesti
Aika mielivaltaiselta tuo arvon määritteleminen tuntuu. Ensin nostetaan kerralla kunnolla ja sitten vuosittain tasaisesti, josta seuraa, että vero tuplaantuu melko lyhyessä ajassa (ikävähennys on nousua pienempi). Lisämurheita tuo sekin, että ainakin vanhempien ja ”väärissä paikoissa” sijaitsevien talojen korjauksiin sijoitettuja varoja ei saa koskaan pois myynnillä.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-ha…
Tuossa on, että maalämpöpumpun hankkiminen nostaa rakennuksen arvoa 5%-yksikköä.
Ilmoita asiaton viesti
Kun toimii oikein – arvo nousee – ja aervonnoususta rangaistaan.
Ilmoita asiaton viesti
Faktat eivät ole enää päteneet pitkään aikaan ilmastokeskustelussa, mutta heitetään epäilys kytemään josko sittenkin, ainakin kymmenen vuoden kuluttua tunnustetaan faktat että kukaan ei osannut/osaa ennustaa tulevaisuutta … Tässä tuore tutkimus:
Amerikasta tutkimustietoa että hiilidioksin lisääntyminen EI nostaisikaan lämpötilaa samalla voimakkuudella kuin lämpötilan nousu (luonnollinen ilmiö) NOSTAA hiilidioksidi pitoisuutta!
Luonto (Gaia, evoluutio, jne) ’haluaa’ nyt että meillä olisi lämpimämpää ja kasvit menestyisivät tuottaen kasvavalle maapallon väestölle ruokaa? Ei mielestäni paha.
https://wattsupwiththat.com/2019/06/15/co2-global-…
”Conclusion: Temperature drives atmospheric CO2 much more than CO2 drives temperature. Climate is NOT highly sensitive to increasing CO2. Increasing CO2 will NOT cause dangerous global warming.
Ilmoita asiaton viesti
Ja propaganda jatkuu … täydellä höökillä, heh
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/283268-professori…
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä lämpötilan nousu nostaa myös hiilidioksidia, tuo on tiedetty pitkään.
Siksi se hiilidioksidipäästö onkin viheliäistä kun nostaa lämpötilaa, nostaa lisää hiilidioksidipitoisuutta että nostaa lisää lämpötilaa ja sitten kun valkoiset jäät sulaa ja paljastuu lähes musta vesipinta niin taas lämpiää lisää.
Maapallon ilmasto sitten pääsee muljahtelemaan eri tiloihin tällä tavoin.
Ilmoita asiaton viesti
Eikä siinä vielä , sillä vanhat tiedostamattomat syntisi on myös kuitattava. Siis kaikki päästöt, mitä on syntynyt talon valmistumis hetkestä asti. Nythän päästöjä verrataan 1990 tasoon, mutta ei se tule jatkossa olemaan mikään pyhä virstaanpylväs vaan siirrettävä maalitolppa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo siirtyvä maalitolppa onkin juuri vanhusten riesana, he kun luulivat ja uskoivat tekevänsä oikein. Nyt sitten ovatkin maksumiehiä.
Ilmoita asiaton viesti
Kylläpä taas löysit hyvän aiheen.
Nuoruus ja vihreys ja feministisyyskin on ihanaa, kaunis hallitus. Nuorten ministereiden pitäis käväistä kurssi, mitä on olla vanha, jotta osaisivat hoitaa KAIKKIEN asioita tässä yhteiskunnassa.
Epäilen, että kyse on tietämättömyydestä, ei he tahallaan hankalia.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki vaan asuhmaan nuihin ay-liikkeen, eläkerahastojen ja mehiläisten omistammiin yksiöihin, joihin saa asumistukea (=verorahoja) ja ovatki hyvin voivia menestysyhtiöitä nämä vuokrafirmat, joita siis tuema verorahoilla (=asumistuki).
Ilmoita asiaton viesti
Olen harkinnut klapi/suorasähkölämmityksen muuttamista klapi/kivihiililämmitykseen ja taloussähkön tuottaisin jatkossa diesel/bensa aggregaatilla sen häviölämmön hyödyntäen. Venäjän raja on lähellä ja sieltä saa vielä halpaa kivihiiltä ja löpöä. Kassi/kanisteri kerrallaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole kulunut kolmeakymmentä vuotta siitä, kun ihmisille kerrottiin, että suora sähkölämmitys on paras lämmitysmuoto. No, ihmiset (hölmöt) uskoivat ja nyt maksavat uskostaan. Ilmastonmuutoksen viesti lähentelee samaa kaavaa, tehkää näin, niin ilmasto ja ihmiset pelastuvat. Noinkohan?
Ilmoita asiaton viesti
Sehän on todella hyvä ja halpa lämmitystapa jos talo ei ole energiasyöppö.Kylmemmillä puuta uuniin ja kaikki ovat tyytyväisiä.Ja nykyaikaiset ilmälämpöpumput ne vasta hyviä onkin.Mutta eniten tässä asiassa v… se että nämä kupattavat rahat lähetetään Afrikkaan ja kasvatetaan haitallista julkista sektoria sieltä pahimmasta päästä eli paperinpyörittäjistä.No perussuomalaiset tarjosivat vaihtoehtoa ja tarjoavat edelleen katsotaan koska kelpaa.
Ilmoita asiaton viesti
Jaa. Eipä ole ennen tullut mieleen, että Afrikkaanhan ne ikäihmisten rahat katovat. Uskonko tuohon, on jo eri asia, eikä sen puoleen, ei minulla ole mitään tietoa miten moni tuon tarinan totena pitää.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedänhän minä jo yli kolmen kymmenen vuoden takaa, että suora sähkölämmitys ei ole sitä parasta lämmitystä kansantalouden ja sähkön kulutuksen huippujen kannalta sähkön korkeasta jalostusasteesta johtuen, mutta valmiin klapilämmityksen tukena se oli investoinneiltaan halvin, meni muun sähköistysrempan sivutuotteena, eikä tarvinut vedellä vesiputkia vuotamaan vanhoihin rakenteisiin ympäri taloa. Olen edelleen vanhana jääränä sitä mieltä, että sähköä tulisi käyttää ensin johonkin muuhun, mielellään hyödylliseen, mistä loput siitä kuitenkin muuttuu lämmöksi.
Ilmoita asiaton viesti
Harvinaisen paljon samaa mieltä.
Yksi tapa olisi vaikka lämmittää sillä sähköllä vaikka niin, että sivutuotteena lasketaan palvelimessa asioita. Sähkön hinta ei sitten haittaisi niin paljon kun siitä voidaan vähentää se laskentatyö mitä sillä tehdään.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän Rinne rankaise näillä veroilla pitkälti omia äänestäjiään? Sitä saa, mitä tilaa!
Ilmoita asiaton viesti
Vanhukset kärsivät helteistä myös eniten ja kuolevat niihin nuoria ihmisiä todennäköisemmin. Näin se luonnon kierto korjaa.
https://www.japantimes.co.jp/news/2018/07/22/natio…
Eli me nuoret voimme kyllä nauttia helteistä, vanhukset poltelkoon öljyä vaikka kesät läpeensä jos ei helteet pelota. Japanissa ja Suomessa vanhusten suhteeton osuus väestöstä on tikittävä aikapommi, jota luonto nyt tasapainottaa. Toivotaan siis että nuo nautittavien hellepäivien määrä vielä kasvaisi meillä Suomessakin. Ennusteiden mukaan näin tulee tapahtumaan myös. Saahaan sitten naattia kunnolla.
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/viime-kesan-…
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Ap,
Hyviä uutisia kuumuutta pelkääville. Maapallon lämpötila putosi toukokuussa 0,16 C verrattuna huhtikuun keskilämpötilaan.
”May global temperatures fall 0.16C”
http://clivebest.com/blog/?p=8918
Ilmoita asiaton viesti
Tiedän että te denialistit innostutte aina kun elohopea mittareissa liikkuu alaspäin, mutta ette koskaan jos suunta on päinvastainen. Tuskin ainakaan mainitset asiaa, jos seuraavat kesäkuukaudet ovat keskimääräistä lämpimämpiä 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ap Hiltunen on itse elohopeaa, eli hänen lääkkeensä ovat utopiaa.
”Siirrytään pois vanhanaikaisesta energia-ajattelusta, kuten puun poltosta, lisävesivoimasta ja ydinvoimasta”. Ja otetaan tilalle tuulivoima,) Jeee…
Ilmoita asiaton viesti
Voitko täsmentää mitä tarkoitat denialistilla?
Ilmoita asiaton viesti
Ap Hiltunen;” Japanissa ja Suomessa vanhusten suhteeton osuus väestöstä on tikittävä aikapommi, jota luonto nyt tasapainottaa. Toivotaan siis että nuo nautittavien hellepäivien määrä vielä kasvaisi meillä Suomessakin. ”
Tällaiset kommentit ovat ihan hyväksyttyjä, kun ne kohdistuvat kotimaamme vanhuksiin. Ehkä Ap koittaa samaa argumentointia maahanmuuttajien suhteen ja katsoo miten siihen reagoidaan.
Ilmoita asiaton viesti
Enhän minä mielestäni erotellut maahanmuuttajataustaisia tai suomalaisia vanhuksia, ihan yhtä lailla he ovat vaarassa. Sinä ilmeisesti haluat hyväksyä vain kommentit, joissa vain toiseen näistä ryhmistä saa kohdistaa tällaisia kommentteja?
Mitenköhän olisit sitten reagoinut jos olisinkin maininnut ainoastaan maahanmuuttajavanhusten olevan taakka yhteiskunnalle? Varmaan se olisi ollut sulle täysin ok.
Ilmoita asiaton viesti
A.H:”Enhän minä mielestäni erotellut maahanmuuttajataustaisia tai suomalaisia vanhuksia, ihan yhtä lailla he ovat vaarassa.”
Väitinkö minä niin? Totesin mielestäni että kirjoittamasi onnistuu, kun kyse vanhuksista. Jos heidän tilalleen laittaisit mamut, niin reagointi olisi kokolailla toisenlainen.
Kun joku toivoo että helteet jatkuu ja sen ansiosta vanhukset kuolevat, niin onhan se aika sairasta. Lisäksi kun sen tekee nuori joka kuvassa näyttää noin 12v. niin oksetus lisääntyy.
A.H:”jos olisinkin maininnut ainoastaan maahanmuuttajavanhusten olevan taakka yhteiskunnalle? Varmaan se olisi ollut sulle täysin ok.”
Ei, se ei olisi ollut minulle OK. Omassa maailmassani ihmiset ovat kokolailla tasa-arvoisia ja vanhempien kunnioitus on melko korkealla.
Ilmoita asiaton viesti
Tätä nuorten ja vanhempien osuutta olisikin hyvä pohtia. Tekivätkö aikaisemmat sukupolvet virheen, kun siittivät näin runsaan sukupolven? Olihan silloin toki oma lehmä ojassa, kun usein lasten tehtäväksi jäi vanhemmista huolehtiminen, koska yhteiskunnan apuun ei voinut turvautua. Toisaalta kulujahan nuo lapsetkin aiheuttivat. Nyt ei sitten haluta tehdä lapsia, kun ne koetaan (ymmärtääkseni) rasitteeksi oman vapauden kanssa. Taloudellisesti yhteiskunta on vanhaa aikaa huomattavasti myötämielisempi taloudellisessa mielessä.
Ymmärtävätkö nykyiset nuoret, että jos syntyvyys laskee, niin tämäkin nykyinen nuorempi sukupolvi tulee olemaan suuri ikäluokka tuleviin verrattuna. Tällöin tulee käymään samoin kun miten nyt nuoriso valittaa, eli nuori sukupolvi tulee syyllistämään vanhemman sukupolven.
Mikä ratkaisuksi? Luotetaanko ilmaston hoitavan asian ”kuntoon”?
Ilmoita asiaton viesti
”Ymmärtävätkö nykyiset nuoret, että jos syntyvyys laskee, niin tämäkin nykyinen nuorempi sukupolvi tulee olemaan suuri ikäluokka tuleviin verrattuna. Tällöin tulee käymään samoin kun miten nyt nuoriso valittaa, eli nuori sukupolvi tulee syyllistämään vanhemman sukupolven.”
No voi kauhia, ihan syyllistäävät, ei apua, en kestä. Jättää lapset tekemättä niin jää ulinakin syntymättä, sehän se pahin pelko on. Että joku syyllistää. Yhyy.
”Mikä ratkaisuksi? Luotetaanko ilmaston hoitavan asian ”kuntoon”?”
Kyllä se pitkässä juoksussa hoitaa asiat kuntoon, ei se ole ongelma. Ihminen on se ongelma, jonka luonto hoitaa kuntoon. Se on meille ihmisinä ongelmallista lajin selviytymisen kannalta.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo ”yhyy” on kyllä nuorison sanoma, vaikka kaikki on paljon paremmin kuin sinunkin vanhempiesi kohdalla.
”Japanissa ja Suomessa vanhusten suhteeton osuus väestöstä on tikittävä aikapommi”
Miten tämä hoidetaan kuntoon? Kupataanko blogissa mainitut ikäihmiset veroilla tilanteeseen, jossa he ymmärtävät toimia itse ongelman poistajana? Syntiset saastuttajat joutavat maksamaan ansaitsemansa hinnan?
Ilmoita asiaton viesti
”Tuo ”yhyy” on kyllä nuorison sanoma, vaikka kaikki on paljon paremmin kuin sinunkin vanhempiesi kohdalla.”
Aijjaa, minä kun luulin että talvisodat ja muut olisi karaissut kansaa, mutta mitä vielä, itkupotkuraivarit syntyy jos ei vanhuksia ajatella joka helvetin asiassa. Sinähän sitä paitsi sinä tunnuit olevan huolissasi tuosta ”syyllistämisestä” enkä minä, koska minä en ole herkkähipiäinen enkä välitä paskaakaan mistään syyllistämisestä. Faktoista välitän.
”Miten tämä hoidetaan kuntoon? Kupataanko blogissa mainitut ikäihmiset veroilla tilanteeseen, jossa he ymmärtävät toimia itse ongelman poistajana? Syntiset saastuttajat joutavat maksamaan ansaitsemansa hinnan?”
Eikö se ole ihan tasapuolista että verotetaan käyttövoiman perusteella eikä sillä perusteella miten vanha tai köyhä olet? Taas joku synti vilahtaa siellä, etkö nyt oikeasti ole hieman herkkähipiäinen?
Ilmoita asiaton viesti
Ap Hiltunen puhuu oletuksia minä kirjoitin miten asiat ovat. Siinä on vissi ero luulolla ja nykyisyydellä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tässä hätiämitiä, sinä ainakin tunnut ajattelevan vanhuksia.
”Eli me nuoret voimme kyllä nauttia helteistä, vanhukset poltelkoon öljyä vaikka kesät läpeensä jos ei helteet pelota. Japanissa ja Suomessa vanhusten suhteeton osuus väestöstä on tikittävä aikapommi, jota luonto nyt tasapainottaa. Toivotaan siis että nuo nautittavien hellepäivien määrä vielä kasvaisi meillä Suomessakin. Ennusteiden mukaan näin tulee tapahtumaan myös. Saahaan sitten naattia kunnolla.”
Yritän nyt poimia sitä peräänkuuluttamaasi faktaa tuosta sanomastasi. Vanhusten polttamat öljyt lämmittävät ilmastoa, joten itsepähän aiheuttavat ennenaikaiset kuolemansa? Ilmaston lämpeneminen on ihmisen aiheuttamaa, mutta luonto kuitenkin tasapainottaa asiaa tappamalla lämmöllä vanhuksia? Toivot lisäksi, että ihmisten aiheuttama ilmaston lämpeneminen aktivoisi luontoa toimimaan tehokkaammin aikapommin purkajana? Kyllä tuossa aika vahvasti syyllistetään ja herkkähipiäisenä en tuota ilmastopa… oikein usko.
Tasapuolisuus on kaukana kaikissa energiamuotojen verotuksessa. Ilmastonmuutoksen nimissä tuntuu kaikki olevan luvallista, missä tosiaankaan ei tasapuolisuus toteudu. Eikö se ole ihan oikein, että maksetaan energiasta sen todellisen hinnan mukaan? Nyt verotus on yhteneväistä anekaupan kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
”Tasapuolisuus on kaukana kaikissa energiamuotojen verotuksessa.”
Kyllä eri energiamuodot ovat tasapuolisia. Niin lämpö, liike, sähkö ja potentiaalienergia.
Verotukset kohdistuvat fossiilisiin luonnonvaroihin, ei mitenkään energiamuotoihin.
”Eikö se ole ihan oikein, että maksetaan energiasta sen todellisen hinnan mukaan?”
Ei, koska eletään markkinataloudessa. Siihen kuuluu veroilla ja yritystuilla ohjailu.
Markkinaehtoisuus kun ei toimi. Jos haetaan markkinaehtoisuutta niin vanhukset voisi myydä vaikka orjiksi.
Mutta, orjuus on kiellettyä eikä asioita tehdä markkinaehtoisesti koska markkinataloudessa asiat ei kehity markkinaehtoisesti, vaan juuttuvat lokaaleihin optimiin, ei globaaliin optimiin.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä et ole sisäistänyt sanaa energiamuoto, johon saa googlettamalla tietoa. Tässä yksi taho, joka on ymmärtänyt sanan:
http://www04.edu.fi/kaytannonfysiikka/energia_muod…
Ehkä myös sanaan markkinatalous on syytä perehtyä.
Ilmoita asiaton viesti
”Ehkä et ole sisäistänyt sanaa energiamuoto, johon saa googlettamalla tietoa. Tässä yksi taho, joka on ymmärtänyt sanan:”
Siinä puhutaan energialähteistä.
Olen perehtynyt markkinatalouteen.
”Ehkä myös sanaan markkinatalous on syytä perehtyä.”
Olen perehtynyt. Kyllä se kysynnän ja tarjonnan laki toimii.
Mutta, markkinaehtoisuus EI TOIMI. Kuuhun ei olisi ikinä menty markkinaehtoisesti. Teollistuminen höyryvoimalla olisi tapahtunut antiikin aikana jo ellei orjat olisivat olleet halpoja. Itseasiassa teollistuminen tapahtui vain britanniassa markkinaehtoisesti.
Nyt ongelmana on liian halvat fossiiliset polttoaineet että ne estää kehitystä. Markkinatalous voi kehittää energian tuottoa vain verottamalla fossiiliset niin kalliiksi että uusiutuvat on halvempia ja vähentämällä tuotekehityksen riskejä jakamalla yritystukia.
Yksityinen markkinatalous kun ei oikein kehitä mitään johtuen siitä, että yksityinen raha sietää heikoisti riskiä. Sitä yksityisen rahan heikkoa riskinsietoa vähennetään hajauttamalla.
Ilmoita asiaton viesti
En ymmärrä sitä, että vapaassa kilpailutilanteessa yhteiskunnan tehtävänä olisi rajoittaa tarjontaa jonkun toisen tuotantohaaran hyväksi. Kaikki ohjaushan on pois vapaasta markkinataloudesta?
Markkinaehtoisuuden näen eri tavalla. Markkinat toimivat myyjien ja ostajien torina, jossa jokainen voi vapaasti tuoda markkinoille tavaroita ja joku voi ne sieltä hankkia.
Markkinatalous ja markkinaehtoisuus ovat siten vapaan kaupankäynnin kulmakivet. Sinä ilmeisesti näet markkinaehtoisuuden jotenkin taloudellisesti kannattavana tai kannattamattomana toimintana. Tosin olen itsekin sitä mieltä, että jonkinlaista ohjausta tarvitaan. Fossiilisten kohdalla ainakin Suomessa ohjausta on runsaasti, kun polttoaineissa veroja on 75 %.
Tuskin liian halvat polttoaineet ovat estäneet kehitystä, sillä ymmärtääkseni maailma on kehittynyt kalliista polttoaineesta huolimatta jatkuvasti.
Ilmoita asiaton viesti
”En ymmärrä sitä, että vapaassa kilpailutilanteessa yhteiskunnan tehtävänä olisi rajoittaa tarjontaa jonkun toisen tuotantohaaran hyväksi.”
Jotta saadaan asioita kehitettyä. Markkinatalous kun jumiutuu lokaaleihin optimeihin. Se ei automaattisesti ohjaa parempiin ratkaisuihin.
Asian voi muotoilla niinkin, että miksi orjista sitten luovuttiin? Hyvin ne hommat niinkin onnistuisi, että oma vapaus on ulosmitattavissa ja maksettavissa työllä.
Oikeasti vaan huomattiin että tämä on vähän epäinhmillistä ja että koneet tekevät hommat tehokkaammin mutta koneellistamista tehtiin aika nihkeästi markkinaehtoisesti. Orjat tai persaukiset halpatyövoima olivat niin halpaa mutta noin niinkuin markkinaehtoisessa systeemissä jumiudutaan siihen että ei investoida kalliisiin koneisiin kun niissä on taloudellista riskiä.
”Markkinaehtoisuuden näen eri tavalla. Markkinat toimivat myyjien ja ostajien torina, jossa jokainen voi vapaasti tuoda markkinoille tavaroita ja joku voi ne sieltä hankkia.”
Siinä ohjaa silloin vain raha. Kuin antiikin aikana, että mitä nyt laittamaan autoon mitään moottoria, kamalasti kehitystyötä eikä välttämättä toimi. Saa ennätysnopeasti ja halvalla kehitettyä kun laittaa vain orjat kantamaan. Orjat voi myös huutaa ”tööt tööt” kun on ruuhkaa edessä.
Toisin sanoen, markkinaehtoisuus jumiutuu sen hetkisiin ratkaisuihin mitkä ovat halpoja ja uuden kehittämistä ei helposti tehdä koska siinä on riskejä. Yksityinen raha sietää heikosti riskiä.
Julkisella rahalla sitten voikin mällätä, käydä vaikka kuussa ja hyvin kehittyy asiat koska se vähentää riskiä hajauttamalla sitä koko yhteiskuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olemme eri mieltä, mutta jankkaaminen ei taida muuttaa kummankaan päätä.
Laitan pari vanhaa viisautta alle.
Demokratia on kaksi sutta ja yksi lammas, jotka päättävät siitä, että mitä syötäisiin lounaaksi.
Mikäli olet toisella töissä, niin olet toisen orja.
Ilmoita asiaton viesti
Miten toimisi yhtälö kaksi lammasta ja yksi susi? Susi saisi tupla hampurilaisen;)
Ilmoita asiaton viesti
Susi kysyisi, että kumpi haluaa tulla syödyksi. Mitä lampaat vastaisivat? Aina on hyvä saada äänensä kuuluville.
Ilmoita asiaton viesti
Lammas vastaa aina kysyttyeässä, MÄÄ.
Ilmoita asiaton viesti
”Nyt ei sitten haluta tehdä lapsia, kun ne koetaan (ymmärtääkseni) rasitteeksi oman vapauden kanssa. Taloudellisesti yhteiskunta on vanhaa aikaa huomattavasti myötämielisempi taloudellisessa mielessä.”
Kyllä ne taloudelliset seikat ratkaisee tässä aika paljon miksi syntyvyys laskee.
Naisia ei helposti vakinaisteta yksityiselle puolelle jos ovat lisääntymisiässä joten on sitten sitä pätkätyötä. Vauvavahinko on kallis pienyrittäjälle.
Tai vaihtoehtoisesti naisille niin paljon koulua että saa jonkun korkeakoulututkinnon ja julkiselle puolelle saamaan tasaista tuloa. Sitten vasta on taloudellisesti mahdollista lisääntyä.
Naisia ei myöskään oikein sitouteta parisuhteisiin. Itseasiassa päinvastoin kun miehiä on niin paljon enemmän suhteessa naisiin. Ja jos suhde menee poikki, kuten hyvin usein tapahtuu niin elatusmaksut osuvat tavallisesti miehelle joten miehet eivät halua lisääntyä kun elatusmaksut pudottaa epävarmassa työsuhteessa olevat helposti köyhyyteen. Nykypäivänä kun ei ole kaikille kokopäivätyötä.
Näkyyhän tämä hullutus niistä syntyvyystilastoista, ulosottotilastoista ja julkinen sektorikin paisuu.
Nämä ovat oikeasti yhteiskuntaan leivottuja rakenteellisia valuvikoja joita on rakennettu ennen nuoria sukupolvia. Yksi selkeä valuvika on vaikka eläkejärjestelmässä joka rakennettu sellaiseksi, että oletuksena olisi aiempaa suurempi määrä eläkkeen maksajia tai talouden rakentaminen ikuisen talouskasvun varaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ap Hiltunen kuuluu siihen näsäviisaaseen nuorten joukkoon, jonka mielestä öljynpolttajat saavat kuollakin kuumuuteen.
Tiedoksi vain, että kylmyys tappaa paljon enemmän. Vuonna 2014 kylmyys tappoi Euroopassa 40 000 ihmistä. Sen lisäksi teidän vouhottajien ansiosta esim. Saksassa on 7 miljoonaa ihmistä, jotka eivät pysty maksamaan sähkölaskujaan.
http://jaakkojuhaniojaniemi.puheenvuoro.uusisuomi….
Ilmoita asiaton viesti
Kylmäkö ei tapa? Senkö takia lämmityskuluja nostetaan jotta saadaan vanhukset äkkiämmin pois verorahaa kuluttamasta? Kummaa että suuret kuolovuodet oli samaan aikaan kuin oli ennätyskylmä?
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin. Erittäin hyvä kirjoitus, pointsit täältä.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmastotalkoissa se köyhä tulee aina kärsimään, kuten em kirjoituksesi esimerkki kertoo karua todellisuutta.
Maria ajoi ohi Salon :D, siis Ohisalo:
”Minä tiedän, mitä eriarvoisuus on, minä tiedän mitä köyhyys on. Olen kokenut sitä, olen nähnyt sitä, olen tutkinut sitä. Laskua ilmastonmuutoksen torjumisesta eivät saa maksaa ne, joilla on jo nyt vaikeuksia toimeentulon kanssa.”
Siinä meillä melkoinen luostarin nunna.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhuksille annettiin ”vappusatanen” (50€) ja perään ilmeisesti vihreä lasku. Tais mennä nollille tai miinuksen puolelle osalla tämä.
Ei ole kadehdittava vanhuksen osa. Kulut kasvaa ja digitalisaatio mutkistaa asiointia, jos ei ole ottanut opikseen. Samaan aikaan jälkipolvet jos niitä on ovat vieraantuneet, eikä sieltäkään ole apua saatavissa. Voi toki olla että jälkipolvilla ei ole edes kykyä tai resurssia auttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ari Alsio, kiitos erinomaisesta kirjoituksesta. Sitä lukiessa tuli mieleeni Vihreiden puoluekokouksessa hehkutetut tulevan vaalikauden tärkeimmät tavoitteet, ilmastonmuutos, tasa-arvo, vihapuhe ja eläintensuojelu. No taisihan siellä uusi sisäministeri/puheenjohtaja mainita köyhätkin. Joten kyllä maaseudulla asuvien omakotitalon aikanaan hankkineiden köyhien eläkeläisten nyt kelpaa.
Tosin maamme taloudesta ei ole mitään huolta, ei myöskään meidän tavallisten eläkeläisten taloudesta. Kyllä minua nyt harmittaa kun en tullut äänestäneeksi Vihreiden kansanedustajaehdokasta !!! ( muistattehan, että huumorin kukka se kaunein kukka on )
Ilmoita asiaton viesti
”Haittavero rankaisee hänen ikäluokkansa ihmisiä, jotka ovat joskus uskoneet öljypolttimeen.”
Oma vika.
Öljykriisi oli silloin 70-luvun alussa ja sen jälkeen on öljyn takia sodittu monta kertaa.
On tässä ollut aika monta kymmentä vuotta aikaa päivittää.
Ilmoita asiaton viesti
Öljykriisi ja ilmastonmuutos ovat täysin eri skaalassa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei laisinkaan.
Ilmatonmuutos, väestönkasvu ja resurssien loppuminen ovat täysin samaa ongelmakokonaisuutta ja usein niitä voidaan ratkoa samoilla keinoilla ja nuo myös yhdessä kertoo suoraan sen, että öljyn hinta nousee väistämättä. Itseasiassa öljyn hinta ollut viimeiset 30v oudon matala mutta kun se öljyhuippu saavutetaan alle 20v kuluessa niin kohta siihen ei ole kenelläkään varaa kun loput pisarat menee sotakoneisiin.
Öljykriisi oli jo 70-luvulla ja tässä on sen jälkeen tapettu ihmisiä aika paljon öljyn takia että kyllä tästä voi sanoa että on ihan täysin oma vika jos ei ole mitään saanut tehtyä päivittääkseen lämmitysjärjestelmää.
Missä hemmetin mikä-mikä maassa sitä oikein on eletty kohta 50v kun kuviteltu öljyn riittävän ikuisesti? Suomestakin on tänä aikana löytynyt uusia öljylähteitä kuinka monta kappaletta?
Miksi minä olen tiedostanut tämän 10..11-vuotiaana lapsena lukemalla kirjastossa ja katsomalla persianlahden pommituksia tajunnut, että minun ei kannata ainakaan haja-asutusalueella asua vanhempana kun tottunut saamaan ruoan kaupasta enkä teurastamalla kotiporsasta?
Ehkä mielenkiinnon kohteet muuttuvat myöhemmin elämässä että muutan vaikka johonkin kommuuniin asumaan landelle mutta kyllä tuo nyt on tiedossa, että elämä on öljyn käydessä vähiin vähemmän liikkuvaista.
Suomessa vaan on erityisen paljon etenkin jotain pölhöpersuja jotka jauhaa jostain ”suomalaisesta elämäntyylistä” omakotitaloidyllistä ja rajattomasta öljyllä elämisestä mutta eivät kuitenkaan kerro missä se Suomen öljylähde on mikä riittäisi rajattomasti.
Niin ja taas ne tankkerit räjähtelee.
Ilmoita asiaton viesti
Silloin pelättiin että öljy loppuu, nyt pelätään että öljyn käyttö ei lopukkaan, Siinä on vissi ero. Myönnä pois.
Ilmoita asiaton viesti
Öljyn käyttö loppuu väistämättä kun öljy loppuu hyvää vauhtia, mutta sen loppuminen romuttaa täysin yhteiskunnat taloudellisesti jos siihen ei ole varauduta ajoissa katkaisemalla riippuvuus.
Jotain hiiltä voi sitten poltella hyvinkin pitkään, että sinä aikana ehtii se ilmastonmuutoskin vaikuttaa.
Lopputulos kuitenkin on sama, että fossiilisista pitää päästä eroon hallitusti ja oikeasti parhaiten ongelmilta olisi vältytty jos olisi sieltä 70-luvulta lähtien hinattu fossiilisten hintaa vähän kerrassaan ylöspäin että ei hölmönään rakenneta riippuvuutta niihin.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ehdottomasti kannattaa kieltää uusien öljypolttimien myynti ja nostaa sitä verotusta. Menee sitten juurikin oikein ja kohdistuu veron vaikutukset oikeaan paikkaan, eli vähentää öljyriippuvuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi ja jokainen saa tehdä omat johtopäätöksensä, mutta minä en enää jatka tätä keskustelua, kun se ei johda mihinkään. Teflon on hyvä suoja mitä tahansa vastaan. Kannattaa vaan vääntää loppuun saakka ilmastohöpinää, vaikka vanhukset olisivat kuinka alakynnessä.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmeen kauan sulla pinna kesti 😉 .
Ilmoita asiaton viesti
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/oljyn-aika-lopp…
Ilmoita asiaton viesti
Tuohan olisi hienoa jos kysyntä loppuu aiemmin. Silloin muutos kävisi hallitusti.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomestakin on tänä aikana löytynyt uusia öljylähteitä kuinka monta kappaletta?” En tiennytkään, että Suomessa on etsitty öljyä.
Lähi-Idän sodat ovat olleet pääsääntöisesti täysin muita sotia kuin öljysodat: palestiinalaisten ongelmat, USA:n aggressiivisuus terroristijahdissa, kaiken maailman Osamat ja Imamit, vallankumoukset jne.
Matti Karnaattu, peli on menetetty viimeistään siinä vaiheessa, kun argumentit ei enää riitä eikä osata keskustella, vaan täytyy vetää esiin joko rasistikortti, denealistikortti, natsikortti tai vaikkapa persukortti. Aikamoista ihmiset ala-arvoistamista harrastat.
Ilmoita asiaton viesti
”Lähi-Idän sodat ovat olleet pääsääntöisesti täysin muita sotia kuin öljysodat: palestiinalaisten ongelmat, USA:n aggressiivisuus terroristijahdissa, kaiken maailman Osamat ja Imamit, vallankumoukset jne.”
On olemassa sodan syy, ja sitten on olemassa myös sodan perustelu, että saadaan omalle väelle perusteltua miksi pitää mennä ihmisiä tappamaan.
Terroristit ovat niitä perusteluita, tai oikeammin tekosyitä.
Öljyn takia sitä Irakia on runnottu pariin otteeseen, piiritetty vuosikymmenen verran että sinne saa lisää tukikohtia ja kalustoa, Afganistaniin mentiin kun se Persia on sellaista vuoristomaata saatiin tukikohta sinne helpottamaan invaasiota Iraniin. Syyrian läpi menee strategisesti jännä öljyputki.
Sieltä ei ole tähän päivään mennessä löytynyt mitään Saddamin joukkotuhoaseita mutta tukikohdat siellä vaan ovat edelleen.
”Matti Karnaattu, peli on menetetty viimeistään siinä vaiheessa, kun argumentit ei enää riitä eikä osata keskustella, vaan täytyy vetää esiin joko rasistikortti, denealistikortti, natsikortti tai vaikkapa persukortti. Aikamoista ihmiset ala-arvoistamista harrastat.”
Peli on menetetty sitten kun näytät minulle ne Saddamin ydinpommit vaikka.
Ilmoita asiaton viesti
Noista persuista se että kyllä tuo nyt on hyvin selvästi havaittavissa, että persuihin liittyy vahvasti semmoinen omituinen kupla että ei hahmoiteta maailmaa Suomen rajojen ulkopuolella. Kuten esimerkiksi EU, suurvaltapolitiikka, resurssit jne. tai että voidaan elää kuin ennenkin.
Eli sellainen mikä mikä -maa missä Suomella on olevinaan oma ikuinen öljylähde, ihan kuin öljy ei olisikaan rajallinen resurssi.
Ilmoita asiaton viesti
M.K:”Öljykriisi oli jo 70-luvulla..
..han täysin oma vika jos ei ole mitään saanut tehtyä päivittääkseen lämmitysjärjestelmää.”
Kerrotko muutaman hyvän vaihtoehdon 70-luvulta öljylämmityksen sijaan.
M.K:”erityisen paljon etenkin jotain pölhöpersuja..”
Ja näin se ”asiantuntijuus” tulee taas esiin.
Ilmoita asiaton viesti
”Kerrotko muutaman hyvän vaihtoehdon 70-luvulta öljylämmityksen sijaan.”
Puu.
Ja öljypolttimet on päivitettävissä pelletteihin.
Ilmoita asiaton viesti
Ja pelletin hinta seuraa polttoöljyn hintakehitystä. Mitä hyötyä siis rahallisesti on vaihtaa öljy pellettiin?
Ilmoita asiaton viesti
Onhan se kaiken aikaa halvempaa kuin öljy.
Mitä pidempään öljyssä roikkuu niin sitä enemmän siitä maksaa.
Ilmoita asiaton viesti
M.K:”Puu. ”
Ja puuta saa ilmaiseksi, mistä? Jos/kun öljykattila, niin siihen ei pelletti sovellu, vaikka miten päivittelisi poltinta. Vaatii myöskin tilat pelleteille yms. Investoitava siis on ja nyt sitten päästäänkin siihen varsinaiseen ongelmaan..mistä rahat? Jos lämmitysjärjestelmää vaihdetaan, niin usein puhutaan tuhansien, jos ei kymppitonnien kustannuksista. Kun ”kehuit” tuolla siitä omasta köyhyydestäsi aikoinaan, niin muistuuko mieleen että oliko silloin itselläsi mahdollisuuksia kymppitonnien investointeihin, vai miten se meni?
Ilmoita asiaton viesti
”Ja puuta saa ilmaiseksi, mistä?”
Sitä voi ostaa.
”Vaatii myöskin tilat pelleteille yms.”
Niin vaatii. Rahalla saa.
”mistä rahat?”
No kun on ollut aikaa 70-luvulta saakka säästää niin onko ne rahat ryypätty vai mitä niille on tehty?
Jos ei itse osaa tehdä niin aina voi lainata pankista ja maksaa sitten takaisin mutta se tietysti on sen koron takia kalliimpaa kuin että vähän kerrassaan itse hoitaisi asioita.
”Kun ”kehuit” tuolla siitä omasta köyhyydestäsi aikoinaan, niin muistuuko mieleen että oliko silloin itselläsi mahdollisuuksia kymppitonnien investointeihin, vai miten se meni?”
Ei, mutta maksoin työtä paiskimalla ja penniä venyttämällä ne kymppitonnit mitä olin velkaantunut kun osittainen työkyky palautui.
Juttu kun on se että kun on kerran aikaa ollut niin monta vuosikymmentä että kyllä siinä on aikaa ollut hoitaa asiota.
Ilmoita asiaton viesti
Sitaatti vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalon kotisivuilta:
”Meidän on pysäytettävä ilmastonmuutos ja sopeuduttava niihin vahinkoihin, jotka olemme jo saaneet aikaiseksi. Tämä on tehtävä tavalla, joka on reilu ja oikeudenmukainen jokaiselle”.
Eli missä on ongelma, korotetaan vaan öljyn hintaa, mutta ei tehdä haittamaksusta vanhuksille ongelmaa, koska se kostautuu hoitokuluissa. Jos kaikki yksin asuvat vanhukset siirtyvät vuodeosastoille pelastuuko ilmasto?
Ei ole reilua vaatia yli kasikymppisiä eläkeläisiä maksamaan omista hölmöyksistään tuolla tapaa kun Kraanattu yrittää väittää. Varsinkaan siksi, että siitä ei ole ilmaston pelastajaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Pelletti se vasta onkin rajallinen resurssi. Taas huomaa miten vähän jotkut Kaarnatut on jyvällä energia asioista.
Ilmoita asiaton viesti
Pelletti on uusiutuva resurssi. Sitä tahtia kun metsässä puu kasvaa tuhisten, sieltä saa biomassaa pelletteiksi.
Suomessa on ennen öljyllä lutraamista lämmitetty kaikki asuintilat puulla, että kyllä se onnistuu.
Ilmoita asiaton viesti
”Ja öljypolttimet on päivitettävissä pelletteihin.”
Pelletti on tosiaan hyvä ja noin 50 %:a halvempi kuin öljy mutta ei se kunnollinen pellettipoltinkaan aivan ilmainen ole, ja toisena ongelmana on varastointi vuoden tarpeiksi. Olen polttanut kohta kaksikymmentä vuotta pellettejä stokerilla, ja varastointiongelmaa ei ole, eli kohtamain pitäisi tilata 9 tn:a puhallusautolla.
Ilmoita asiaton viesti
Kunhan muistatte, että kevyen polttoöljyn hintaa nosti viimeiksi SOS -hallitus vuoden 2018 alussa. Eikä niinkään ilmaston vuoksi vaan verotulojen. Eli Keskusta, kokoomus ja siniset olivat noston takana(tosin perussuomalaisetkin ilmoittivat että tuo linja käy). Jotenkin kovapäisimmällekin voisi jo upota, että vihreät eivät suinkaan ole kovinkaan monen teitä kiusaavan asian takana. Pääosin sieltä löytyvät etenkin kokoomus ja keskusta.
Ilmoita asiaton viesti
Muistetaan muistetaan, vaikka ehkä uskollisimmat kepu- ja kokkarifanit eivät halua muistaa. Kyse ei ole puolueista vaan siitä miten puolueet vastaavat siihen kuvaan jonka meille äänestäjille haluavat itsestään välittää.
Eli kehut siitä, että nyt on Suomen vihrein ja feministisin hallitus antaa odottaa tekoja tuon illuusion puolesta. Vanhusten kyykyttäminen on sitten ilmastoteon varjolla sallittua. Tarkoitus pyhittää keinot. Eikä vihreys tai feministisyys parempaan pysty, kuin sanomaan että hallitukset ennen meitä ovat tehneet samoin???
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni tässä ei kohdisteta mitään vanhuksiin vaan öljyn kuluttajiin.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta mutta, kun monet vanhukset vain sattuvat asumaan yksin öljylämmitteisissä taloissaan, joiden arvo vain hiipuu ja hiipuu, kuten vanhusten kuntokin.
Miksi vaahdota hoitajamitoituksen 0,7 arvosta, kun ilman hoitoa toistaiseksi pärjäävät vanhukset unohdetaan omiin koteihinsa?
Tästä on kysymys, voidaanhan tehdä vaikka mitä korotuksia öljyyn minun puolestani, mutta entäs nämä vanhukset, kysytäänkö heiltä mitään?
Ilmoita asiaton viesti
Hyppäsit taas trollin kelkkaan.
”Miksi vaahdota hoitajamitoituksen 0,7 arvosta, kun ilman hoitoa toistaiseksi pärjäävät vanhukset unohdetaan omiin koteihinsa?”
Pieni korjaus ei ole unohdettu vaan päinvastoin on muistettu että näitä yksin pärjääviä on liikaa ja ne tulee verotuksella ”savustaa” pois kodeistaan. Nyt aiotaan korottaa niitä veroja joissa ei oteta millään lailla veronmaksukykyä huomioon.
Ilmoita asiaton viesti
”Mutta mutta, kun monet vanhukset vain sattuvat asumaan yksin öljylämmitteisissä taloissaan, joiden arvo vain hiipuu ja hiipuu, kuten vanhusten kuntokin.”
Kai se tarkoittaa paria vaihtoehtoa jos nykyinen asuminen on mahdotonta:
1) Päivittää taloa. Pitäisi onnistua vaikka lainarahalla.
2) Muuttoa pois
”Tästä on kysymys, voidaanhan tehdä vaikka mitä korotuksia öljyyn minun puolestani, mutta entäs nämä vanhukset, kysytäänkö heiltä mitään?”
Taitaa nyt enemmän koskea heidän perillisiä, että jos haluavat pysyä paikoillaan ja eläke ei riitä niin omaisuus siinä hupenee sitten.
Mutta, kun tavoitteena on vähentää öljyriippuvuutta joka käy siten, että asteittain hinataan jalostettavan öljyn määrää alemmaksi niin kysynnän ollessa sama, hinta nousee. Raha on aika armoton konsultti tässä. Nyt on vasta vähän veroilla rapsuteltu mutta kyllä tuon öljyn osalta tulee pian kylmää kyytiä.
Itse varmaan kaivaisin taulukkolaskinta esiin ja laskiksin jos päivittäisi taloa josko voisi eläisi loppuelämää tuloilla samalla kun lyhentää lainaa vai realisoiko talon ja muuttaa pois.
Ilmoita asiaton viesti
Milloin hysteria ja fanaattisuus on tuonut mitään hyvää…
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitatko tätä hallitusvastaista hysteriaa ja fanaattisuutta? Minustakin olisi parempi jos nämä Egyptin vitsauksia näkevät ”kriitikot” malttaisivat odotella vuoden tai pari ennen rankimpia profetointejaan. Mutta selvästikin turhaan toivottu.
Ilmoita asiaton viesti
”Talon hinta on romahtanut, kun siitä on tehty ”aikapommi” kukaan ei uskalla vanhaa (homepommia) taloa ostaa, kun siinä on asbestia, öljylämmitys, mahdolliset putkivauriot, kattotarkastukset tekemättä ja sijainti ei paras mahdollin ja tonttikin jo ränsistynyt, ehkä vielä likakaivot uusimatta jne…”
Turhahan se on ulista, jos kurat on jo housussa. Kyllä nämä olisi pitänyt hoitaa jo kauan aikaa sitten kuntoon, eikä päästää ”aikapommiksi”.
Ilmoita asiaton viesti
Näin on, sillä nuo olisi ollut mahdollista korjata jo ennen kun työura päättyi eläkkeelle jääntiin ja sitä kautta tulotason laskuun. Mutta sitä varten yhteiskunnan tukiverkot ovat, että ihmistä autetaan vaikka hän omilla ratkaisuillaan olisikin saanut itsensä liemeen, ja toki niidenkin auttamiseen joilla ei ole osaa tai arpaa ongelmiinsa.
Ilmoita asiaton viesti
En minäkään halua, että pulaan esim asunnon kanssa joutuneet saa vain raippaa, mutta täytyyhän se tosiasiat ymmärtää. Ei se talo rapistu, eikä tekniikka vanhene, jos muistaa välillä päivittää. Kertapanostuksena aika kallis paukku.
Ilmoita asiaton viesti
Juurikin tuo kertapanostus.
Ei olisi mitään ongelmia jos olisi tasaisesti vuosikymmenien varrella päivittänyt.
Ilmoita asiaton viesti
A.M:”i se talo rapistu, eikä tekniikka vanhene, jos muistaa välillä päivittää. ”
Siis miten se öljylämmitys ”päivitetään” esim. maalämpöön välillä?
Jos otetaan maalämpö vaikka porareiästä, niin porataanko vuonna -96 esim. 5m, seuraavana vuonna sitten taas saman verta jne. Jonain vuonna ostetaan sitten porakaivoon pumppu, muutaman vuoden päästä vaikka muutama metri putkea ja seuraavana vuonna lisää.
Ei oikeasti tiedä itkiskö vai nauraisko.
Ilmoita asiaton viesti
Ja kun maalämpö ei ole mahdollista kaikkialla riippuen maaperästä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyseinen esimerkkihenkilö jäi eläkkeelle jo vuonna 1995, mitä silloin tiedettiin homevaurioista tai asbestiongelmista. Tiedettiin kyllä mutta ne asia on vasta myöhemmin puhjenneet kukkaan. Aika omituinen kommentti on väittää, että sairaseläkkeelle jäänyt olisi voinut hoitaa talonsa silloin kuntoon sen paremmin kuin nytkään. Eihän hän ollut enää edes työkykyinen. Pystyy hoitamaan elämänsä jos ei tarvitse hirmuisesti stressata.
Olisko parempi että ko henkilöt ammuttaisiin yhteiskunnalle vain vaivaksi olemisesta.
Muistutan vielä, että öljyn hinnankorotus ei tuo yhtään vähempää päästöä, kun vanhukset eivät niitä investointeja kuitenkaan pysty tekemään. Ainoa asia mikä tapahtuu, että vanhuksen ostovoima heikkenee entisestään. Valtio ei korvamerkitse öljyveron tuottoa ilmastonmuutoksen torjumiseen, vaan hyöty käytetään vaikkapa ei ilmastoystävällisen yritystoiminnan tukemiseen tai johonkin muuhun toimintaan.
Miksi Markokin fiksuna miehenä laittaa vanhukset maksamaan takautuvasti tyhmyyksistään, ilman että siitä olisi mitään hyötyä mihinkään???
Ilmoita asiaton viesti
”Kyseinen esimerkkihenkilö jäi eläkkeelle jo vuonna 1995, mitä silloin tiedettiin homevaurioista tai asbestiongelmista.”
Omakotitaloasumisessa on riskejä.
Asumisen riskejä hajautetaan asunto-osakeyhtiöillä. Jos oikeasti stressaa niin sitten vaikka asuu vuokralla.
”Muistutan vielä, että öljyn hinnankorotus ei tuo yhtään vähempää päästöä, kun vanhukset eivät niitä investointeja kuitenkaan pysty tekemään.”
Se vähentää kysyntää. On enemmän painetta vähentää ajokilometrejä, enemmän painetta säätää lämmitystä pykälän pienemmälle, enemmän painetta päivittää öljyä pelletteihin tai muuten parantaa asunnon hyötysuhdetta.
Kysyntä vähenee myös silloin jos asunto realisoidaan.
”Valtio ei korvamerkitse öljyveron tuottoa ilmastonmuutoksen torjumiseen, vaan hyöty käytetään vaikkapa ei ilmastoystävällisen yritystoiminnan tukemiseen tai johonkin muuhun toimintaan.”
Toki. Mutta öljyn hinnan korotukset vähentävät öljyn kysyntää ja se mikä viimekädessä merkitsee on se, että kuinka paljon raakaöljyä jalostetaan suomalaisten käyttöön.
”Miksi Markokin fiksuna miehenä laittaa vanhukset maksamaan takautuvasti tyhmyyksistään, ilman että siitä olisi mitään hyötyä mihinkään???”
Suomalainen käytäntö nyt vaan ihan oikeasti on se, että omat raha-asiat ovat elämässä aiemmin tehtyjen ratkaisujen tulos.
Ilmoita asiaton viesti
” jo vuonna 1995, mitä silloin tiedettiin homevaurioista tai asbestiongelmista”
Et voi olla tosissasi..
Ilmoita asiaton viesti
No kerro, yritykselläni oli silloin asbestityölupa, joten jotain tiedän mitä siihen aikaan asiasta tiedettiin.
Ilmoita asiaton viesti
Tämäpä mielenkiintoista, kun meidän koulu oli 91 asbestirempassa..
Ilmoita asiaton viesti
Oli varmasti, mutta mitään suurta yleisotietoa ei asiasta silloin vielä ollut, Asbestuiset muovipäällysteetkin kiellettioin vasta 1987 tai jotain niitä aikoja. Eli asbestia laitettiin lattiaan vielä laillisesti neljä vuotta ennen kertomaasi remonttia.
Esimerkkihenkilöni oli Partekilla töissä ja hänen talossaan on mineriittivuoraus, jonka hän itse on asentanut. Omia virheitä tottakai, mutta aika kohtuutoneta on väittää, että vuonna 1995 hänenolisi pitänyt poistaa asbestilaatat ja laittaa talo pellettilämitykseen kun hän masennuksen takia jäi sairaseläkkeelle. Haloo, ajattele itsekin ennen kuin alat kiistelemään asiasta nippelitasolla.
Ilmoita asiaton viesti
Aa, Well-city, eli Hyvinkäähän onkin tunnettu turvallisuussuosituksien ohjeellisesta noudattamisesta. T: 3v siellä asunut ja huhhuh…
Ilmoita asiaton viesti
Itse olen vain syntynyt siellä, joten aika vahvaa panettelun makua on kommentissasi, jossa Hyvinkäätä mollataan sen vuoksi, että synnyin siellä.
Ilmoita asiaton viesti
Taisi mennä ihon alle ja kalikka kalahti…
Ilmoita asiaton viesti
Ei lainkaan, mutta onhan se hassua, että Hyvinkää saa syyt niskoilleen. Kalikkasi meni harhaan ei kalahda. On vain närkästyksesi huipentuma kun et muuta enää keksinyt. Minulla on viisaampana isompi näkemys asiaan kuin syytellä avaajan syntymäkaupunkia.
Ilmoita asiaton viesti
No Hyvinkään kunnallismenosta mm. tiedän muutakin, kuin pintaraapaisun, mutta en nyt tässä suolata tuttuja jotka kertonut. On siellä Well-cityssä tekemistä, sen sanon.
Ilmoita asiaton viesti
Tällä taas harrastetaan homekoulujen tekemistä.
Oikeasti olen vahvasti sitä mieltä, että jos saisi sen ”juosten kusemisen” kitkettyä että oikeasti yritettäisiin tehdä kunnolla eikä aina mennä siitä mistä aita matalin, meillä olisi asiat hemmetin paljon paremmin.
Ilmoita asiaton viesti
Suurin ongelma on siinä että vanhoissa taloissa ei ole ollut mitään ongelmaa ennenkuin byrokraatit pääsi vauhtiin ja niitä ongelmia tehtiin täysin turhilla ja typerillä lakimuutoksilla. Jos pikkasenkin tsiikaa tätä mittakaavaa niin tyhmempikin tajuaa että öljylämmitys ei ole minkäänlainen ongelma. Esimerkkinä vaikkapa konttilaiva joka kuluttaa vuodessa 114 000 tuhatta tonnia raskastaööliä. Mulla kuluu lämmitykseen vuodessa ~1000 litraa eli ~0.7 tonnia kevyttäööliä ja tämän takia on piiperöt kimpussa.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin kuten Matti Lehtinen kertoo. Kun vielä tiedostaa sen, että öljyn hinnankorotus ei ainakaan paranna vanhusten investointihalukkuutta.
Nyt voisi tarjota vanhuksille feministien porkkanaa, vai onko se myrkyllinen vihreä peruna, joka heille ojennetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Pikku nippelitietopläjäys vielä. Toi esimerkkilaiva kuluttaa tunnissa 28 000 litraa polttoainetta, jos joku ei vieläkään ymmärrä asian suhteellisuutta niin ei voi mitään. Montako sataatuhatta laivaa tuolla mahtaakaan seilata, auttoiko suhteellisuuden hahmottamiseen, tuskimpa.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä vähän hahmottamiseen linkkiä
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:…
Ilmoita asiaton viesti
Tähän tietenki sopii myös Perussuomalaisten esitys että pidetään työpaikat Euroopassa eli siellä missä asiakkaat ovat niin säästyy monta litraa polttoöljyä ja maailma parantuu taas vähän.
Ilmoita asiaton viesti
Aika hiljainen liikenne Beringinsalmen läpi 🙂 .
Ilmoita asiaton viesti
Onhan tuossa ongelmaa kun pitäisi mennä nolla litraa molempiin.
Yhden konttilaivan uusiminen on muuten helpompi operaatio kuin vaikka sadantuhannen omakotitalon lämmitys.
Ymmärrätkö kun siitä öljystä pitää päästä eroon hallitusti eikä sillä tavalla, että kerralla pomppaa hinta kolminkertaiseksi tai viisinkertaiseksi.
Virhettä on tehty siinä, että öljyä ei ole verotettu aiemmin että hitaammatkin tajuaisi päivittää.
Ilmoita asiaton viesti
Matin omasta pyynnöstä päivitin hänet banaanien joukkoon, näkemiin ja kuulemiin.
Ilmoita asiaton viesti
Vähälläkin tekstillä voi viiltää hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitus osui naulan kantaan. Öljylämmityksen haittaveroa todennäköisesti maksavat vanhoissa taloissa asuvat ihmiset, jotka eivät saa taloaan myytyä kuin pilkkahinnalla eikä ole varaa talon lämmitysremonttiin. He tuskin ovat kovin syyllisiä myöskään tähän ilmastonmuutokseen ainakaan elinolojensa suhteen.k
Ilmoita asiaton viesti