Ari Alsio - puolueisiin sitoutumaton Aappa A taistelee paremman maailman puolesta "Oulusa".

Maakuntamalli, sote ja höpöhöpö

Suomen sosiaali- ja terveysjärjestelmää on runnottu kokoon ja  perustuslakiin se on törmännyt ainakin 13 vuoden ajan. Sipilän hallituksen nykyinen malli on peräti kahdeksas yritelmä. Olisi helpompi muuttaa perustuslakia, kuin yrittää sopeuttaa sotea siihen

Tavoite on olevinaan niin hyvä, että se muka pyhittää kaikki keinot, mutta valmista ei vain tule.

Nyt on sitten valinnanvapaus vuorossa tyssätä, eli tarvitaan taas seuraavan hallituksen kiertoilmaisu sille, mutta kukaan ei epäile sitä, että perustuslakia käytetään jatkuvasti soten lyömäaseena tahallisesti.

Järjestelmän tulisi olla kaikkialla Suomesssa sama, mutta eihän meillä Suomessa ole mikään asia kaikkialla sama, vaikka hoetaan, että koko maa on asuttuna.

Pakkoyhtiöimistä myös vastustetaan, vaikka meillä on momopoleista hyviä malleja kuten Alko ja VR, mutta ei Alkollakaan ole koko maata kattavaa yhdenvertaista jakeluketjua. Miksi sotella tulisi olla prikulleen samallainen palvelusetti joka ikisessä maan kolkassa?

Tästä kaikesta maalaisjärki selviäisi paljon nopeammassa aikataulussa. Eli perustuslaki vaatiin maakunnan tai aluekunnan. No perustetaan yksi koko maan kattava aluekunta ja jaetaan se viiteen eri osakuntaan. Aluekunta järjestää koko maan sotepalvelut ja alistaa ne viidelle osakunnalle, niin että jokaiseen osakuntaan jää yksi yliopistollinen keskussairaala. Osakunnat järjestävät sitten alueensa sote-hoidot aluekunnan alaisuudessa.

Valinnanvapaus järjestetään niin, että kaikilla on vapaus valita meneekö hoitoon vai ei mene. Osakunnilla on myös vapaus ostaa yksityiseltä puolelta palveluverkkonsa osa tai vaikka koko setti kilpailutuksen mukaan. Mitään potilaan valintaa ei tehdä, vaan osakunta kilpailuttaa palvelut potilaan puolesta on vain yksi sote. Se yksi sote on kuitenkin kirjava sisältä, juuri niin kirjava kuin kilpailutuksen tulos on, eli julkinen puoli kilpailee yksityistä vastaan ja päinvastoin ja lopussa kaikki on osakunnan alaisuudessa yksi ja sama palvelumassa.

Viittä osakuntaa koordinoi aluekunta ja kaikki ovat tyytyväisiä, paitsi demarit ja vassarit.

Jos mitään ei tehdä, eli jos perustuslaki tyrmää kaiken ehdotetun, niin onhan meillä kaksi vaihtoehtoa. Pitäydytään vanhassa tai sitten yksityiset valtaavat koko soten vakuutusyhtiöiden jo nyt harjoittaman systeemin kautta. Jos demokratia kieltää kehityksen vetoamalla perustuslakiin on asia selvä. Yksityinen sektori hoitaa kehityksen muulla keinoin.

Eikös perusterveydenhuollon tehtävä ollut palvella ihmistä, eikä ajaa sitä vakuutusyhtiöiden pelimerkkinappulaksi?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Kokoomus on yksityistämispuolue. Myy vaikka kaivoksen eurolla ulkomaalaiselle, kunhan se on yksityinen yritys. Sotessa haisee tältä osin Kokoomukselle.
Kepu on maakuntapuolue. Soten varjolla Kepu tavoittelee Suomen maakuntien valtaamista?
Mikä sitten onkin merkillistä, niin kukaan ei puhu persuterveydenhuollosta, vaan ainoastaan perusterveydenhuollosta ja erikoissairaanhoidosta jne. Eli vaikka asiaa hoitava ministeri on tässä hallituksessa ollut perussuomalainen, ei niitä peukalonjälkiä ole niin paljon jäänyt, että joku vääräleuka olisi siitä alkanut huomauttelemaan.

Ehdottamsi malli ei käy kepulle, koska maakuntia on liian vähän (-;

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Miksi maakuntia pitää olla niin paljon? Osaako joku kepu vastata?
Jos tavallinen äänestäjä antaa äänensä maakuntavaaleissa ei hän ajattele sitä, että niitä on paljon, vaan sitä, että asiat hoituisivat.

On todella surkuhuoaista, kun 13 vuotta hallitukset ovat puskeneet turhaketta, eli jokainen jo lähtiessään tietää, että läpi ei mene. Silti Jyrki Katainenkin uhosi lukuisia kertoja televisiossa, ja turuilla ja toreilla, että hän ja hänen hallituksensa vie sen maaliinsa.

Sari Sairaanhoitajalle nostettiin oikein palkaa, että tie olisi ollut sileä, mutta niin vain pääminmisteri karkasi ennnen aikojaan pois pelistä.

Miksi maakunnista on tullut niin tärkeä osa vaalimatematiikka, että sellaista himmeliä pitää alkaa rakentamaan ja kuntauudistus on jätetty täysin ränsistymään?

Ensin poistettiin läänit sitten yhdisteltiin kuntia keskittämisen nimissä ja sitten kaikki tämä tuhotaan lisäämällä hallintoa maakuntien kautta.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Ei sinulle oululaisena tai minulle raahelaisena maakuntien määrä ole kummoinenkaan kysymys. Oli niitä sitten viisi tai 18, niin Oulu on yhden niistä veturi, pää, sydän ja tärkein asia. Ehkäpä meidän pitäisi kysyä kokkolalaisilta, kuhmolaisilta, närpiöläisiltä, mikkeliläisiltä, haminalaisilta tai vaikka porilaisilta.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #4

Järjestelmän hyvyys ei liity kertojan aikaan tai paikkaan. Pyörän tai sähkön keksijän asuinpaikkakunnalla ei ole väliä. Ei myöskään soten kehittäjällä, koska toimiva järjestelmä palbvelee kaikkia, ei tasapuolisesti, mutta mahdollisimman tasapuolisesti.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

"Ehdottamsi malli ei käy kepulle, koska maakuntia on liian vähän (-;"

Arin märkä uni on kaapata Kainuu ja Lappi oululaisten tervaporvareiden tallukan alle.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Arin ehdotus kuullostaa hyvältä ja luontevalta yhdellä järjestämisestä vastaavalla aluekunnalla ja yliopistosairaalapiireihin perustuvilla viidellä osakunnalla. Ns. miljoonapiirit eivät ole lainkaan liian isoja SOTE:n järjestämiseen nyt esitetyn 18 sijaan.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

18 järjsetäjää on aivan liikaa, ajatellaanpa, että VR toimisi niin, että 18 maakuntaa tekisi junille aikatauluja. 18 eri rautatieyhtiötä järjestäisi Suomen joukkoliikenteen, vain siksi, että keput saisivat äänensä kuuluviin.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Kaikki keinot, jotka vähentävät julkisen hallintokoneiston määrää ovat Suomelle etu. Kepulien ajama maakuntauudistus lukuisine suojatyöpaikkoineen ei kuulu näihin keinoihin. Soteuudistus toimii todennäköisesti myös paremmin, jos hallinto rakennetaan kevyemmäksi.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Oikein, eli nyt perustuslakia käytetään lyömäaseena, vaikka perustuslain tulee turvata meidän eloa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Hallitus alkaa on jo siinä jamassa kuin Matti Vanhasen hallitus.

Matin hallitus ei saanut mitään aikaan. Matti sai palkan ja uuden työpaikan.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Joka vielä Vanhasta muistaa, sitä ....

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

"Valinnanvapaus järjestetään niin, että kaikilla on vapaus valita meneekö hoitoon vai ei mene."

Entä niissä tapauksissa, joissa potilaalta puuttuu sairaudentunne?

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Ehdotelmani SOTE:ksi:
Maakunnat järjestävät palvelut niin, että potilaalla / asiakkaalla on mahdollisuus valita eri palveluntuottajien välillä, kun tarvitaan erityispalveluita (kuntoutus, leikkaukset yms.)
Maakunta kuitenkin hoitaa peruspalvelut, joiden kautta ohjaudutaan erityispalveluihin palveluseteli takataskussa. Lähettävä taho voi suositella ja antaa palveluohjausta.
Yksityisten terveyspalveluiden KELA-korvaus poistetaan kilpailua vääristävänä.
Sitten: Palveluja säätelevät eri lait yhdistetään niin, että kaikki saavat samanarvoiset palvelut sairaudesta riippumatta! Tilkkutäkissä piisaa saumattavaa.
Vakuutusyhtiöt joutaa pelistä kokonansa... tai ihan sama, mitä ne yksityisten klinikoiden kanssa puuhaa, kunhan tämä toiminta jää marginaaliin kun peruspalvelut toimivat.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset