Ari Alsio - puolueisiin sitoutumaton Aappa A taistelee paremman maailman puolesta "Oulusa".

Kokoomuskin laitettiin ruotuun, mutta missä järki

Hoivakodit puhuttavat ja desimaaleista väännetään kättä. Tosiasia kai kuitenkin on, että suurimmassa osassa vanhusten hoivakoteja ei ole todettu mitään ongelmia. Toisaalta kunnissa ei ymmärretä perusajatusta siitä, että kun kunnan vastuulla olevat työ yksityistetään, niin vastuu valvonnasta jää aina kunnalle.

Kunta ei voi yksityistää vastuutaan valvonnasta sopimuksessa mainitun omavalvonnan piiriin.

Suomen kunnissa tehostettu palveluasuminen maksaa noin vajaa 200 euroa vuorokausi vanhusta kohden, jos hoitajamitotusta runsastetaan maksu ei ainakaan pienene.

Moni ei tule ajatelleeksi, että hoito maksaa nyt jo yli 5000,00 euroa kuukaudessa. Jos tämä raha tulisi jokaisen itse maksaa omasta eläkkeestä niin eläkkeitä ja takuueläkkeitä pitäisi reilusti nostaa.

Nykyisistä tehostetun hoivakodin asiakkaista vain pari prosenttia maksaa hoidon itse, hoidot maksaa pääosin kunta. Kun hoitajien määrrä lakisääteisesti lisätään kustannukset satavat kunnan laariin. Paine haamuhoitajien käyttöön kasvaa entisestään joten ongelma ei poistu lakitekstiä kirjoittamalla.

Outoa tässä systeemissä on se, että kunnan hoitamana hoito maksaa enemmän kuin yksityisten tehostettu hoito maksaa. Juuri halpuuden takia kunnat kilvan tekevät sopimuksia yksityisten kanssa. Eikö olisi järkevämpää kuntien kannalta harjata julkisen vanhustenhoidon kulurakenne kuntoon. Se on tietysti yhtä mahdoton asia kuin kuun noutaminen taivaalta. Kuntien valtuustot kun on miehitetty kuntien työntekijöillä.

Kuntien on helpompi sysätä hoidot yksityselle sektorille ja sitten valtuutettujen on aika alkaa parjauskampanjansa yksityistä vastaan. Tätä tietysti kutsutaan kaksinaismoraaliksi, mutta politiikassa se ei ole niin, vaan politiikassa se on täysin luvallista. Sitä voi nimittää vaikkapa vaalitaktiikaksi. Valtuutetu myyvät kunnan vanhukset yksityiselle, kun se on kunnalle rahallisesti edullista. Kun tulee ongelmia, se on ainastaan yksityisen vika, vaikka vastuu valvonnasta on kunnilla.

Kun nyt nostetaan lain kirjain 0,7 niin tuleeko yövuoroon sen perinteisen yhden hoitohenkilön kaveriksi 0,2 persoonaa. Vai nouseeko hoitajien määr kahdeksi yövuorossa, silloin yövuorojen osalta lain kirjain ylittyy reilusti, joka varmasti johtaa siihen, että päivävuoroista tingitään se ylitys kompensoiden. Jos päivävuoroihin tulee enemmän väkeä ja yövuorossa pidetään edelleen yksi henkilö ei laki kohenna yövuoron aikaista hoitoa mitenkään nykyisestä.

Millä taataan haamuhoitajien poisssaolo? Vaikka laki kiristyy ei valvonta sillä lailla lisäännyt yhtään, siksi pitää puhua muistakin tekijöistä kuin 0,5 muuttumisesta 0,7.

Tärkeämpää olisi yhtenäistää julkisen ja yksityisen puolen työehtosopimukset. Nythän kuntien julkinen palvelu on kalliimman työehtosopimuksen piirissä, joka antaa yksityselle sen kilpailuedun jolla se hoitopaikat ”ostaa” itselleen.

Vanhusten määrä on kasvussa, syntyvyys alhossa, mutta me emme etsi yhdessä ratkaisuja asiaan, vaan olemme delekoineet homman poliitikoille, jotka onnistuvat säätämään yhä tyhmempiä rajoja ja häivyttävät oman vastuunsa näkymättömiin.

Vanhuksien määrän kasvaessa suhteessa väestön kokoon noin 10 prosenttia vuodessa olemme kohta umpikujassa, mutta onhan meillä laki jolla hoitajien määrä on asetettu desimaalilleen oikein.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (60 kommenttia)

Käyttäjän SakariRajamaki kuva
Sakari Rajamäki

Kyse on rahan priorisoinnista. Jos esim. lopetataan kehitysapuja ja lähetemme ne pakolaiset takaisin kotimaihinsa, jotka eivät tarvitse enää suojelua, niin rahat riittää varmasti.

Käyttäjän SakariRajamaki kuva
Sakari Rajamäki

Luin ton Markun komentin minulle, mutta en edes viitsiyt vastata sihen, koska muut keskustelijat löivät jo jauhot Markun suuhun.

En nyt oikei ymmärrä viestiäsi. Ihan niinkuin minun pitäisi jotenkin pelätä päätoimittajaa? Ei olenkaan arvostelen häntä ihan siinä missä kaikkia muitakin kirjoitettelijoita.
http://sakarirajamaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/236...

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #16

Tokihan sitä arvostella saa.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Ei ole ensimmäinen kerta kun olen kirjoittanut, että rahaa syydetään täysin turhaan ja tehottomaan tuulivoimaan 3-4 miljardia euroa, joka ei vähennä Suomen CO2-päästöjä yhtään ainoata grammaa, sen sijaan, että raha köytettäisiin koulutukseen sekä vanhusten ja sairaiden hoitoon.

Ilmastonmuutoksella ihmisten huijaaminen on saavuttanut aivan käsittämättömiä mittasuhteita ja samaan aikaan vähät välitetään mitä meidän hoitolaitoksissa tapahtuu. On modernia paasata jostain ilmastonmuutoksesta ja uhrata sinne miljardeja, kun kukaan ei pysty niiden vaikutuksia koskaan näkemään.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Jaakon tuulivoimakritiikki menee hukkaan täällä jossa aiheena tänään on vanhustenhoito.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Ehkä näin kävi ja ehkä ilmaisin asiani huonosti. Tarkoitin yksinkertaisesti vain sitä, että olen jo vuosien ajan kirjoittanut ja vaatinut että tuulivoiman tukirahat olisi pitänyt laittaa vanhusten hoitoon ja sairaanhoitoon ja koulutukseen. Mutta näin ei ole tapahtunut. On valitettu rahastojen puutetta ja vaadittu säästöjä ja nyt on tapahtunut mitä olemme pelänneet. Puolustuskyvyttömät vanhukset on unohdettu.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #42

Niinpä, se pitää muistaa kun seuraavaksi äänestetään ehdokkaista.

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Käsi ylös ketkä kaiķki haluu tuplata vanhus hoitajien määrän ?

Käsi ylös työssäkäyviltä kenelle käy jotta veroja nostetaan jotta ne kulut saahaan katettua ?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Noinhan se Timo menee,kun kansalta kysytään on kansa hyvin vietävissä. Tarkempi ajattelu sitten osoittaa, että perkele hallitus oli taas väärässä, vaikka kansa itse päätti.

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Nyrkkisääntö on .

Jotta ihmisen tehtävä on elää ja lopulta kuolla .

Ennemmin tai myöhemmin .

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Minä en käy töissä, mutta eläkkeestäni saa verottaa nykyistä enemmän ja arvonlisäveroa saa minun puolestani nostaa, jotta hoitajia saadaan riittävästi.

En ajattele ainoastaan vanhuksia, vaan myös hoitajia, joiden työtaakkaa on syytä helpottaa. Työtaakkaa on syytä helpottaa, jotta hoito paranisi sitä kautta ja ala tulisi houkuttelevammaksi, niin että se tarvittava henkilöstö saataisiin palkattua.

Sitä vain en voi ymmärtää miksi Orpon esitystä hoidontarpeen määrittelemistä yksilötasolla ei oteta mitoituksen perusteeksi.

Nythän on niin että hoidokin yksilöllinen hoidon tarve voi vaihdella. En tiedä yhtään mitään siitä skaalasta missä hoidon tarve liikkuu, mutta oletetaan että se liikkuu jossain välillä 0,3......0,9. hoitajaa potilasta kohti.

Jos hoitokodiss on paljon potilaita joiden hoidontarve on 0,5 tai alle, niin 0,7 on ylimitoitettu luku.

Jos taas potilaiden keskimääräinen hoidontarve on 0,9, niin 0,7 on alimitoitettu luku.

Käyttäjän SakariRajamaki kuva
Sakari Rajamäki

Ei niitä tarvi tuplata, että homma hoituu, eikä ton hoitajamitoituksen kirjaamisen lakiin maksa kuin 250 miljoonaa. Tietenkään se ei riitä, että vanhustenhoitosaadan kuntoon. Mutta sanotaan, että minulle käsivi että vahustenhoidon kustannuksia nostettaisiin 500 miljonalla en marisi kun joutuisin maksamaan siitä oman osani veroissa. Mutta siitä marisisin jos toi 500 miljoonaa menisi maahanmuuttoon.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Sakari voi mennä keskustelemaan maahanmuutosta jonnekin muualle. On tyhmää sotkea eri asioita, kun yksittäinen asia on solmussa ei se parane vaikka kaataisi rahaa toisilta momenteita kuinka paljon tahansa. Sitäpaitsi kunnan ja valtion rahat eivät tässä nyt kohtaa, kunnat vastaavat vanhuksistaan, mutta vastaavatko kunnat myös maahanmuuttopolitiikasta?

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

"Ellei hyvällä niin sitten pahalla" tuttu hokema, eikö vain? Tästähän nyt on kysymys, kun ei suositus hoitajamitoituksesta maistunut hoitokodeille niin lakiin halutaan kirjata alin mitoitus ja toivottavasti myös kunnon sanktiot. Kunnallisissa hoitokodeissa on yleensä, ainakin silloin oli, kun itse istuin kuntayhtymän terveyslautakunnassa ne kaikki huonokuntoisimmat vanhukset joten vertailu eri hoitokotien kesken hoidon tasosta on siksi jokseenkin mahdotonta. Aunio, olen eläkkeellä, mutta kyllä yhden kaljakopan hinnan kuukaudessa voi verotustani kiristää mikäli tiedän rahojen menevän vanhuisten hoidon parantamiseen.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Suomi on hyvin holhottu maa, koska kukaan ei kanna vastuuta. Missä on poliitikkojen selkäranka, eivät valvo vaikka valvonta kunnille kuuluu, sitten tiukentavat lakia, mutta valvonta jää yhtä tyhjän päälle. Mikään ei tule muuttumaan, paitsi haamuhoitajien määrät lisääntyvät.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Useissa tapauksissa tuo 0,5 mitoitus olisi riittävä jos se vain toteutuisi kaikissa yksiköissä. Nythän nämä isot ketjut ovat luvanneet alkaa noudattamaan lakia. On kuitenkin muistettava, että tuo 0,5 on säädetty minimiksi, vaikkakin suosituksena. On tilanteita joissa tuo mitoitus ei ole riittävä ja tarvitaan lisää resursseja. Nyt kuitenkin on niin, etteivät nämä isot ketjut tule lisäämään resursseja ja käyttävät aina tulkinnanvaraisuuksia edukseen, niin tarvitaan selkeä mitoitus desimaalin tarkkuudella ja tuntuvat sanktiot tästä lipsumisen estämiseksi. Ikävää, että näin on.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Kokoomuskin tuli ruotuun, kun hoksasi viimein, että bisneksestähän tässä on kysymys. Ilmeisesti palauttivat muistiin sen, kun Esperin Aarnio-Isohanni vuonna 2012 totesi, että sitovat mitoitukset olisivat eduksi yksityisille hoivayhtiöille, koska : "Muutos siirtyy hintoihin – tästä tulee hinnankorotusautomaatti. Tämä tuo hoivayrityksille lisää liikevaihtoa, jolloin myös kannattavuus kasvaa euroissa ja yritysten arvokin kasvaa". Demarit olivat hoksanneet tämän jo aikaisemmin ja luotsanneet Tradekan tähän hoivabisnekseen ja ajavat nyt raivoisasti tätä hinnankorotusautomaattia. Mahdollisesti tätä valaistumista on auttanut se, että siitä edellisestä automaatista eli asumistuesta on saatu niin hyviä ja tuottoisia kokemuksia.

Nyt sitten ollaan pääsemässä niin pitkälle, että lähes kaikki osapuolet saavat etunsa ajettua. Firmat saavat suorastaan lakiin perustuvan minimihinnoittelun, kun hoitajia pitää olla tietty määrä ja heillä pitää olla määritelty tutkinto ja vähintään sopimusten mukainen palkka. Kun perinteiseen ay-tapaan vaaditaan, että hoitajat eivät sitten saa tehdä muut kuin hoitotyötä, niin muuta henkilökuntaa sitten pitää olla vastaavasti enemmän. Oikeastaan ainoat huomiotta jäävät ovat ne vanhukset, joiden hoidon tasosta ei ole mitään konkreettista hisahdettukaan (yleisluonotoisia fraaseja tietysti lukuunottamatta) ja maksajat eli veronmaksajat.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ei kai se kokoomuspuoluetta hetkauta jos kunnat maksavat enemmän jatkossa yrittäjille vanhusten hoitokuluina.

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri

Ari!

Esitit, että kuntien pitää trimmata toimintonsa samalle kustannustasolle kuin yksityisten hoivayritystenkin. Arveletko, että samalla tavallakin - hoidosta säästäen?

Mielestäni ulkoistamisessa pitää olla yksi selkeä periaate:

Yksityisen hoitolaitoksen tulee kyetä tekemään työ halvemmalla, mutta vähintään yhtä laadukkaasti kuin julkinen sen itse tekee! Tämä koskee kaikkea julkiselta sektorilta ulkoistettua työtä.

Eihän ole mitään järkeä lappaa verorahoja yksityisen osingonjaon tueksi vain lappamisen vuoksi. Vai oletko tästä ideologisesti eri mieltä?

Nyt vain on osoittautunut, että yksityinen ei siihen tunnu pystyvän. Lupaukset ovat olleet suuria, mutta tulokset pieniä!

Tämä ei koske pelkästään vanhustenhoitoa, vaan laajemminkin on selvä, että yksityinen sektori ei kykene samanaikaisesti korkeaan laatuun ja kohtuulliseen hintaan. Tämän osoitti jo niin selvästi Pihlajalinna äkkilähtö ja luovutus Jyväskylän valinnanvapauskokeilussa.

Kyllä tästä minun mielestäni voi vetää suoraan sen johtopäätöksen, että pääsääntöisesti ainakin terveys- ja sosiaalisektorilla täytyy julkisen vastata myös tuotannosta. Vain poikkeustapauksessa voidaan ostaa palvelua yksityissektorilta!

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Sitä minä en ymmärrä, miksi yksityinen hoivapalvelu on halvempaa, kuin kunnallinen.
Yksityisen palvelutuottajan pitää saada katetta toiminnalle, mutta kunnallisen ei.

Jossain on mätää kuntatasolla.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Niin mättää ja pahasti, eli enemmän kuin samaa mieltä Raimon kanssa.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen
Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Perheyrityskset eivät pysty toimimaan yhtä halvalla kuin hoivajätit. Mistä tämä johtuu? Hoivajättien omistajat ja johtajat tienaavat miljoonia - Samalla perheyritykset saavat kohtuullisen toimeentulon.

Kyse on hoidon laadusta! Perehekodit tarjoavat usein laatua, hoivajätit eivät. Tiedän tämän koska minulla on ollut tuttuja sekä hoitajia että lääkereitä töissä näissä hoivajäteissä (olen itsekin ammatiltani sairaanhoitaja). Puitteet voivat olla hienot, mutta sisältö ontuu. Tästä emme pääse mihinkään.

Kansainväliset sijoittajat hakevat voittoa hinnalla millä hyvänsä. Eivät suomalaiset vanhukset ja ihmiset heitä kiinnosta, voitto kliinnostaa. Olen pikku-likasta asti säästänyt ja sitä kautta myös tullut ostaneeksi säästöilläni osakkeita. Tahdon että sijoitukseni tuottaa voittoa vanhuuden turvaksi. En kuitenkaan halua saada voittoni siten, että vanhuksia tai muita ryhmiä kohdellaan kaltoin. Siksi en myöskään voi sijoittaa pieniä pennosiani näihin arveluttaviin sotejätteihin.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kyse on myös volyymista, kun miljoona jaetaan kymmeneen osaa on se enemmän kuin jaetaan sama summa 10 000. Suuruuden ekonomiassa yksi saa osan tuhansilta ja pieni osansa kymmeniltä.

Eli pieni hoivakoti saa katteen per yksikkö 10-30 kertaisena ja isot ketjut saavat roponsa tuhansilta josta ne kateuden siemenet sikiävät. Isot saavat etua isojen ostojensa takia, myös isoilla on varaa reippaaseen verosuunnitteluun, sekä heillä on enemmän tulovirtaa.

Hieman sama kun pieni kaivaa ojaansa lapiolla ja isommat teettävät ojansa kaivuriurkoitsijoilla.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen Vastaus kommenttiin #27

Perustelusi ovat varsin yksisilmäisiä ja harhaanjohtavia. Yrität saada asian näyttämään siltä, että isot hoiva-alan yritykset tekevät hommat todella pienellä katteella. Eihän asiaa noin ole. Esimerkiksi Esperin 15% koronmaksut puhuvat ihan muuta. Voittoa todellakin revitään paljon. Vastaavassa tilanteessa perheyrityksen ei tarvitsisi maksaa muuta kuin palkat.

Hoivapalveluissa myöskään hankinnat tuskin näyttelevät suurta roolia ja sitä paitsi niiden osalta pienen yrittäjän ei tarvitse ylläpitää omaa hankintalogistiikkaa. Verosuunnittelunkin käännät eduksi, vaikka se on selkeästi haitta.

Ylipäätään en usko väitteeseen, että kunnan tuottamat palvelut ovat aidosti kalliimpia, jos suorite on sama. Kyse on sama kuin aikanaan, kun siivousta suurella innolla yksityistettiin. Rahaa kului kyllä vähemmän, mutta eipä oikeasti siivottukaan enää yhtä hyvin tai paljon.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #33

Siis todella tosissai väität että verosuunnittelu on haitaksi yritykselle joka sitä käyttää. Miksi hitossa ne sitä sitten käyttävät, kun se on heille haitta?

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #44

Tiedän että usein tietoisesti provosoit, mutta eiköhän "kaikki" ymmärtäneet että yritysten (etenkin suurten, koska osaavat ja voivat) veronkiert.. ei kun siis luova/jne. verosuunnittelu (mistä Suomi häviää verotulot, ymmärrän että moni muu hyötyy kivasti) on loppupeleissä useimmille suomalaisille haitallista. Toki vika on pohjimmiltaan järjestelmässä, joka moisen laillistetun huijaamisen sallii. Eli taaskin osa syy on päättäjissä ja sitä kautta tietenkin myös äänestäjissä.

Kaiken tuon ja aiemmin esitetyn jälkeen (plus kalleimmat tapaukset usein työnnetään julkisille) olisi ihme elleivät pystyisi kilpailemaan tai jopa voittamaan julkiset ( joissa toki on omat ongelmansa ).
Enemmän mietin miten loppupeleissä suomalaiset pärjäävät parhaiten... se nyt on se ja sama toimisiko julkisilla, yksityisillä vai sekä että.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #48

Minä katsoin yrittäjän vinkkelistä.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #49

Tietenkin.... ja vastasit henkilölle, joka käsittääkseni ei katsonut yrittäjän vinkkelistä - sellaista sattuu.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #51

Sitä kutsutaan keskusteluksi. vaikka joskus puhuisikin toistensa ohitse.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

- Ministeri Saarikko ei kuitenkaan edelleenkään usko, että kaikkien puolueiden tuesta huolimatta lakia ehditään enää käsitellä eduskunnassa ennen vaaleja. (Yle)

Ei taatusti tulekaan, koska on suuri vaalinalushuijaus. Kun vaalit ovat menneet kukaan ei asiaa enää muista.

Kohut hiipuvat aivan kuten Oulun raiskauksetkin, kukaan ei enää niistäkään kirjoittele.

Käyttäjän ilpoilvesluoto kuva
Ilpo Ilvesluoto

Hoitaja mitoitus ei sinällään muuta mitään paremmaksi. Jos hoivakodin tahtotila ei ole pitää vanhuksista hyvää huolta, saadaan lakiin kirjoittaa mitä tahansa ja asia ei paljoa kummene.

SDP ja Kokoomus pelaa sulle mulle peliä tällä asialla. Niillähän on se muodostunut jo perinteeksi. Kepu ei näihin karkeloihin pääse mukaan koska kepu pettää aina.

Suurin osa hoivakodeista pärjää ihan hyvin, mutta jos rahan takominen vanhuksien hyvinvoinnin kustannuksella hyväksytään ilman kunnon seurauksia, ei parannusta ole tulossa, päinvastoin käy. Nekin jotka nyt hoitavat hommat hyvin joutuvat lopettamaan, koska ahneet toimijat ajan olon syrjäyttää ne halvemmilla hinnoilla.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Holhous on tarpeen ymmärtämättömille, mutta miksi holhota kokonaista kansaa?

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Päinvastoin konsernit vaativat lisää rahaa,eli hintoja halutaan nostaa.Kuten Carunan kanssa kävi.Ne ovat jo vaatimassa lisää liksaa veronmaksajilta ja vetoavat säälittäväsi .emme voi hoitaa kun emme saa rahaa tarpeeksi julkiselle kyllä annetaan muttei meille.Mehiläisen johtaja mainostaa:ME haluamme lisää rahaa vanhusten hoitoon ja korkeampia henkilöstömitoituksia.

Milloinkas suomen päätöksiä on alettu tekemään näiden konsernien tytäryhtiöiden johtajien palleilla?Sieltäkö se orpo sai ohjeensakin takinkääntöönsä,kun vajakit eivät itse ymmärrä kuinka oveluudella saa joutavasta asiasta vaaliaseen ja median jota kokoomus ohjailee ,halutusti pois sieltä tunkion todellisista ongelmista.

Hyvin nyt saadaan näiden konsernien laittomuudet ja syylliset pois julkisuudesta kun unohdetaan tarkoituksella että vanhuksia on kaltoinkohdeltu ja sopimuksia rikottu!!

Ilmankos AVIN tarkastajakin aloitti lastensuojelubisneksen (sitä ei valvota)kun kyllästyi näiden konsernien saneluun...

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Carunaa syytetään surutta, mutta kukaan ei halua avata sitä tosiasiaa, että Caruna ei ole sähkönsiirtäjistä kallein. Caruna vaan hinnoitteli siirron röyhkeästi, että joutui silmätikuksi. Liiketoiminta myytiin Carunalle, kun valtionyhtiöllä ei ollut munaa nostaa itse hintoja, syystä että huuto olisi ollut vieläkin kovempaa.

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio Vastaus kommenttiin #28

Niin mitäs jos valtion yhtiö Fortum sijoittikin carunalta saamansa rahat parempaan kohteeseen kuin sähköverkot Suomessa ?

Fortum omistaa esim. Venäjään liittyen merkittäviä omistuksia .

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #30

Sekin puoli vielä, kiitos Timolle lisäyksestä.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen Vastaus kommenttiin #28

Tuo on yksi näkökulma. Valtio sai myynnistä rahaa, vaikka möikin alihintaan varman vakiobisneksen. Kuraa tuli tupaan siitäkin, ehkä kutenkin vähemmän kuin hintojen nostosta tarvetta vastaavaksi, jotta sähkön jakeluverkosto olisi voitu kehittää. No, tulee sähköverkko kuntoon näinkin, vaikka joudummekin maksamaan siitä Carunan voitto-osuuden verran enemmän. Sitä vain en tiedä, miten sähköverkkokauppa liitty vanhusten palveluun.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Kyse on hyvin monimutkaisesta ongelmasta, jossa kuitenkin vastuu on aina kunnilla ja virkakoneistolla.

Hoidettavat ovat hyvin monimuotoista potilasainesta helppohoitoisista vanhuksista täysin 100 % avun avuntarpeessa oleviin halvauspotilaisiin, joiden hoito sitoo huomattavan paljon resursseja jopa vuosikymmenen ajan hoidon eri portaissa.

Näitä runsaasti työtä vaativia potilaita yritetään sitten pompotella kuntien julkisen sektorin työntekijöiden harteilta yksityisten hoivakotien taholle ja ilman kuntien omaa vastuuta.

Ei tässä nyt kannata koko lokaämpäriä yksityisten niskaan kaataa, vaan kyllä kunnat saavat hörpötä myös aimo annoken kuravellistä myös vastuissaan.

Saa nähdä miten on tilanne 10 vuoden kuluttua, kun vanhusten määrä kasvaa edelleen rajusti ja resursseista ei kukaan tiedä jaata tai joota ?

Hoitajamitoitus 0,7 ei tuo mukanaan ongelman ratkaisua, olettaen, että meillä on jo nyt Suomessa työllistettyjä hoitajia ennätyksellisen paljon suhteessa väkilukuun ja samalla suurri julkinen alijäämä nyt noususuhdanteen huipulla.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Näin se vain on, mitä Lauri kirjoittaa.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Tuossa kuuntelin Mtv uutisissa Petteri Orpoa joka sanoi ettei sinällään vastusta 0,7 hoitajamitoitusta mutta olennaista on se miten tämä lakiin kirjoitetaan. Myöhemmin tulee se miten sitä lakia tulkitaan kun nämä lakipykälät ei ole selkokieltä vaan kapulakieltä.
Nyt yksi Kristiinan kaupungin Esperi Cafen moka nosti haloon että kaikki on pielessä. Kuitenkin yksityis hoivakoteja on jo 850 ja noista 30 toiminnasta on valitettu kolmen vuoden aikana. Olisiko nyt aika suhteellistuttaa tämä episodi.
Itse pidän myös uhkatekijänä että kunnanvaltuusto sitoo enemmistöpäätöksellä kuntalaiset pitkiin yli valtuuskauden sopimuksiin kuten Länsipohjan miljardi sopimus on.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Luotan enemmän omaan kokemukseen kuin tyhjänpäiväiseen Kokoomukseen.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Kyllä lakiin pitää kirjata myös, mitä tehtäviä hoito-ja hoivatyöhön kuuluu. Heitän karkean esimerkin. Jos vanhusta kohti on vaikka kolme hoitajaa, jotka päätyökseen lörpöttelevät keskenään, hoitajien lisäys vain heikentää hoitoa.

Tehdastyössä on melkoisen helppoa määrittää, miten monta tekijää vaikkapa auton valmistukseen tarvitaan, ja mitä kuhunkin tehtävään kuuluu. Vanhukset ovat toisenlainen kohde. Jokainen on oma persoonansa ja samaakin sairautta sairastavat ovat kunnoltaan erilaisia puhumattakaan monisairaista. Minimi on helppo lakiin kirjata ja välttämätönkin, mutta se ei ratkaise lainkaan sitä, mikä on kunkin vanhuksen yksilöllinen hoitotarve.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Katsokaa sivu 24 alla olevassa:

https://www.avi.fi/documents/10191/8064383/Julkais...

"24. Suunnitelmaan on kirjattu, miten palvelua koskevat muistutukset, kantelu- ja muut valvontapäätökset käsitellään."

- -"Tässä selvityksessä tarkasteltiin Etelä-Suomen aluehallintovirastossa vuosina 2016 ja 2017 toteutettuun valvontakampanjaan osallistuneiden vanhustenhuollon ympärivuorokautisten toimintayksiköiden (21 kpl) omavalvontasuunnitelmien sisältöjä." - -

Tulos on, että 90 % omavalvontasunnitelmista ei ole tässä selvityksessä sisältänyt näitä ohjeita! Tämä oli tilanne kaksi - kolme vuotta sitten, mikä mahtaa olla tilanne nyt?...

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Sertifikaatteja voi ostaa rahalla, ei noilla ole merkitystä.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Ari, nyt et tainnut katsoa lainkaan linkittämääni selvitystä. Se on hyvin karua luettavaa kaiken kaikkiaan. Ei vain yhden sivun osalta.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #37

Luin minä, mutta maailmassa on selvityksi miljoonia kilometrejä, vain tekijät puuttuvat, jotka laittavat asiat kuntoon.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #38

Kela on ollut otsikoissa epäonnistuneiden ja epäinhimillisinä pidettyjen kilpailutustensa vuoksi. Pääjohtaja Elli Aaltonen sanoo ongelman olevan hankintalaissa, joka ohjaa kilpailutuksia. Hän vaatii eduskuntaa muuttamaan lakia.

”Siinä ei ole mitään järkeä, että me kilpailuttamisella vaihdamme ihmisen kotia tai pakotamme vaikeavammaisen lapsen terapiakuntoutuksen alkavaksi nollasta”, Aaltonen sanoo.

https://www.vihrealanka.fi/juttu/kelan-p%C3%A4%C3%...

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Ihan oikein, Ari, mutta tekijät, joille asiat ja vastuut kuuluvat, eivät sitä tee ennen kuin heidän aikaisemmat laiminlyönnit tuodaan julkisuuteen.

Käyttäjän IlpoHalonen kuva
Ilpo Halonen

Maahanmuuttoon perustuu koko Suomen vanhusväestön hyvinvointi. Maahanmuuttovastaiset äijät huomaavat sen viimeistään hoivakodissa odottaessaan hoitajaa, joka on muuten maahanmuuttaja, vaihtamaan pissavaippaansa. Kantaväestön syntyvyyden lasku nykytahtiin johtaa väistämättä siihen, että monissa asioissa - etenkin hoitoalalla - ollaan riippuvaisia ulkomaisesta työvoimasta. Ne, jotka tänään tekevät maanisesti politiikkaa maahanmuutolla, eivät tajua mihin tuollainen tunteilla pelaava järkeä vailla oleva politiikka johtaa. Kun vilkaisee vanhusvöestön kasvutilastoja, voi myös arvata että hoitajamitoitukset kyllä paukkuvat, oli ne vaikka kiveen veistetyt.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio
Käyttäjän IlpoHalonen kuva
Ilpo Halonen

Kirjoituksesi ja kommenttisi ovat olleet hyviä. Poliittinen valtataistelu sokaisee ihmisiä näkemästä, että tämän päivän politiikka on huomispäivän todellisuutta. Toinen asia, joka on riippuvainen tulevasta väestömäärästä, on Suomen puolustus. Jos se halutaan hoitaa asevelvollisuusarmeijalla, niin myös naisille joudutaan määräämään asevelvollisuus. Jos miespuolinen väestö on jatkossa alle 25 000 ja armeijaan saadaan siitä 70-80 prosenttia, se ei riitä nykyisen puolustusdoktriinin mukaiseen koko maan puolustamiseen. Vaikka hävittäjiä olisi miten paljon tahansa. Olenkin sitä mieltä, että puolustusajattelua pitäisi uudistaa. Ei myöskään pitäisi pelätä nuorten maahanmuuttajamiesten rekrytoimista puolustusvoimiin.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #47

"Jos se halutaan hoitaa asevelvollisuusarmeijalla, niin myös naisille joudutaan määräämään asevelvollisuus. "

No eikö se ole sitä nykyään korostettua feministisyyttä? Tai noh, ehkä se on lähempänä tasa-arvoa (osin tyyliin Israel), koska monessa feministisyyden muodossa tasa-arvo on varsin kaukana.
Enkä käsitä miksi joku muka olisi maahanmuuttajien armeijaan menoa vastaan... onko vastaansanojia kymmenissä vai peräti sadoissa?

Aikalailla harvat ovat myöskään esim. ulkomaalaisia hoitajia vastaan. Ehkä nyt vain on olkinukkeilun riemuaika.

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Te Kaikki keppihevosena muka vanhusten hoidosta huolissaaan olijat ratsastajat .

Oletteko itse omia läheisiä , sukulaisia , naapuri jne . Mummujen ja vanhuksien jne auttamiseen tehneet yksilö tasolla tikkua ristiin ?

Moni haukkuu ja räksyttää vain oman etunsa ja itsekkäiden syiden takia .

Itse katsoin peiliin just asian johdosta ja soitin äsken yhdelle 75 vuotiaalle ja vuolaat kiitokset tuli kun edes soitin ...

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Käsi sydämelle on joskus hyvä laittaa.

Pekka Pylkkönen

Edelleen ihmettelen että asiassa ei oikein edes sivuta hoitajien vastuuta. Jos joku sattui huomaamaan millaisia tapauksia iso osa huomautuksista oli, ne eivät olleet organisaatiosta lähteviä vaan hoitovirheitä. Jos hoitaja jakaa väärät lääkkeet, se ei yksinkertaisesti ole kunnan, yrityksen tai edes veroparatiisin vika. Kyseessä on hoidosta vastuussa olevan henkilön virhe johon ei mitoituksella saada apua. Vai meinaatteko että jatkossa yksi ihminen tuijottaa vieressä kun toinen jakaa lääkkeitä? Siinä tapauksessa varmaan joku tuijottaa myös kirjauksia, vaipanvaihtoja, istumaannostoja jne.

Yksi iso asia, joka ei välttämättä edes maksaisi juurikaan, olisi kehittää prosessit kuntoon.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Mummoni kuoli 1998 ja oli viimeiset vuotensa hoitokodissa, hän eli 99 vuotiaaksi. No kun kävin häntä viimeisen kerran katsomassa, hänet oli siirretty ylimpään kerrokseen, ehkä olis siellä lähempänä taivasta, mene ja tiedä.

Kun olin tottunut löytämään hänet alakerrasta niin jouduin kyselemään kun hän ei ollut "huoneessaan". Silloin minu ihmetytti, kun häntä ei nimeltä tunnistanut kukaan hoitajista. Olihan hän ollut hoitokodissa jo viitisen vuotta, mutta kukaan ei häntä tuntenut ja elettiin vuotta 1998.

Tuskin parempaan suuntaan tässä ollaan menty.

No löytyihän mummo lopulta. Mummo oli hyvässä kunnossa ja pää leikkasi kuin nuoremmilla. Juttelimme parisen tuntia ja kun lähdin pois, en todellakaan arvannut, että mummo kuolisi kahden viikon sisällä.

Hyvin hoito siellä pelasi, mutta henkilökohtaista läheisyyttä ei hän siellä saanut, koska kukaan ei häntä nimeltä tunnistanut. En vieläkään ymmärrä millä koodeilla hoitajat siellä henkilöt tuntee???

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Missäköhän tämä on tapahtunut?Miksei mummua kukaan ottanut kotiinsa,kun niin huolehtivaisia ollaan oltu?Mitä hyväkuntoinen mummu teki laitoksessa?Miksi ei mummu saanut asua kotonaan ja sinne hommattu apua tai käyty ITSE jeesaamassa?Jokaisessa vanhainkodissa missä olen ollut on tiedetty nimet 1990 luvulla ja sen jälkeen ,sekä kotihoidossakin Paljonko on lapinlisää kommentissa.En usko ettei kukaan tiennyt mummun nimeä.

Kaarina Leinonen

Ari Alsio näyttää olevan maahanmuuton kannattaja - hyötyjä suomalaisten kustannuksella ! Mielipiteet on tehty sen verran varovaisesti että hän itse on suojattu.

Petri Hämäläinen

Erittäin hyvä kirjoitus.

Suomi ja suomalaiset kunnat ovat tarpeeksi fiksuja järjestämään lasten ja vanhusten hoito asiallisesti. Mutta kun pitäisi alkaa laskemaan yksikkökustannuksia saati sitten ulkoistaa ja valvoa ulkoistusta, alkaa kompleksisuus mennä yli hilseen.

Suomessa on luvattoman vähän liiketaloudellista osaamista sekä organisaatioiden ja ulkoistamisen tuntemusta julkisella puolella.

Kuten Ari Alsio kirjoittaa, vastuu ulkoistetun toiminnan valvonnasta on kunnalla. Valvontavastuuseen liittyvä huomattava työmäärä ja kustannus tuntuvan olevan kunnille täysin mahdotonta käsittää. (Samoin suomalaiselle lehdistölle jolla ei myöskään ole liiketalouden osaamista; toimittajat kaikki humanisteja tai yhteiskuntatieteilijöitä). Nyt siitä maksetaan pienessä maassamme kovaa hintaa.

Toisaalta yksityiset firmat tietävät systeemit ja numerot ja miten niillä kikkaillaan. He ovat kuin siirtomaaherrat kaivoksia Afrikassa perustamassa paikallisella työvoimalla. Ja poskwttomilla sopimuksissa ja työehdoilla.

Ja heillä on oma mies ja Troijan hevonen (nimeltä Kokoomus) hallituksessa.

Sote on mytologiamme mukainen Sammon ryöstö.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset