Ari Alsio - puolueisiin sitoutumaton Aappa A taistelee paremman maailman puolesta "Oulusa".

Mikä nostaa dieselöljyn mittarihintaa?

Valtiovarainministeri Jyrki Katainen vastusti aikanaan käyttövoimaveron poistamista dieselautoilta, kunnes sitten esittikin sen poistamista muistaakseni 2007. Keskustellessani eduskunnan varapuhemies Pekka Ravin kanssa samasta asiasta hiukan myöhemmin, kun käyttövoimamaksu ei Kataisen lupauksista loppunut. Pekka Ravin vastaus oli yksiselitteisesti se, että ensin nostetaan eri polttoaineiden hinnat bensa/diesel samalle tasolle ja sitten käyttövoimavero dieseliltä poistuu.

Nyt äsken ajelin Oulussa ja hinnat dieselin osalta ovat enää 2 sentin päässä E95 hinnasta, eli dieselin käyttövoimamaksun poisto on enää nurkan takana.

Sinänsä ihmettelen dieselin hinnan nopeaa nousua, eli kaksi viikkoa sitten kun viimeksi tankkasin menovettä sai hintaan 1.318 ja tänään jos olisi pitänyt tankata niin alimmillaan hinta olisi Oulun seudulla ollut 1.488, eli hinta on parissa viikossa noussut 17 senttiä litralta.

No saa sitä kuulemma halvemmalla etelässä myytiin eilen dieseliä noin 50 sentin litrahintaan kolmen tunnin ajan sanottiin radiossa. Tuo hinta on lähellä sitä, mitä diesel maksaa Venäjällä. Onko tässä alettava kannattamaan liittymistä Venäjään, kun valtiovarainministerin ja eduskunnan varapuhemiehen puheet eivät päde, vaikka vakavissaan ovat kai asiaa aikanaan pohtineet.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (29 kommenttia)

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Tähän on tultu . Tavallaan itsel olis asiaa täältä Helsingistä Kokkolas ja Oulus käydä just . Mutta kun laskee 1,5€×10L/100km×15 = 225€ polttoainekulut . Sit riski saaha ylinopeus sakko vaikka kuinka varovainen olis. Sit Abc 2,5€ kpl kahvei 6 kuppii on 15€ jne . 300€ minimi mut oheis kuluineen yli 400€ reissu olis. Autokin kuluu ja voi hajota jne.

Niin on absurdia kun äkkilähdöil 25-80€(sis. lounaat) pääsenkin kanarial lentsikal .

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Suomessa palataan takaisin 1950-luvun tilanteeseen, milloin vain varakkaimmilla oli varaa autoilla. Kaikkien konservatiivien luulisi olevan erittäin tyytyväisiä.

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Nyt kun helposti halval korjattavat vanhat autotkuten tojota corollat on kerätty pois romutuspalkkioil jne. Osa on viety pois Suomesta saastuttamasta otsonikerrosta Afrikkaan jne. Uusis autois Yksi irtonasta osuma tuulilasiin voi sen 400-1500€ maksaa kun katsastus määräyksiäkin kiristettiin rajusti . Joutuu hupi ajelui miettii kaks kertaa ..

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #4
Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ja voisihan sitä poliitikot perustella, miksi käyttövoimamaksua vielä peritään, vaikka se ei enää perustu mihinkään.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kyllä Ouluunkin lentämällä pääsee halpalennoilla edullisesti. Joensuu on sellainen lentoasema Suomessa, että joensuulaiset maksavat täyden hinnan aina;(

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Järjetöntä ryöstöä kuten kaikki autoiluun kohdistuva verotus. Berner olisi ollut valmis uudistuksiin autoveroissa, mutta siitä se vasta meteli syntyi..Suomessa on paljon elättejä, joiden elättämiseen tarvitaan kaikenlaisia veroja aina polttoaineveroja myöten.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Minua ei niinkään harmita mitä löpö maksaa, kuin se, että luvataan jotain ja se ei koskaan sitten toteudu. Katainen lupasi minulle henkilökohtaisesti erään asia, joka ei nyt ole tämä, mutta eipä lupaus kestänyt.

Ravin Pekka lupasi käyttövoimamaksun poistuvan, mutta kymmeneen vuoteen ei sekään ole poistunut.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Nykyinen hallitus on tuhlannut verovaroja yhtä holtittomasti kuin tulee sossut tekemään seuraavassa hallituksessa. Katsokaa mitä puolueet ajavat suomalaisten etua eivätkä halua parantaa maailmaa suomalaisten veroilla.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Hallitukset vaihtuvat, mutta verojen imurointi ihmisiltä jatkuu, miksi ihmeessä me äänestämme sinne luusereita?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Jet A1 toimisi kohtuullisesti vanhemmissa moottoreissa ja maksaisi 50 c/litra

https://www.iata.org/publications/economics/fuel-m...

Se ei myöskään ilmeisesti aiheuttaisi niitä hankalia co2-päästöjä, koskapa sitä ei ole nähty aiheelliseksi verottaa. Puhdasta autoilua halvalla?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Suomessa polttoaineveroa porrastetaan tuotteiden ympäristöystävällisyyden perusteella. Nykyisellään pykälä ei kuitenkaan kannusta esimerkiksi bioenergian käyttöön, mistä osittain johtuu biopolttoaineiden vähäinen käyttö Suomessa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

..............................Bensiini........Diesel
Verollinen hinta........1.518 € .......1.498 €

Energiasisältövero..... 0.5036..€...... 0.307 €
Hiilidioksidivero...... 0.14....€...... 0.159 €
Huoltovarmuusmaksu..... 0.0068..€...... 0.0035 €
Kiinteät verot ........ 0.6504..€...... 0.4695 €
Arvonlisävero ......... 0.284...€...... 0.280 €
Verot yhteensä ........ 0.934...€...... 0.750 €
Veroton hinta ......... 0.584...€...... 0.748 €
Veroa hinnasta ........ 61.545..%...... 50.041 %

Valtio saa siis bensiinistä enemmän tuloja, joten dieselin myynnillä ei ole tulevaisuutta.

Paitsi että jakeluyhtiöt ovat huomanneet tilaisuutensa rokottaa dieselillä ajavaa ja valtio rokottaa vielä pitämällä käyttövoimamaksun jatkossakin maksussa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Ari pohdiskelee aivan aiheellisesti asiaa.

En itse ymmärrä, miksi tankkauspisteiden diesel on kallistunut silmin nähden nyt lokakuun aikana, vaikka samaan aikaan brenttynnyrin hinta on laskenut 85 taalasta 77 taalaan !

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ei aivan loogista ole tuo ja siksi ihmettelemme, mutta ihmettely ei auta.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Ari, en voi muuta sanoa kuin: Suomen ja Venäjän hintaero bensan ja dieselin välillä yhtenäistyi, aivan samalla tavalla rajan molemmin puolin. Ilmiö taitaa olla kansainvälinen. Tästä kuvasta näkyy loppukesän tilanne "lähi-idässä":

http://xn--80aaeyqihb1akd1n.xn--p1ai/wp-content/up...

Pitkään olin henkeen ja vereen dieselimiehiä (Volvo 940, 6-syl), mutta lähinaapurini (joka myös käy aina tankkaamassa rajapuomin toisella puolella "putinin pensaa") kysyi kerran: "Ilmari, tuntuuko edelleen mukavalta maksaa nuo dieseliverot?". Dieselvero perusteltiin aikanaan sillä, että polttoaineen hintaetu oli sen verran makeata, että vero oli paikallaan. Kyllästyin siihen, että farmariauton takapenkki piti poistaa, jotta siitä tulisi "edullinen" pakettiauto. Nyt ajan jo muutaman vuoden ajan Ruotsista haetulla bensavolvolla takapenkkinein, hyvällä omatunnolla..Tiet alkavat täälläpäin olla jo niin huonossa kunnossa (siinäkin tapahtui "yhtenäistämistä" rajan molemmin puolin), että luovuin mielihyvin kotimaan pakollisista polttoaineveroista (mutta minähän asunkin aivan itärajalla eikä se muita paljon lohduttele, sorry siitä).

Olet aivan oikeassa: viimeistään nyt olisi valtiolta vähintään reilua, että henkilöautojen dieselvero (käyttövoimamaksu) poistuisi, mutta sehän taitaa olla "saavutettu etu"..

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Tuo piilofarmariasia oli tosi kömpelöä politiikka, kuten moni muukin asia maailmassa.

Istumista estävin laittein???

Jos asia on maailmanlaajuista niin hyvin hiljaa asiata on tiedotettu.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Tässä Ilmarille Venäjän ja Suomen hintaerot diesilin litrahintoina dollareissa.

https://fi.globalpetrolprices.com/diesel_prices/Eu...

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski
Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

No kaikki hinnat putoavat Suomessa pitkällä viiveellä, vaikka nousevat jo pelkkien huhujen perusteella. Me olemme liian kilttejä kuluttajia.

Tuo Ilmarin mainitsema Venäjä voi olla syypää tähän hintejen yhtenäistumiseen. Meillähän toimii täällä venäläinen jakeluketju. Kun jakeluyhtiöt toimivat löysässä kartellissa, eli kyttäävät toinen toistensa mittarihintoja, niin jos yksi nostaa hinnat tasoihin, niin jo parin tunnin päästä kaikki ovat saman tehneet.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Syyllinen taitaa löytyä tästä linkistä

https://www.neste.com/fi/konserni/sijoittajat/mark...

eli biodieselin hinta on kovasti noussut.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Tässä vielä bensiinin ja dieselin vertaus toisiinsa.

https://www.neste.com/fi/konserni/sijoittajat/mark...

Mediataloille tässä olisi ollut skuupin paikka muutama päivä aiemmin, mutta kukaan ei ole korvaansa lotkauttanut.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Mistähän tuo biodieselin äkillinen ja roima yli 100 % hinnan nousu johtuisi ?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #22

Sitä tässä yritin kysellä. Media seuraa vaan vihreiden puheenjohtajakisaa;)))

Pekka Iiskonmaki

Hyvinvointivaltio nielee varoja, mutta vastineeksi Suomessa asuu maailman onnellisin kansa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Onnellinen kansa joka hyppää median kanssa narua, eikä halua tietää asioiden todellista laitaa, koska se sattuu.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Olisin mieluummin Venäjän, kuin Eu:n alaisena, koska siellä on sentään yksi järkijätkä, Putin. Eu:ssa ei ole yhtään ainoaa sellaista. Parasta tietenkin olisi saada itsenäisyytemme takaisin oman valuutan kera.Kommenttini liittyy leipätekstin viimeiseen kappaleeseen.

Käyttäjän ppauto kuva
Janne Pirinen

Oululainen ehdottaa liittymistä Venäjään! Klikkaa tästä. ;P

Noh. Verotushommat on ihan tosi kökköiset. Miksei kaikille fossiilisille riittäisi yksi ja sama vero vaikkapa energiasisällön mukaan? Kuljetusalaa voitaisiin tukea ihan paperirahallakin ilman omituisia käyttövoimakuvioita.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Esitin huulen, mutta voihan sen tosissaankin ottaa;)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset