Diesel ja Annu

Kun asiat menevät solmuun tulisi ymmärtää missä on virhe. Oi, kuinka rakastankaan tänään Annu Niemistä.

”Nykyiset talouden mittarit kuvaavat hyvin performanssia mutta huonosti impaktia.” Näin sanoo Annu Nieminen. (UusioUutiset)

Annu Nieminen on oikeilla jäljillä etsiessään pitkän juoksun totuutta. Moni voi haksahtaa pienen yksityiskohdan innoittamana kadottamaan asiayhteyden kokonaisuudesta.

Otetaanpa tämä dieselkohu nyt esimerkiksi. Itse kirjoittelin aiheesta ensimmäisten joukossa.

Kirjoitin avauksen "Mikä nostaa dieselöljyn mittarihintaa?"

Kirjoitin ja kyselin mistä johtuu, nyt moni on ymmärtänyt asian niin, että se olisi jotenkin veroista johtuvaa, mutta kun ei ole. Maailman kevyen polttoöljyn varastot ovat huvenneet ja bensiiniä taas on runsaasti. Jakeluyhtiöt siis nostivat dieselin hintaa mittareissaan, koska vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki.

Asialla ei ole mitään yhteyttä verotukseen.

Silti keskustelua myös veroista ja käyttövoimamaksuista on lupa käydä ja se on myös suotavaa.

Käyttövoimamaksun poistaminen ei kuitenkaan tarkoita välttämättä veroasteen nostoa, ei sellaista napanuoraa tuossa maksussa ole, vaikka sellainen toki siinä voidaan nähdä.

Usein puhutaan veroprosentista, mutta polttoainevero on kiinteä maksu per yksikkö, eli prosenteissa voidaan laskea paljon verotus on prosenteissa mittarihinnasta. Kun jakeluyhtiö nostaa mittarihintaa dieselillä laskee veron osuus siinä prosenteissa, vaikka itse maksu ei ole muuttunut. Kallimpi jakelijan kate laskee veroprosenttia laskennallisesti, mutta verottajan saama tulo ei muutu.

Omassa avauksessani puhun asiasta, jonka Pekka Ravi eduskunnan varapuhemiehenä ollessaan minulle kertoi, eli dieselin käyttövoimamaksu voidaan poistaa heti kun bensiinin ja dieselin mittarihinnat kohtaavat. Hän ei puhunut verojen tasaamisesta tai dieselveron nostamisesta mitään.

Nyt täällä on kirjoitettu 26 cnt dieselpolttoaineen veron korotuksesta litraa kohden. No jokainen saa taivastella mitä haluaa, mutta tuo asia ei kuulu siihen asiaan miksi diesel on tänään mittarissaa ostajalle sen hintaista kun on, koska hinta ei ole noussut verojen kautta, vaan maailmanmarkkinan inoittamana.

Oikea kysymys nyt on, että miksi tuotantoa on laskettu polttoöljyn osalta niin, että kysyntää pitää rajoittaa nostamalla mittarihintaa?

Tuotanto on laskenut, ilmeisesti siksi, kun lämmitys tapahtuu nykyisin enimmäkseen muulla kuin kevyellä polttoöljyllä, joka takavuosina oli ehkä suositun tapa lämmittää omakotitaloja Suomessa. Ja siksi, että maailmalla kohutaan dieselautojen kieltämisestä. Näin huhut saavat siivet selkään ja nostavat polttoaineiden hintoja milloin mistäkin syystä.

Kunhan Annu Nieminen saa tekoälyllä siivilöidyn tietotasotekniikkansa kuntoon, voidaan jatkossa kysyä Annulta, "Mikä nostaa dieselöljyn mittarihintaa"?

Nyt jo tiedämme, että se ei ole verotus tai käyttövoimamaksu, vaan markkinat.

Käyttövoimamaksun poistamiseen tähtäävä aloitus on kuitenkin paikallaan, koska bensiinin ja dieselöljyn verokäytännöt on syytä selvittää.

Käyttövoimamaksu on monille bio-enrgioille ollut jonkinmoinen kompastuskivi takavuosina, kun esimerkiksi isännät ajoivat omatekoisella rypsiöljyllä oli käyttövoimamaksu valtion käsi siinä välissä. Käyttövoimamaksu on tarkoitettu eliminoimaan sitä etua, jonka ammattiautoilija saa käyttäessään huokeammin verotettua polttoainetta ammattiliikenteessä. Jos käyttövoimamaksusta luovutaan on yrittäjille kompensoitava asia jotenkin muulla tavoin.

Se olisi helppoa toteuttaa samoin kuten polttoöljy ja dieselöljy erotetaan toisistaan, polttoöljyyn lisätään väri sen tunnistamiseksi tienpäällä. Laitetaan yksi väri lisää, eli dieseliä olisi kahta eri väriä ammattiautoilijat saisivat väritöntä halvemmalla verokannalla ja yksityinen autoilija saa ajaa vain värjätyllä. Käytännössä tarvittaisiin silloin ammattilaisille omat mittarit, mutta niinhän se taitaa jo nytkin käytännössä jo olla.

Käyttövoimamaksusta voidaan silloin luopua ja polttoaineen hinta muodostuu silloin bensiinin ja dieselin välille markkinoiden mukaan. Verokanta voisi olla molemmille sama. Onko tässä mitään ongelmaa?

arialsio
Sitoutumaton Oulu

I was born in Hyvinkää, Southern Finland, June 12th 1956. I have done my life’s work as an entrepreneur in the construction business. Now I am a free lord and write poems and blogs for fun. My hobbies also include oil painting, and during the last few weeks watercolors have got a hold of me.
I have written palindromes and created poems in Kalevala meter, which is a loose trochaic tetrameter used in the Finnish national epic Kalevala. I have also done haiku in palindrome. I cannot really say which interests me the most: painting, poetry or outings with the dogs. Writing has always been a big part of my life, and I write a blog in a Finnish online newspaper Uusi Suomi.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu