Ari Alsio - puolueisiin sitoutumaton Aappa A taistelee paremman maailman puolesta "Oulusa".

Liikaa maakuntia, liian vähän vapautta valita

Maakunnat:

  • Lappi 185 tuhatta asukasta 92 840 km2

  • Pohjois-Pohjanmaa 380 tuhatta asukasta 35 232 km2

  • Kainuu 84 tuhatta asukasta 21 506 km2

  • Pohjois-Savo 249 tuhatta asukasta 16 772 km2

  • Pohjois-Karjala 167 tuhatta asukasta 17 763 km2

  • Keski-Pohjanmaa 70 tuhatta asukasta 5 272 km2

  • Pohjanmaa 174 tuhatta asukasta 7 749 km2

  • Keski-Suomi 270 tuhatta asukasta 16 708 km2

  • Etelä-Karjala 135 tuhatta asukasta 5 613 km2

  • Etelä-Pohjanmaa 194 tuhatta asukasta 13 445 km2

  • Pirkanmaa 472 tuhatta asukasta 12 446 km2

  • Satakunta 230 tuhatta asukasta 7 956 km2

  • Etelä-Savo 159 tuhatta asukasta 13 997 km2

  • Kanta-Häme 170 tuhatta asukasta 5 199 km2

  • Päijät-Häme 199 tuhatta asukasta 5 127 km2

  • Kymenlaakso 184 tuhatta asukasta 5 122 km2

  • Varsinais-Suomi 458 tuhatta asukasta 10 664 km2

  • Uusimaa mljoona viisisataaviisikymmentä tuhatta 9 132 km2


 

Olen arvostellut ja kritisoin edelleen, että maakuntajako on aivan hatusta vedetty. Se kenen hatusta se on vedetty ei tiedetä, mutta demokratian mukainen tämä uudistus ei ole. Keski-Pohjanmaa on lilliputtimaakunta sille ei voi mitään. Uusimaa ehkä liian suuri, mutta sehän ei pääministeriämme haittaa, vaan puhutaan jostain valinnanvapaudesta joka on matkalla niin vesittynyt kuin mahdollista. Maakuntajako on sen sijaan sinetöity Juha Sipilän kiristykseen hallituksen hajottamisesta. Voi sinua Alex Stubb, kun et silloin antanut hallituksen kaatua kiristykseen.

Silloin tehtiin kiristyksen alla sopimus joka on uudistukselle tuhoisa, eli kepu saa 18 maakuntaa ja siniset eli silloiset persut ja kokoomus eivät saa mitään.

Demokratiassa uudistusten teko on vaikeaa, jos poliitikot nuolevat äänestäjien ahteria, sillä eihän kukaan maakuntapoliitikko halua muutosta, jos vallan voi säilyttäää itsellään ja valtio maksaa sairaanhoidon.

Maakunnat tulee jakaa tasaisemmin ja silloin 18 on liian suuri luku. Jos Suomen väkiluku jaetaan 18 on tulos aivan jotain muuta kuin 70 tuhatta tai 1 550 tuhatta. Maakuntien lukumäärää ei siis hallitus ole käsitellyt keskustelemalla ja ottamalla asioista selvää, vaan pääministeri sanoi sen luvun ja muiden oli se nieltävä. Se mistä ja millä perusteilla pääministeri Sipilä sen luvun oli saanut ei siis tunneta. Näin näennäisdemokratia hallitsee Suomessa tasa-arvoa, eli pieni klikki, parhaassa tapauksessa yksi ainoa änkyrä on tämän luvun päättänyt hallituskumppaneille syöttää.

Hallitustunnustelussa tätä lukua ei ole käsitelty ja kepulaisten mielestä sitä ei saa käsitellä vastakaan, vaan kaikki paha johdetaan valinnanvapauden piikkiin.

Valinnanvapaus on siis ainoa asia mitä on pureksittu muutoksessa. Prosessin aikana vapaus on vesittynyt totaalisesti, mutta silti eräs Orpo Petteri pitää valinnavapautta hyvänä, koska se työllistää kaikki kunnallispuolen työntekijät, eikä nurkumista kuulu sieltä. Ihmettelen mistä niitä säästöjä syntyy, kun kaikki pitävät työpaikkansa, maakuntahallinto tulee himmeleineen sairaanhoitopiirien tilalle ja sen lisäksi yksityisen puolen rahastus kaiken tämän lisäksi. Ei kai yksityinen ja kolmas sektori ole valtiolle ilmainen vaihtoehto, jos ihmiset päättävät sieltä palvelunsa valita.

Nyt olemme siinä vaiheessa, että on kiire päättää asioista, mutta kiire katkeaa kesälomaan. Koska olemme Suomessa se pidetään 2,5 kuukautta, eikä siitä tingitä, vaikka uudistus lepäisi kesän aivan turhaan. Eduskunnalle riittäisi elokuu lomaa ja muu aika soten ja maakuntauudistuksen kimpussa urakalla.

Kansalaisena minusta näyttää jo siltä, että hallitus on luovuttanut, vaikka puheissa ollaan tormakoita. Uudet vaalit ovat niin lähellä että hallitusta ei kannata vaihtaa, eli lasketellaan vapaakytkimellä loppuaika, kyllä valtio palkat maksaa.

Hallitus pitää niin sanotusti kansalaisia pilkkanaan. Maakuntauudistus ei ole vienyt hallituksen aikaa, koska se ei ole mikään uudistus, kun maakunnat säilyvät samoina kuin uudistusta ennen. Ainoa muutos on maakuntavaalit ja sairaanhoitopiirien lakkauttaminen. Ei kai tuossa voi neljää vuotta pidempään mennä, mutta valmista ei tule. Kukaan ei tiedä edes milloin vaalit tulevaisuudessa pidetään.

Ymmärrys ei riitä kertomaan mihin tuo aika on tussaroitu.

Se on tussaroitu sopimuksessa, jossa maakunnat ja sote yhdistettiin. Miksi sote vesitetään ja maakunnat säilytetään samoina kuin tähänkin saakka ei tiedä kukaan. Kukaan ei osaa perustella uudistusta jossa mikään ei tavallaan muutu.

Muutosta perustellaan demokratialla, tasa-arvolla ja makunnan hiljaisten vaikutusmahdollisuudella. Kun 70 tuhatta verrataan 1 550 tuhanteen, ei voida puhua tasa-arvosta tai edes demokratiasta. SOS – hallitus ehdoin tahdoin puskee demokratiaa vastaan vääntämällä maakuntahimmeliä jossa ei ole päätä eikä häntää.

Jos leikillisesti puolitetaan hallituksen esitys 18:sta maakunnasta kymmeneen maakuntaan, niin luvut ja alueet näyttäisivät tälle.

Uusimaa ja Lappi yhteen. Nykytekniikalla pystyy sellaisen alueen hoitamaan, eikä tarvita yhteistä maarajaakaan, koska Suomessa on vapaa liikkuvuus. Uusimaa-Lappi asukkaita noin 1 750 tuhatta, maakuntavaltuuston koko 99 jäsentä joista Uusimaalle 50 ja Lapille 49.

POP- Kainuu 460 tuhatta asukasta, yhteinen vaalialue.

Savot-Karjala eli kolme maakuntaa yhteen eli reilu 500 tuhatta asukasta, yhteinen vaalialue.

Pohjanmaat eli taas kolme yhteen, eli reilu 400 tuhatta, yhteinen vaalialue.

Keski-Suomi 270 tuhatta asukasta, eli maakunta joka säilyttäisi nykyiset rajansa.

Pirkanmaa 472 tuhatta asukasta, eli säilyttäisi maakuntansa ennallaan.

Kymen-Karjala, eli reilu 300 tuhatta asukasta, yhteinen vaalialue.

Hämeet, eli 370 tuhatta asukasta yhteinen vaalialue.

Varsinais-Suomi, eli 458 tuhatta asukasta, eli nykyinen jako.

Satakunta 230 tuhatta asukasta, nykyinen jako ja Satakunta jäisi pienimmäksi maakunnaksi maakuntien joukossa. Olisi kuitenkin yli kolme kertaa nykyisen pienimmän kokoinen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Aika hyvä yhteenveto. Kiitos.

Tälle 18 maakunnallehan annettiin jo aikoinaan todella jyrkkä ehkä. Käytännössä siis oikea EI. Asiantuntijat pitivät 18 maakuntaa huonona ja jo syntyessään uudistustarpeessa olevana. Vaan mitä tekee Keskustan viisas Sipilä. Porskuttaa vasta-aallokossa, vaikka sieraimet tuskin enää ovat pinnan päällä.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/235872-tutkijalta...

Eikö muuten tulisi oikeastaan halvemmaksi, jos pienet kunnat hallintoineen yhdistettäisiin isompiin kokonaisuuksiin, samoilla hallinnoilla voitaisiin hoitaa sujuvasti myös isompia kokonaisuuksia. Voitaisiin siis unohtaa koko uusi uljas maakuntahallinto ( haisee ihan vanhoilta lääneiltä muuten ) Nyhän syntyy uusi turha porras. Samalla nykyisten kuntien hallinto kuitenkin jatkaa omalla tahollaan turvallista touhustamistaan kaikenlaisten asioiden parissa.

Ei tästä hulluttelusta ainakaan säästöjä saa syntymään millään hokkus-pokkus tempulla, mutta lisää joutavien möhömahojen suojatyöpaikkoja kyllä.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Uusimaa-Lappi. En kyllä niitä panisi yhteen, vaikka nykytekniikka sen mahdollistaisikin. Olisiko sellainen maakuntavaltuusto järkevää, että nämä kaksi ääripäätä yhdistettäisiin toisiinsa, kun alueellisesti ja väestöllisesti eroavat huomattavasti toisistaan ja meinaisitko tosiaan, että Lapista lennettäisiin esimerkiksi Helsinkiin tai Helsingistä Rovaniemlle? Eihän se tietenkään lentäen olisi pitkä matka, mutta silti. Kyllä nämä pitäisi jaotella lähialueisiin eli Lappi-PoP jne., jos näin laajoihin maakuntiin mentäisiin. Tämä on oma mielipiteeni, mutta ei tämä sinun ajattelusi mitenkään hullumpaa ole, kun tätä ryhtyy noin muutoin kokonaisuutena pohtimaan.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kiitos Vesa, tuo Lappi-H:ki oli lähinnä ärsyke, ja siinä myös se pointti, että se laittaa ajattelemaan eri vaihtoehtoja tosissaan.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ja tässä juttua miten SiunSote on halpa ratkaisu, työntekijät eivät jaksa, eikä kohta saa ostaa edes nenäliinoja.

https://yle.fi/uutiset/3-10241126

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Kun leikataan ja säästetään liikaa ja väärästä paikasta, niin eriarvoisuus kasvaa, ostovoima heikkenee ja sotepuolen menot kasvavat. Tätä ei Sipilän johtama hallitus ole ymmärtänyt myöskään, kun näitä järjettömiä päätöksiä on tehty. Ja nyt näin, kun kaikki ovat kilvan kehuneet Siun sotea niin hyväksi ja mahtavaksi. Näköjään taas "keisarilta" putosi ne kuuluisat vaatteet.

Keskustankin puheenjohtajapäivillä tammikuussa esiteltiin Siun sotea ja kehuttiin niin maan perusteellisesti. Sinne oli oikein tilattu paikalle ns. konsultti luennoimaan ja puhumaan porukkaa pyörryksiin.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Lisäksi ongelmaksi jää vielä valtava määrä erikokoisia kuntia, jotka jäävät pyörittämään monia päällekkäisiä tehtäviä.

Esimerkkinä, vaikka kotiseutuni. https://fi.wikipedia.org/wiki/Turun_seutukunta

Kaikki pienellä alueella. Kunnat ovat syntyneet joskus härkävankkureiden aikaan. Jotain pieniä liitoksia on tapahtunut, mutta eihän tässä mitään järkeä ole. Ainakin hiukan suurempiin kokonaisuuksiin pitäisi pystyä tällä alueella, mutta liian monen kiva ura on vaakalaudalla.

Kuinka pitkään menee, että nykyinen kunnallisvero ylittyy? Siis kuntien keräämät verot ja maksut+maakuntien rahoitus. Heti, vuoden päästä, viiden vuoden sisällä vai... Nouseeko kokonaisveroaste vai miten käynee?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Totta tuokin, eli maakuntapuhe unohtaa kuntauudistuksen ja se kai sillä on tarkoituskin.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Hallinnollisesti voisimme olla yhtä ja samaa maakuntaa. Yksin Pietarissa on saman verran hallittavia kuin meitä.
Juhannusjuhlia voisimme sitten viettää kukin perinteidensä mukaisesti.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Juuri näin toimisi suuruuden anatomia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset