Ari Alsio - puolueisiin sitoutumaton Aappa A taistelee paremman maailman puolesta "Oulusa".

Olisiko jo aika ymmärtää Kioton sopimus

Vuonna 1997 Kioton pöytäkirja, joka astui sopimuksena voimaan 2005. Niin moniko ymmärtää aikuisten oikeasti miten se on toiminut ja mitä se on saanut aikaan?

Sopimuksen siis piti rajoittaa kasvihuonepäästöjä, mutta yllätys yllätys luulenpa, että ne ovat nousseet noin 50%.

Tietysti emme voi tietää montako sataa prosenttia olisivat nousseet ilman sopimusta?

Suomi on johtava, innovaatinen ja esimerkillinen, kun kysytään asiaa vihreiltä, mutta onko todella kaikki tehty oikein?

Puolueet jotka eniten puhuvat ilmastonmuutoksesta, ovat hyvin hiljaa Kioton saavutuksista, koska niitä ei juurikaan ole.

On törkeän epä-älyllistä hakea vaalivoittoja huolestumalla asioista, joihin ei kuitenkaan ole mitään lääkettä antaa.

Poliitikot eivät saaneet Kööppenhaminsaa 2009, enää mitää sovittua, Pariisin piti olla käänne, mutta miten kävikään? Nyt olemme taas mahdottoman edessä. Ilmastokysymys on hyvä pelottelu asia poliitikoille vaalien alla, vaikka 98 prosenttia poliitikoista ei koko asiasta ymmärrä 2 prosenttia.

Suomi muka voi pelastaa koko maapallon esimerkillään!!!

 

PAH, uksokoon ken tahtoo minä en usko suomalaisten kaikkivoipaisuuteen maailman laajuisen ongelman edessä. Suomi voi tukea, Suomi voi näyttää esimerkkiä, mutta Suomi ei voi kuolla ilmaston lämpenemisen edessä.

MUTTA: Poliitikot vain ratsastavat aiheella, eikä heillä ole keinoja sanojensa vakuudeksi. Jos jollain on keinot hallussa, niin kommenttikenttä on vapaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

17Suosittele

17 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (31 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Voihan sitä vaikka lakkoilla koulusta, ainakin perjantaisin. Eikös se auta?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

On se keino ainakin saanut poliitikot hullaantumaan aiheesta, mutta missä ne keinot, joilla pitää asiat saada järjestykseen. Ei silti etten soisi lapsukaisille yhtä vapaapäivää jokaisen vaalikauden alussa.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Ja jatkaa lakkoa maanantainakin, viikonlopulla kiisseliä kaksin käsin.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Kioton sopimukseen sisältyi muistaakseni "vapaan saastutuksen vyöhyke", lähinnä Aasian isoja kehitysmaita, Kiina kärjessä. Näiltä ei vaadittu silloin mitään. Kohta Kiina onkin niin iso talousmahti, ettei siltä edes voi vaatia mitään. Kiinassa CO2-päästöt ovat jo henkeä kohtikin yli EU-tason. Kivihiilestä Kiina polttaa nykyään puolet, kun loppu maailma polttaa sen toisen puolen.
Tuossa varmaan on jotain olennaista, miksei Kioto ole tuottanut tulosta.

Jos uskomme esimerkin voimaan, niin eikö silloin Suomen varsin kohtuulliset CO2-päästöt neliökilometriä kohti tuota esimerkillään tulosta? Jos eivät, niin tuottaisiko sitten joku muu esimerkki parempaa tulosta?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Risto on jäljillä, mutta keinoja kaivataan yhä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#2:
Enpä olisi kovin optimistinen.
On hyvin mahdollista, että korkeasti teollistunut Kiina saa päästöjensä kasvun pysäytettyä ja jopa hienoisesti laskemaan, mutta keinona on silloin sen pahiten päästöjä tuottavan savupiipputeollisuuden siirto rajojen ulkopuolelle, halvemman työvoiman maihin. Ja Kiinaa väkirikkaamman Intian päästöjen kasvu on vasta päässyt vauhtiin.

Täällä demagogiaa harjoittavat poliitikot sitten yrittävät haalia kannatusta ja kehitellä massapsykoosia taistellakseen meidän alenemassa olevaa promillen päästöosuuttamme vastaan keinoilla, joista puolet on tehottomia (veroja, veroja, veroja) ja melkoinen osa jopa päästöjä kasvattavia.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Sanotaan, että mitään ei tehdä, mutta sanoihan pääministeri Matti Vanhanenkin ennen Kööppenhaminan ilmastofoorumia: "Meidät hukka perii jos emme saa sopimusta aikaan"!

No onko hukka perinyt?

Käyttäjän mhatakka kuva
Markku Hatakka

Onhan pari yksinäistä hukkaa käynyt katsastelemassa Helsingin niemeä, mutta totesivat että kaikki OK ja jolkottelivst takaisin Sipoon korpimetsiin.
Silti lähivuosina odotettavissa "äärimmäisiä sääilmiöitä" Suomessa, sen verran kaoottista keskustelu on ollut ....

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Vapaavuorikin lupaili miljoona euroa sille, joka keksisi korvaavan ratkaisun Helsingin kasvavalle riippuvuudelle kivihiilestä.

Viime viikolla raportoitiin, että Kiina on lisäämässä edelleen kivihiilen käyttöään 30 % vuoteen 2030 mennessä. Tämä 30 % lisäys on yhtä paljon, kun mitä koko USA:n päästöt kivihiilen käytöstä ovat kokonaisuudessaan.

Näistä todellisista lähtökohdista huolimatta meillä on nyt ilmastovaalit ja maitoa ja lihaa paljon sun muuta ehdotetaan verolle.

Vaalisloganeissa voisi vaikkapa vaatia Helsinkiä vähentämään kivihiilen käyttöä ja pienenentämään sisälämpötiloja, sekä rajoittamaan lämpimän veden käyttöä pariin päivään viikossa. Turhat katuvalot ja mainosvalotkin voisi sähkön säästämiseksi sallia vain lauantaisin.

Kioton jälkeen Kiina on yli 3-kertaistanut päästöjään ja Intia 2-kertaistanut päästönsä. USA ja EU ovat pystyneet laskemaan päästöjään ja kaikki em. ulkopuoliset maat ovat liki tuplanneet päästönsä. Kokonaispäästöt ovat Kioton jälkeen hyvinkin yli 2-kertaistuneet.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Helppo ratkaisu: Jenkeistä tosi-TV:n talonsiirto-formaatista. Siirtolavetti kuvaushenkilöineen Loviisaan Hästholmeniin ja ekaksi Loviisa1 ja sitten Loviisa2 siirto kehä 1 sisälle sopiville rantatonteille. Probleema ratkaistu sähkö/kaukolämpö.

ps Onkos siinä Jasperin saunan vieressä vapaata tilaa? Molemmin puoleinen hyöty avovesi kesät ja talvet ja hyvä onkipaikka lauhdevedessä viihtyville ahvenille, kokemusta on

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Helsinkiläisten kasvava riippuvuus kivihiilestä aiheutuu kiinalaisen tavaran tuonnista ja sen valmistukseen käytetystä yhä lisääntyvästä hiilen käytöstä.
Riippuvuuden voi helposti katkaista lopettamalla Kiinassa tuotetun tavaran tuonti Helsinkiin.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Näinhän se Lauri-Pekka on, mutta kun arvon poliitikkomme ovat päättäneet ajaa Suomen alas esimerkin vuoksi.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Helsingin ja Helenin energiaksi käyttämät kivihiilikasat ovat olleet vuosittain yhä isompia. Kuinkahan on sitten vappuna 2029, johon mennessä kaikki hiilenkäyttö on korvattava jollakin uusiutuvalla bioenergialla hiilikiellon tultua voimaan.

Kivihiili on halpaa - kaikki muu on kallista.

Käyttäjän lassinpalsta kuva
Lauri Turpeinen

Päästöprosentit ja muutkin numerot on laskettu määrättyjen luokitusten ja laskukaavojen mukaan joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Myös eri maissa ne on erilaiset, eli päästöt voi moninkertaistua kun ajaa rajan yli.
Voisi alkaa siitä että olisi todellista, ei vain laskennallista, tietoa jota voi verrata.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ilmastopolitiikka on kuin jäätynyt lampi, ei siihen uppoa tiedonmuruset tai edes isomma kivenmurikat.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Tässä muutama tilastofakta.

Suomen CO2-päästöt globaaleista päästöistä ovat 0,14 % ja ne ovat vähentyneet noin 5 % vuosittain.

Pariisin ilmastokokouksessa 2015 päätettiin ja Katowicen ilmastokokouksessa vahvistettiin, että Kiina, Intia ja kaikki muut Aasian ja Afrikan kehittyvät maat saavat lisätä päästöjään vuoteen 2030 saakka. Mitä sen jälkeen tapahtuu, sitä ei ole päätetty.

Kiinan päästöt ovat 27 % globaaleista päätöistä ja ne ovat lisääntyneet noin 5 % vuosittain. On arvioitu, että Kiinassa on tämän lisäksi 3-5 % tilastoimattomia päästöjä.

Suomen vuosittaiset päästöt ovat n. 45 miljoonaa tonnia ja ne ovat vähentyneet tuon yllä mainitun 5 % vuosittain. Intian vuosittaiset päästöt ovat 2,5 miljardia tonnia vuosittain ja ne lisääntyvät n. 6 % vuosittain.

Kiinaan ja Intiaan rakennetaan yhteensä noin 1 100 000 MW lisää hiilivoimaa. Suomeen on rakennettu 2 500 MW tuulivoimaa ja jotkut poliitikot ja media meuhkaavat kuinka tämä Suomen tuulivoimarakentaminen pelastaa maailman.

Eri arvioiden mukaan laivojen kasvihuonekaasupäästöt kasvavat lähivuosina 50–250 %. Maailman kasvihuonekaasupäästöistä laivaliikenne tuottaa nykyisin runsaat 3 %. Vuoteen 2050 mennessä laivaliikenteen päästöjen osuus voi olla 17 %, jos mitään ei tehdä ja muut alat onnistuvat pienentämään päästöjä tavoitteidensa mukaisesti.

Lentoliikenteen päästöt ovat noin 3-5 % globaaleista CO2-päästöistä. Lentoliikenne tuplaantuu arvioiden mukaan seuraavan 15 vuoden aikana. Lento- ja laivaliikenne eivät ole mukana päästöjä rajoittavassa Pariisin ilmastosopimuksessa.

Suomi on ollut koko ajan päästöjen vähennyksissä Euroopan kärkimaita ja Kioton ilmastosopimuksen vaatimukset täyttyivät ennätysajassa. Esimerkiksi vuonna 2017 Suomi vähensi eniten Euroopassa päästöjä, kun Euroopan kokonaispäästöt lisääntyivät.

Suomi on ollut myös maailman ykkösiä uusiutuvassa energiassa. Kun huomioidaan myös se, että Suomen metsät adsorboivat vuosittain 110 milj. tonnia CO2-päästöjä, ovat Suomen päästöt 50-60 miljoonaa tonnia negatiiviset eli puhdistamme saman verran muiden maiden päästöjä.

Suomeen on rakennettu 2 500 MW tuulivoimaa, jonka tukemiseen menee noin 3-4 miljardia euroa, mutta yhtään ainoata grammaa CO2-päästöjen vähennyksiä Suomen tuulivoimarakentamisella ei saada aikaan.

Noista yllä olevista luvuista voitte laskea tasan tarkkaan mitä merkitsee, jos Suomen 0,14 % globaalit päästöt ovat vaikkapa huomenna 0,00 %. Toisaalta voitte myös arvioida, mitä tuo Suomen päästöt 0,00 % merkitsee taloudellemme ja koko Suomen kansan olemassaololle.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mahtavan hieno faktoihin perustuva pläjäys. Tuo pitäisi säilyttää aarteiden arkistossa ja pukata kaikikiin asiaa käsitteleviin blogeihin. Siinä oli juuri oleellinen kerrottu.

Ainoa asia, josta huomauttaisin koskee toteamusta:
"Vuoteen 2050 mennessä laivaliikenteen päästöjen osuus voi olla 17 %, jos mitään ei tehdä ja muut alat onnistuvat pienentämään päästöjä tavoitteidensa mukaisesti."

Sikäli kuin tuo päästömäärä ylipäätään kuvaa vain hiilidioksidipäästöjä (laivojen ongelmanahan varsinaisesti pidetään rikkipäästöjä, jotka eivät lukeudu varsinaisiin kasvihuonepäästöihin), niin kasvava prosenttiosuus kaikista päästöistähän ei sinänsä ole kasvava ongelma, vaan kuvastaa kokonaispäästöjen vähentymistä.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ilmastopoliittisen kovakorvaisuuden vankkumaton jää estää tosiasioiden tunkeutumisen poliitikkojen aivoihin. Eija-Riitta Korhola on tehnyt tohtorin väitöstyön Kioton sopiúmuksesta ja sen tiimoilla lilluvasta politiikasta, mutta höyhöpoliitikot eivät kuuntele. Etu-Töölön uimamaisteritkin nauravat ilmastopolitiikan tohtorille päin naamaa.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

"Eri arvioiden mukaan laivojen kasvihuonekaasupäästöt kasvavat lähivuosina 50–250 %. Maailman kasvihuonekaasupäästöistä laivaliikenne tuottaa nykyisin runsaat 3 %."

Lisäys tulee meriliikenteen lisäyksestä.

Jos laivojen päästöt kasvavat tuon 250 %, niin lisäys on silloin 7,5 %, joka tekee silloin koko globaalin laiva-armaadan yhteispäästöiksi 10,5 % kaikista päästöistä. Tuo 17 % on kai arvioitu sitten siten, että kokonaispäästöt vuoteen 2050 mennessä alenisivat.

Oma käsitykseni on, että päästöjä ei pystytä vähentämään, jos ihmiskunta ei ratkaisevasti laske elintasoaan ja, jos muuttoliikettä alhaisen kulutuksen maista korkean kulutuksen maihin ei rajoiteta ratkaisevasti.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #26

Elintasoa ei ainakaan laske se, että jaetaan rahaa löysästi vaalilupauksissa. Suomalaiset pitää saada ensin käsittämään miten alas elintasoamme tulee laskea ja sitten vasta puhua mistään muusta.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Osaako Sanna Marin ja Emma Kari lukea? Jos osaatte lukekaa tämä Jaakon kommentti.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Eikös tuon Jaakon kommentin soisi lukevan myös itsensä Sipilän ja hänen hallituksensa ministerit, varsinkin keskustan Tiilikainen, joka on saanut "herätyksen", myöhäisen sellaisen, Malmin lentokenttäaalueen suojelusta. Sipilä taisi kertoilla sellaista jotta Suomen pitää olla etujoukoissa näyttämässä suuntaa muille päästöjen vähentämistoimissa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #20

Sirpa on varsin oikeassa, kaikkien poliitikkojen soisi tuon Jaakon tekstin sisäistävän.

Käyttäjän UffeNordstrm kuva
Uffe Nordström

Minun kristallipallo yrittää kertoa että ei mene kovinkaan monta vuotta niin Kiina , Intia sekä muut väkirikkaat maat joutuvat ihan oikeasti vähentämään päästönsä. Ei hiilidioxiidin takia vaan kaiken muun paskan kuten esim pienhiukkasten.
Mitä tästä seuraa ei pallo kerro.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Kiinassa tehdään jo nyt valtavasti työtä pienhiukkaspäästöjen vähentämiseksi. Se on kuitenkin aivan eri asia kuin CO2-päästöjen vähentäminen. Tämä tarkoittaa mekaanisia savukaasupuhdistimia etupäässä, joita nykyisissä tehtaissa ei ole ollenkaan.

Olen paljon oleskellut Kiinassa ja hiukkaspäästöt ovat aika ajoittain valtavia. Pari vuotta sitten esimerkiksi 8 miljoonan asukkaan Wuhanin kaupunki peittyi punaiseen pilveen, kun joku tehdas tuprautti sopivalla tuulella savunsa ilmaan.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Siihenkin vaikuttaa lieventävästi meidän esimerkki ja Suomeen kaavailtu lihavero sekä pakollinen kasvisruokapäivä.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Melkeinpä ainoa asia ymmärrettäväksi on se, että hiilidioksidi ei juurikaan vaikuta ilmaston muuttumiseen. Kun tämä on sisäistetty, päästään oikeiden asioiden äärelle. Eikä tarvitse puhua ja aikaavievästi veivata ilmaston muuttumisesta lainkaan, vaan sopeuduttava väistämättömän edessä.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Hiili on ja pysyy, vain ihmisen on mukauduttava.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Tuon 3-4 miljardia €:n tuulivoimatuen otin mukaan arvioitavaksi, mitä uutta innovatiivista tekniikkaa sillä rahalla saataisiin aikaan, jos se olisi sijoitettu tutkimuksiin. Koko Aalto Yliopisto olisi joka osastonsa toimesta voinut keskittyä 20 vuodeksi vain ja ainoastaan kehittämään uutta päästövapaata arkkitehtuuria, rakennustekniikkaa, konetekniikkaa, kaivostekniikkaa, sähkötekniikkaa, tuotantotaloutta, digitekniikkaa, energiatekniikkaa ja mitä kaikkia osastoja siellä nykyään onkaan.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Suomi tarvitsee uuden suunnan, vaikka ei entisessäkään valittamista. Puheiden aika on ohitse on nyt tekojen aika jo.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset