Ari Alsio - puolueisiin sitoutumaton Aappa A taistelee paremman maailman puolesta "Oulusa".

Avoin kirje eduskuntavaaliehdokkaille ja äänestäjille

Eräiden laskelmien mukaan Suomen julkinen talous kääntyy alijäämäiseksi jo ennen vuotta 2030. Ja tästähän seuraa se, että velkakierre voimistuu. Nythän nykyinen hallitus väittää, että velkakierre on katkaistu, mutta nyt jo kikystä tehdään riitaa. Eli kiky on voimassa vain Juha Sipilän haaveissa, seuraava hallitus voi romuttaa kaiken. Ay-liike on kuoppaamassa sitä jo nyt. Nykyinen alijäämä on syömävelkaa, mutta 2030 jälkeen tulee sen päälle vielä oikea alijäämä, jos emme tee mitään.

Jos kestävyys katoaa se alkaa ruokkia nuivuutta ja varautuneisuutta investoinneissa. Käperrymme kuoriimme ja alamme varautua pahimpaan, se ei tuo luottamusta, vaan ajaa meidät ahdinkoon.

No ennustaminen on vaikeaa, mutta kyllähän katse on oltava reilusti tulevaisuudessa. Ennustan kuitenkin, että vaalijärjestelmä toistaa itseään, opposition ja hallituksen kädenvääntöineen. Me emme ole pystyneet uusiutumaan vaikeassa ja pitkässä lamassa, vaikka meille aina todistellaan, että suomalaiset ovat parhaimmillaan paineessa. Talvisotahengessa ei olla nyt tehty politiikan yhteistyötä, vaan vaalikausi vaalikauden jälkeen puolueet repivät asioita eri suuntiin.

Suuntana tulee kuitenkin olla Suomen hyvä, ei oman puolueen menestys ilman yhteistä hyvää.

Nyt meillä jopa perustuslakivaliokunta alkaa tehdä politiikkaa, eduskunnan puhemies ei saa eduskuntaa puhaltamaan yhteen hiileen samalta suunnalta, vaan jos hiileen puhalletaan niin yritetään saada tuhkat ainoastaan vastapuolen silmille.

Kun vaikkapa Elina Lepomäki puhuu 10 miljardin kestävyysvajeesta, niin siihen vastataan vaatimalla lisäresursseja vanhustenhoitoon. Kumpikin asia on oikein esitetty, mutta eihän ne millään tavoin ole vastakkaisia. Vaje on olemassa eikä se täyty nostamalla esiin toinen vaje.

Keskusteluun nostettu asia tulee puhua ja ruotia yksi vaje kerrallaan ei siitä muuten valmista tule.

Vaalikausia ei ole enää tuhlattavaksi, meillä on kymmenisen vuotta aikaa jäljellä, ennen kuin vaikeudet alkavat. Meillä ei ole vara enää luottaa soolopääminiterihin. Juha Sipilä on antanut kaikkensa, mutta ei yksi pääsky kesää ole tehnyt. Pitää saada yhteinen linja läpi eduskunnan ja siinä olisi puhemiehellä suuri tehtävä. Ei puhemiehen työ voi olla vain puheenvuorojen jakamista siihen pystyy vaikka virkamies. Mutta luottamuksen valaminen yhteistyön voimaan pitää olla puhemiehen läksy numero yksi. Puhemies on kuin kapellimestari joka ottaa joka ainoan nuotin komeasti orkesterista irti, eikä kylvä riitasointujen viihdearvoihin. Kyselytunnit eivät saa olla viimevuosien kaltaisia tyhjänpäiväisyyksien suoltamisistuntoja.

Äänestäkää mitä puoluesuuntaa tahansa, mutta äänestäkää sellaisia yksilöitä, jotka tekevät rakentavaa politiikkaa ja osaavat puhua muutakin kuin paskaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (28 kommenttia)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Vuodesta 2030 on turha edes spekuloida. Eihän välttämättä me olla edes näkemässä kuinka maa makaa vuonna 2030. Mitä tulee vaaleihin. Ne ovat turhat vaalit. Puolestani nykyinen hallitus voisi jatkaa samaa uraa seuraavankin vaalikauden. Suomen taloushan voi hyvin nykyään...

Käyttäjän WilleDebaucherDahl kuva
Wille Dahl

Nykyinen hallitus ei ole aikaansaanut mitään talouden kannalta merkittävää. Maailmantalous on kohentunut ja siitä on seurannut myös Suomen talouden kohentuminen.

Nykyinen hallitus on kyllä onnistunut tekemään kansaa kahtiajakavaa politiikkaan sekä kurjistamaan kansan oloja monella eri sektorilla.

Ei jatkoon.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#5:
Kävisitkö hiukan katsomassa miten Suomen talous on kehittynyt suhteessa muiden Euroopan maiden talouksiin tämän hallituksen aikana ja edellisen hallituksen aikana.
Jostakin kumman syystä Suomea luonnehdittiin edellisen hallituksen aikana Euroopan talouden sairaaksi mieheksi ja viime vuosina kommentit ovat taas olleet sillä positiivisella puolella.

Pekka Pylkkönen

Maailmantalous on kasvanut tasaista tahtia finanssikriisin jälkeen. Ylimalkaiset heitot yhtäkkisestä maailmantalouden kasvusta ovat perusteettomia. Jos sinä olet niin helvetin rikas että ostamiesi tuotteiden hinta ei kiinnosta lainkaan, olet poikkeus. Muut vertailevat tuotteiden hintoja ja ne vaikuttavat ostopäätöksiin merkittävästi.

Toki työn hintakilpailukyky lähti paranemaan jo ennen tätä hallitusta lähellä nollaa pyörivien työmarkkinasopimusten ansiosta, mutta kiky teki tässä myös osansa.

Kansan kahtiajako on myös melkoista paskaa. Kaikkien tulodesiilien ostovoima on parantunut Sipilän kaudella. Toimeentulovaikeudet ovat nyt alimmalla tasolla mittaushistoriassa.

Dahl on kyllä tyyppiesimerkki vastuuttomasta populistivasuridemagogista.

Ari Alsio

Kyllä hallituksen ja eduskunnankin on nähtävä kirkkaasti 10 vuotta eteenpäin, muuten se on turha tehdä mitään.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Mielestäni vielä olennaisempaa on nähdä 100 vuotta eteenpäin, tämä antaa suuntaviivat ja trendit joita vastaan ei kannata räpiköidä.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #16

Tuohon pitää ottaa aika paljon perspektiiviä ja epävarmuutta. Joten niin pitkälle näkemiseen tarvitaan hieman tuuriakin.

Tytär suoritti Aalto Yliopistossa tulevaisuuden tutkimukseen liittyvän kurssin. (En muista oliko se osa isompaa kokonaisuutta.) Siihen liittyi myös ryhmätehtävä, jossa ryhmän piti laatia joku skenaario karkeasti 20-30 vuoden päähän. Alkuideointi ryhmän sisällä oli kyllä monipuolinen. Lopulta kuitenkin suurimmalta osalta loppui uskallus tehdä yllättävä skenaario. Työksi valikoitui 'yleisesti hyväksytty' skenaario...

Piilossa olevia trendejä on vaikea nähdä.

Ari Alsio Vastaus kommenttiin #19

Totta, VM teki arvion 2007 ja uhka nähtiin vasta vuonna 2030, niin se toteutui jo loppuvuodesta 2008.

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Niin tuossa vain Suomen alijäämistä varoittelet . Kyl Suomi pärjää , mut kun jos Italian , Ranskan ja Kreikan jne. Syömävelat losahtaa yhteisvastuullisesti myös Suomen kontolle .. Siinä ei pienen kansan kikyt yms kikkailut auta :)

Pekka Pylkkönen

Se olisi maailmanlaajuisestikin mielenkiintoinen kokeilu jos sama hallitus jatkaisi toiset neljä vuotta. Pystyisikö sisäisen devalvaation politiikalla jatkamaan kasvua yli suhdannesyklien?

Mikään hallitus ei tule purkamaan kikyä tai aktiivimallia. Ne hyötyvät niistä ainakin lievästi kohonneena työllisyytenä eikä niiden tarvitse ottaa siitä syytä niskoilleen.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

"Äänestäkää mitä puoluesuuntaa tahansa, mutta äänestäkää sellaisia yksilöitä, jotka tekevät rakentavaa politiikkaa ja osaavat puhua muutakin kuin paskaa".

Jos näin kävisi, niin paljon muuttuisi. Valitettavasti jossain on ymmärrysvajetta tai se hiljaiseksi vaijennettu osa on menetänyt toivon ja jättäytyy nukkuvien makuupusseihin. Valitettavasti!

Jos katsotaan läpi yhteiskunnan kaikkien äänioikeutettujen jakaumaa, niin juurikin nämä heikoimmassa osassa elävät ja syrjäisimmässä tilanteessa olevat ovat niitä joiden äänillä olisi suurin vaikutus maamme poliittiseen suunan muutokseen.

Yhteiskuntamme on perustuksiltaan vahva ja vakavarainen ja yhteiskuntamme kestäisi hyvinkin suuren muutoksen, mutta heikoimmassa osassa elävät ovat hiljaa, sekä alistettu jopa niin, ettei heitä enää kiinnosta osallistuminen. Valitettavasi, sillä heidän äänillään voisi tapahtua muutosta pikku hiljaa vielä paremman ja tasapuolisemman yhteiskunnan luomiseksi.

Käyttäjän WilleDebaucherDahl kuva
Wille Dahl

Se miksi huono-osaiset ovat hiljaa johtuu siitä, että keskiluokka kuvittelee olevansa niitä parempiosaisia ja siksi he aktiivisesti kampittavat heikko-osaisia - eliitin suureksi huviksi.

Eliitti osaa näet usuttaa keskiluokan proletariaatin kimppuun. Keskiluokka ei ymmärrä, että hei eivät kuulu eliittiin. Keskiluokka siis tietämättään pelaa eliitin pussiin ja kaikki muut kuin eliitti ovat jatkuvasti huonommassa asemassa.

Jos tämä ei olisi iljettävää katsottavaa, niin tämä saattaisi olla huvittavaa komediaa.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Saanko olla eri mieltä?

Se etteivät heikoimmssa asemassa olevat ole enää kiinnostuneet osallistumaan äänestämällä johtuu mielestäni siitä, ettei tämän osan mielipiteillä ole ollut mitään arvoa missään vaaleissa. Heidät on syrjäytetty pois yhteiskuntamme poliittisesta vaikutusvallasta tarkoituksellisesti.

Valtamedian tarkoitusperät ja äänestäjäkunnan suuntaaminen on ennalta sovittu. Kovin harvoin kuulemme mielipiteitöä sieltä ulkopuolisesta leiristä. Olemmeko koskaan saaneet nähdä tämän "nukkuvan" mielipiteitä valtamedioiden vaaliteemoissa? Ei kertaakaan!

Huono-osaiset eivät suinkaan ole olleet hiljaa. Päin vastoin heillä on ollut päivittäine sanomaa, mutta niistä ei ole tehty uutista joka ylittäisi valtakunnallisen uutiskynnyksen ja käynnistäisi aiheesta laajan keskustelun. Jos joku taho tai yksilö on asian esille nostanut, niin se on painettu villaisella.

Harhaista puhetta.

Suomalainen politiikka on nimenomaan kilpailua siitä kuka lupaa eniten ansiottomia etuja työssäkäymättömille ja verottaa raskaimmin työssäkäyviä.

Milloin viimeksi vaaleissa on menty julkisen sektorin supistamis- ja veronkevennyskärki edellä? Aina siellä ovat olleet perusturvan ja eläkkeiden korotus sekä erilaiset ylikalliit julkiset palvelut edellä.

Tämä johtuu siitä että työssäkäyvät ovat Suomessa vähemmistö ja nettomaksajat häviävän pieni vähemmistö.

Martti Haverinen

Jatketaan kikyä ja sen kehittämistä siihen saakka, kunnes vuosilomia ei enää ole ja siirrymme kuusipäiväiseen työviikkoon. Lasketaan palkat niin alas, että osalla jää pirkkatuotteetkin kassalle. Tietysti olisi turha puuttua niinkin marginaalisiin ilmiöihin kuin veroovuoto yms. Katsotaan, kuin talous sakkaa tämän jälkeen ja työttömyys tapissaan. Ari... kansantalous ei taida olla vahvimpia puoliasi :/

Vastuullisena kansalaisena kuitenkin esitän ainakin yhden taloutta ja kilpailukykyä parantavan säästökohteen: Lopetetaan asumistuen aiheuttama vuokrien kilpajuoksu, ja annetaan se raha ihmisille, että voivat etsiä sen halvimman tavan asua.

Ari Alsio

Viis minun taidoistani, katso ketä äänestät ja pidä huoli hänen taidoistaan.

Kyllä nyt kaikki syyt saavat tulla minun päähäni, mutta ei sillä Suomi nousuun lähde rakas Martti. Kirjoituksen pohja on suoraan VM:stä joten se siitä talousviisaudesta Martti.

Martti Haverinen

Kuulut siis niihin Hetemäen harhauttamiin...

Jatkaisin vastuullista talouslinjaani esittämällä asumiskustannusten laskua lämmityksen osalta: Puuenergian hinta arvonlisäverottomaksi. Lisää työllisyyttä ja laskee näillä raukoilla rajoilla asumiskustannuksia. Voidaan kompensoida säätämällä kivihiilelle ja turpeelle (muistin oululaisiakin) kaksinkertainen alv.

Veronkiertoa harjoittaville vientifirmoille säädettäisiin alv:n palautuskielto. Samoin yksityinen terveysbisnes arvonlisäveron piiriin ja KELA-korvaus pois.

Ari Alsio Vastaus kommenttiin #10

Nimenomaan en kuulu, Hetemäki on minusta aivan P****ö. Alku avauksessani onkin juuri satiiria VM:n ennustukseen vuodelta 2007, jolloin he ennustivat alijäämän tulevan 2030, mutta se perkele tulikin jo heti seuraavan vuoden eli 2008 jälkimainigeissa.

Minun talouskuuri olisi leikkausta joista ensimmäiseksi leikkaisin arvonlisäveroprosenttia kautta linjan eikä mitään satunnaista puu tai muutakaan energiaa vaan leikkaus koko linjan.

Se silloin tietää muutakin rakenteellista leikkausta, koska verojen leikkaaminen tietää valtiolla miinusta, vaikka mistä sen tietää vaikka verotulot lisääntyisivät kun kulutusjuhlat alkaisivat ja pimeä työ joutuisi vähemmän houkuttelevaan asemaan.

Martti Haverinen Vastaus kommenttiin #12

Nostardamus on selkokieltä kirjoituksesi rinnalla :)

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Sipilä lupasi ottaa Saksan kiinni.Niin myös kävi.Tosin kiinni saatiin ainoastaan entinen itäpuoli.2 tuntia viikossa enemmän duunia ja satanen vähemmän tilipussissa kuin muualla maassa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Viitsitö käydä tarkastamassa, kuinka paljon enemmän Suomessa maksetaan palkkoja vuoteen 2014 verraten ?

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Minusta ongelma on siinä, että sisäistä devalvaatiota ei koskaan edes yritetä tehdä tasapuolisesti. Aina joitakin suositaan, annetaan jopa lisää etuja kuten veronkevennyksiä, mutta yleensä eniten kuitenkin kärsivät ne ryhmät jotka eivät ole kykeneviä itse vaikuttamaan olosuhteisiin joissa elävät.

Esimerkiksi yritystuet ovat pyhä lehmä joka joutaisi operoida, ainoa järkevä asia ovat innovaatiotuet, muut joutaisivat parempiin tarkoituksiin.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Yritystukia ovat aikoneet leikata kaikki Suomen puolueet jo aiempienkin hallitusten aikana, mutta leikkaaminen on jäänyt tekemättä hallitusten tavattua vuorineuvokset ja näiden viestit leikkausten mahdollisista seurauksista. Siinä on mennyt märät lahkeisiin myös SDP:n, Vihreiden ja Vasemmistoliitonkin johdoilla.

Maan suurin ongelma väestörakenteen lisäksi on viennin romahdus. Vielä 2000-livun alkuvuosina kauppatase oli säännöllisesti yli 10 miljardia euroa plussalla, mutta esim. viime vuonna 2018 oltiin miinuksella yli 2 miljardin euron verran.

Pekka Pylkkönen

Totta, taaskaan toimeentulotukeen esimerkiksi ei koskettu lainkaan. 2008-> ainoastaan yksi tuloryhmä on menettänyt tulojaan, suurituloisin prosentti. Outoa kuitenkin kutsua heitä "ryhmäksi joka ei kykene itse vaikuttamaan olosuhteisiin joissa elää". Luulin että heillä on siihen varsin hyvät mahdollisuudet suhteessa muihin.

Yhtenäkään vuonna sosiaaliturvaa ei ole leikattu. Ei vaikka kaikki muut ovat joutuneet luopumaan elintasostaan. Milloin tulisi se oikeudenmukainen hallitus joka toteaisi että jatkossa kaikki osallistuvat?

Käyttäjän samimiettinen kuva
Sami Miettinen

Hyvä kirjoitus. Pitää nimenomaan äänestää selväpäiset faktapolitiikot eduskuntaan olivat he mistä puolueesta tahansa.

Kansalaisille harkittavaksi tämä eli äänestäkää henkilöitä, ei puolueita.
Mieluiten kauppatieteiden maistereita ;)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset