Ari Alsio - puolueisiin sitoutumaton Aappa A taistelee paremman maailman puolesta "Oulusa".

Valinnanvapaus ilman valinnan vapautta

Sote puhuttaa, mutta sen valinnanvapaus on vesittynyt. Vapaus valita meni, mutta maakunnat maksavat liikaa, siinä koko uudistuksen ydin tällähaavaa.

18 maakuntaa saavat valtiolta 18 miljardia terveyspalveluiden pyörittämiseen. Miljardi per maakunta eli kyllä pienet maakunnat pärjäävät jos jako noin menisi, mutta miten kävisi isojen maakuntien kanssa?

Sote maksaa aivan liikaa, sillä se maksaa noin kympin päivässä jokaista suomalaista kohti, eli viisihenkinen perhe maksaa joka päivä 50 euroa sairaskassaansa eli yli 18 000, 00 euroa vuodessa. Miten sellainen raha saadaan Suomessa tuhlattua sairauden hoitoon?

Sote-nahistelun vastapainoksi tulisi miettiä olisiko parempi satsata rahallista panosta terveyden hoitoon, eli ennakoidaan enemmän ja maksetaan sitten jatkossa vähemmän eli eletään terveempinä.

Tupakkaverosta merkataan ennaltaehkäisevään toimintaan ja valistukseen korvamerkittyä rahaa. Se raha ohjataan sitten kohteeseen ilman nikottelua.

Alkoholiverosta sama käytäntö, mitä enemmän Jeppe juo sitä enemmän verorahaa kertyy valistukseen ja alkoholin haittojen parantamiseen.

Kaikista terveydelle haitallisista aineosista tai mekaanisista välineistä joista muodostuu tapaturmia, peritään yle-veron kaltainen Sote-vero.

Suomeen perustetaan maakuntamallin korvaajaksi Sote Oy joka toimii kuten Yle. Kela saa toimia omalla alueellaan, eikä sinne tarvita ympätä sairaanhoitotuotantoa, Sote Oy tuottaa sairaanhoidon ja terveydenhuollon.

Yksityinen puoli voi sitten perustaa MTV:n kaltaisen mainoksilla rahoituksensa saavan Sote Oy:n kilpailijan. Kaikki ykityiset terveysasemat saavat vapaasti tarjota palvelujaan ja potilaat voivat sitten valita, menevätkö mainoksilla rahoitettuun vai verorahoilla rahoitettuun palveluun.

Mutta kymppi päivässä on liikaa kaikkien muiden menojen päälle. Jos jokainen suomalainen tallettaisi sen oman kymppinsä joka päivä pörssiin, niin sitten kun sairastuu voisi osakesalkullaan maksaa kulunsa ja vielä jäisi jälkipolvillekin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Touko Aalto kävi Kainuussa pari viikkoa sitten ja hänellä oli selkeä käsitys:

Kainuun soten malli käyttöön koko maassa

Vihreiden puheenjohtajan mielestä sote-uudistukselle asetetut tavoitteet ovat toteutuneet Kainuussa.

– Lähdetään koko Kainuu yhdessä mielenosoitukseen kokoomuksen puoluetoimiston eteen. Joku järki tähän hommaan pitää saada, tuhahtaa valmisteilla olevalle sote-uudistukselle vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto.

Lauantaina Kajaanissa käyneen Aallon mielestä paras ratkaisu sote-uudistukseen olisi Kainuun soten mallin käyttöönotto koko maassa. Hänestä sote-uudistukselle asetetut tavoitteet – terveys- ja hyvinvointierojen kaveneminen väestöryhmien välillä, kustannusten hillintä ja saumattomat hoitopolut – ovat täällä toteutuneet.

– Toivoisin, että tehtäisiin sellainen uudistus, joka palvelisi kaikkia ihmisiä lompakon paksuudesta ja postinumerosta riippumatta. Sellainen olisi Kainuun sote. Täällä on tehty pitkään valtavan hyvää työtä.

Aaltoa huolettaa se, miten Kainuun hyvän mallin käy, jos sosiaali- ja terveyspalvelut avataan laajalti markkinoille. Vaarana on, että hintalappu karkaa käsistä.
– Kun rahoituksen kriisi on palveluiden kriisi, palvelut sirpaloituvat. Syntyy yksityisiä monopoleja ja eniten kärsivät eniten apua tarvitsevat. Asiantuntijat ja maalaisjärki sanovat, että tällaista mallia ei pidä toteuttaa. Se tekee tyhjäksi perustelut, joiden takia uudistusta ryhdyttiin tekemään.

(Lähde: Kainuun Sanomat 18.2.2018/Katja Mabrouk)

En ole vihreä, mutta minunkin mielestäni Ahvenanmaan, Kainuun ja Etelä-Karjalan (Eksoten) käytännön kokemukset ja toteutuneet säästöt puhuvat puolestaan. Vai puhuvatko?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kainuun malli oli pilotti, sitten alkoivat rönsyilyt. Kainuun malli on hyvä mutta mittakaavaa tulisi suurentaa niin, että se Kainuu olisi koko Suomi. Ei kai se niin vaikeaa olisi? Silloin Eksoten, Siunsoten ja Kainuun rusinat koottaisiin vain yhteen hallintoon, eli ei 18 maakunnan tehtäväksi.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Kannatan Eksoten tyyppistä mallia, joka tälläkin hetkellä toimii hyvin. En kuitenkaan usko että yksi hallinnollinen taso pystyisi optimaalisesti hoitamaan koko Suomen asiat. Saatan olla väärässäkin. Tarkotatko että raha tulee yhdestä paikkaa, mutta järjestämisvastuu olisi kuitenkin vaikkapa kuudella sote-alueella? Järjestäjän täytyy tuntea paikalliset olot?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #5

Raha tulee yhdestä paikasta noille 18 maakunnalle, miksi 5 yliopistollista saikkua ei pystyisi kontkaamaan paikallisuutta. Tekeväthän ne nytkin niin. Toisaalta paikalliset tuntevat paikalliset olosuhteet, eli onhan Keskon kaupatkin ympäri maata, vaikka Kesko on vain yksi. Sotetkin voisivat toimia "kauppiasvetoisina", mutta yksi taho vain hoitaisi perushallinnan.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Toivottavasti Aallon malli sisältää myös sen nykyisen järjestelmän ominaisuuden, että kunnat voivat itse päättää, mihin yhteistyökuvioon kuuluvat. Epäilen vähän. Tämä nykyinen valinnan mahdollisuus takaa sen, että kuntalaiset myös saavat jokseenkin toimivia palveluita.

Omasta päätäntävallasta luopuminen johtaa päätäntävallasta luopumiseen. Muutaman prosentin osuus maakuntavaltuustossa (pienillä kunnilla mahdollisesti nolla prosenttia) ei palveluiden säilymistä takaa.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

"Aallon malli" on siis Kainuun sotemalli, joka edelleen jatkuu kuntayhtymän muodossa ja menestyksellä. Kaikki sen (pitkäaikaiset) tulokset ja säästöt ovat yleisessä tiedossa. Jokainen asiasta kiinnostunut voi tutustua saavutettuihin hyötyihiin ja oppirahoihin. Eksote oli kelpo kopio ja myöhempi todiste siitä, että homma toimii missä vain Suomessa. Ahvenanmaa veti omaa, fiksua linjaansa jo pidempään. Pisteet myös heille!

P.S. Touko Aalto on piristävä seuraaja/parannus/poikkeus Ville Niinistöstä. Toivottavasti miehen rauhallinen järkilinja pitää; veikkaan, että näin hyvää tulee.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #13

Kainuu, Eksote ja monet muutkin yhteistyökuviot ympäri Suomea ovat ihan toimivia. Pelkään sekä Aallon että hallituksen osalta sitä, että nykyinen kuntien yhteistyöhän pohjaava malli korvataan mallilla, jossa kunnat joutuvat tyytymään tasan siihen, mitä muut (= maakunta ja sen suurimmat kaupungit tai suurimpien kaupunkien edustajat) niille haluavat antaa. Nykyisessä tilanteessa ne voivat itse valita toimivan järjestelmän. Tulevaisuuudessa eivät todennäköisesti pääse irti toimimattomastakaan. Valinnanvapaus ei pienillä paikkakunnilla auta, sillä tuskin niihin montaa terveyskeskusta rakennetaan, kun yhdenkin virkeänä pitämisessä on haasteita.

Kainuun ja Eksoten mallista siis otettaisiin mukaan joitain piirteitä, mutta ei sitä periaatetta, että kuntalaiset voivat vaihtaa toimintatapaa, jos palvelut eivät toimi tai ovat heikkolaatuisia. Monet muut hyvin toimivat (tuota kokoluokkaa pienemmät) mallit romutettaisiin kai kokonaan. Esimerkkinä vaikkapa Kihniö, jolla on pari omaa lääkäriä ja hyviksi koetut palvelut. Saa nähdä mitä jää jäljelle tulevaisuudessa.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #14

Itse koin asian näin: Suomen nykyisen kuvion pohjalta kehitettiin toimiva jatkomalli (Kainuu, Ahvenanmaa, Eksote), josta oltiin tyytyväisiä ja joka toi valtavasti säästöjä ja toimivuutta. Varsinainen ongelma alkoi siitä kun kokoomus ei halunnut vakiinaistaa "Kainuun kokeilua" pysyväksi (Mari Kiviniemen hallituksen aikana).

Jo silloin tämä tuntui oudolta. Sen jälkeen kykypuolueen iltalypsy on vain jatkunut ja jatkunut, mutta heidän kunniakseen ehdottomasti nerokkainta on ollut siinä, että Sipilä saa pysyvät haukut niskaansa samalla kun hallituskumppani sekä (sinänsä fiksu) Vapaavuori ratsastavat aivan omilla raiteillaan (P.S. Olen silti edelleen Meyer-Jannen fani).

Arin kanssa olen samaa mieltä siitä, että on aivan samaa onko kyse 5:sta, 12:sta, 18:sta tai (ehkä) yhdestä "maakunnasta". Siinä mielessä olen Deng Xiaopingin miehiä (kissan väri on samantekevää). Mutta juuri nyt kokoomukselle on peilin ja itsetutkiskelun paikkaa..huomio kun kiinnittyy yhä enemmän siihen suuntaan.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #15

Minun näkökulmani on suunnilleen se, että Kainuu ja muut ovat osoittaneet toimivuutensa. Siksi järjestelmää ei tarvitse muuttaa. Kukin kunta päättäköön, millä keinoilla saa järjestettyä parhaat peruspalvelut. Meillä on jo monta toimivaa esimerkkimallia. Saa järjesää myös yksin, jos se tuntuu luontevalta. Maakuntatasollakin palveluita voi järjestää. Sitä varten ei kuitenkaan tarvita uutta hallinnollisa välitasoa, vaan nykyisen tapainen yhteistyömahdollisuus riittää hyvin.

Keskustassa ihmetyttää halu riskeerata keskustalaisten pikkukuntien tulevaisuus ja viedä niiltä päätäntävalta omiin asioihinsa. Kokoomuksessa ihmetyttää hillitön luottamus yksityisen kapitaatiomalliin perustuvan (ilmeisiä kermankuorintariskejä sisältävän) järjestelmän taloudellisuuteen yhteiskunnalle. Kaikkiin puolueisiin nähden vedän hieman demokraattiseen suuntaan, eli antaisin ihmisille itselle (nykyiseen tapaan) päätäntävaltaa siinä, miten palvelut missäkin halutaan järjestää (mikä voi usein tarkoittaa myös kysymystä järjestetäänkö ollenkaan). Valta menee liian helposti kabinetteihin. Siksi pitää aina vetää hieman toiseen suuntaan, kansaa kohti.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Asian ydin tulisi olla hoidon tasa-arvoisuus Suomen jo sinänsä oudossa ja epätasa-arvoistavassa perusterveydenhuollossa. Työntekijät pääsevät työterveyshuollon yksityislääkäreille hyvään palveluun samana päivänä - kuin myös varakkaammat -mutta osassa maata hoitoon pyrkivä ei saa edes pyynnöstä aikaa jonojen takia terveyskeskusten lääkäreiden vastaanotoille.

Valinnanvapaus on ensisijaisen tärkeää ajatellen terveyspalvelujen kustannustehokkuutta - ainakin teoriassa.

Saksalainen lääkäri ottaa vastaan vuosittain n. 2.400 potilasta, suomalainen n. 1.100 ja valinnanvapauden toteuttamassa Ruotsissa n. 700 potilasta vuodessa.

Keskiverto saksalainen Heindrich käy lääkärillä 10,0 kertaa vuodessa, suomalainen Matti taas 4,3 kertaa vuodessa ja Ruotsin Börje Erik 2,9 kertaa vuodessa.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Terveyskeskuslääkäreillä on usein enemmän tietoa sairauksista ja niiden hoidoista kuin työterveydenhuollossa. Tämä johtuu siitä että terveyskeskuksissa käy sairaita ihmisiä ja työterveydenhuollossa suurimmaksi osaksi terveitä. Itse käyn aina paikallisessa terveyskeskuksessa, kävin myös silloin kun olin vielä työelämässä.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Terveyttä tulisikin hoitaa enemmän, niin sairautta olisi tuskin lainkaan.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu Vastaus kommenttiin #7

AA: "Terveyttä tulisikin hoitaa enemmän, niin sairautta olisi tuskin lainkaan."

Keisarillisen Kiinan terveydenhuoltojärjestelmä oli juuri tätä. Piirin asukkaat maksoivat lääkärilleen, jotta eivät sairastuisi.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Ei työterveydenhoidossa terveitä käy muuten kuin terveystarkastuksissa. Sinänsä niissä on se hyöty, että saatua tietoa voidaan tarvittaessa käyttää ennaltaehkäisevästi. Ennalta estetty sairaus tai vamma on kaikkein parasta ja halvinta terveydenhoitoa. Meillä tietenkin asiaa helpottaa se, että levolla paranevien tautien osalta riittää ilmoittaa työnantajalle, että nyt joudun olemaan kotona. En ymmärrä, miksi perusflunssan takia pitäisi käydä hakemassa edes terveydenhoitajan todistusta.

Minulla ei ainakaan ole pienintäkään moitteen sanaa työterveydenhoidon lääkärien kyvystä selvittää myös vammaa tai sairautta. Olen tietenkin siinä mielessä helppo tapaus, että olen ns. perusterve. Joka kerta kuitenkin tarvittaessa olen saanut pätevän hoidon ja pätevät ohjeet. Asiat on selvitetty, selitetty ja päätetty yhdessä lääkärin kanssa. Nimenomaan niin, että lääkäri on kertonut vaihtoehdot, todennäköisyydet ja suosituksen. Sitten on yhdessä tehty päätös. Tutkimuksia ja lääkkeitä on käytetty minimaalisesti mutta riittävästi.

Voihan olla, että sama toimii terveyskeskuksessakin. Työterveyshuollon yksityisellä lääkäriasemalla lääkärillä on kuitenkin aina ollut aikaa käytettävänä täsmälleen niin kauan kuin on tarvittu. Jos olen selvinnyt alle 20 minuutin, se aika on käytetty joko hetken huoahtamiseen tai aikataulun kiinniottamiseen. Jos on tarvittu yli varatun ajan, sitten on käytetty yli varatun ajan. Milloinkaan ei ole ollut tunnetta, että lääkärillä on kiire päästä minusta eroon.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Saksassa ylihoidetaan. Lääkärit harjoittavat uskomushoitoja, kuten vaikkapa korvanlehtiakupunktiota ja homeopatiaa, ja rahastavat niillä. Yksi kansallinen omituisuus on siellä usko ruiskeiden voimaan - lääkri antaa kaikkia mahdollisia lääkkeitä ruiskeina, jokaisesta injektiosta voi laskuttaa sairaskassaa erikseen. Toisin sanoen monet lääkärikäynnit ovat siellä pelkkää humpuukia.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Ennen päätöksentekoa eduskunnassa voisi hyvinkin kysyä hallitukselta, ketkä maan parhaat asiantuntijat ovat valmiit laittamaan nimensä paperiin Sote-esityksen puolesta ?

Kuten varmasti jokainen tietää, hallituksilla ja politiikoilla ei ole koskaan vastuuta pienemmisääkään määrin mistään päätöksistä.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

> Sote-nahistelun vastapainoksi tulisi miettiä olisiko parempi satsata rahallista panosta terveyden hoitoon, eli ennakoidaan enemmän ja maksetaan sitten jatkossa vähemmän eli eletään terveempinä.

Tähän nykyinen sote-ehdotus ei kovinkaan vahvasti kannusta. Yksityiset alan yrittäjät yrittävät tietenkin maksimoida budjettinsa. Voi syntyä intressi siirtää hankalia ja kalliita potilaita yksityisiltä valtion puolelle. Voi syntyä intressi palvella perusterveitä runsaasti ja hyvin. Tämä viimeisin parantaisi terveyttä, mutta voisi silti nostaa kustannuksia.

Tulee mieleen myös tapaus Karvia, jonka yhteydessä keskusteltiin siitä, johtuvatko kunnan matalat hoitokulut siitä, että kunta on satsannut vahvasti vanhusten liikuntaan. Sote tietenkin lopettasisi tämän, kun liikuntapaveluiden ja terveyspalveluiden taloudellinen linkki katkeaisi soten maakuntaan siirtämisen myötä.

Nykyinen malli on minusta tässä mielessä toimivampi kuin ehdotettu sote. Nykyään kunta vastaa kuntalaisten perushyvinvoinnista hyvin laaja-alaisesti, ja siksi mikä tahansa säästö millä tahansa alueella minkä tahansa alueen hyväksi toimiii.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

Valinnanvapaus = perusterveydenhuollon (ja mahdollisuuksien mukaan myös erikoisterveydenhuollon) yksityistäminen. KELA-tuin. Miljardien bisnes kotimaisille suurille yhtiöille ja etenkin ylikansallisille alan toimijoille. Voitot veroitta KELA-tuin ryyditettyinä veroparatiiseihin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Hyvää nimipäivää Arille, jolle omat vanhemmat ovat ilmeisesti aikanaan kyseisen etunimen valinneet !

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset