Suppean soten maakunnat ja pari kaupunkia
Meille on tulossa maakuntien himmeli, jossa on eriarvoisia maakuntia. On yliopistollinen sairaala maakunta, tavallinen maakunta ja suppea maakunta. Suppea maakunta ei poikkea Kemin tai Savonlinnan kaupungista terveyspalvelujen tarjonnan suhteen.
Kainuu, Kanta-Häme, Etelä.Karjala. Keski-Pohjanmaa, Pohjanmaa ja Kymenlaakso ovat tulevaisuudessa ilmeisesti maakuntia joiden painoarvo on sama kuin tavallisen kaupungin, kuten Kemin tai Savonlinnan, jos arvoja mitataan suppean päivistysvalmiuden kautta.
Onko sellainen tasapuolisuus oikeata tasa-arvoa, että meille on tulossa kolme eri luokkaa maakuntien arvoihin?
Esitin jo tuossa päivänä muutamana, että maakuntien määrää supistetaan 12 jolloin paarialuokka jäisi pois maakuntasarjasta. Onhan aika turhauttavaa ylläpitää noissa maakunnissa maakuntahallintoa, joka pystyy turvaamaan vain kaupunkitason palvelut omalle maakunnalleen.
Kannattaa käydä myös lukemassa tämä pohdinta, – jos ei ole jo luettu.
Paluu lääneihin, paitsi että läänit olivat hallintoa ylhäältä (valtio) alaspäin, nyt, ainakin teoriassa toisinpäin.
Tosin, jäisihän tuossakin vielä kahden luokan maakuntia, koska yliopistolliset. Ja RKP ei hyväksy, koska Vaasa. Ja pääkaupunkiseutu haluaa sen omansa. Kas, ollaankin jo neljässätoista.
18 maakuntaa ei ehkä ole se kaikkein pätevin määrä, mutta sopivin se on. Se on politiikkaa se.
Ilmoita asiaton viesti
Teoriassa on kuitenkin niin paljon valuvikoja, että sellainen teoria ei tule koskaan toimimaan.
Miten Kari olet ajatellut teorian mukaan järjestää ruokahuollon tai siivouspalvelut nykyistä ihmisläheisemmin, kun jokaiselle sektorille tulee kilpailutusehto. Kunnat eivät voi enää palkata omaa henkilökuntaansa ilman kilpailutusta. Kilpailutus tarkoittaa myös hyvää, mutta se luo tässä tapauksessa vain byrokratiaa. Ei tuo himmeli ole edes teoriassa ruohonjuuritasolta lähtevää, koska eihän ruohonjuuritaso ole edes mukana uudistuksen ytimessä. Sipilän uhkaus presidentin tykö marssimisesta on sinun mielestäsi ihmisläheistä.
Ilmoita asiaton viesti
Sinällähän maakuntien määrällä ei ole itselle merkitystä. Pohjois-Pohjanmaa on joko vahva maakunta yksinään tai sitten vahva tekijä kahden maakunnan liittoumassa (se kolmas suuntautuisi etelään, koska svenskspråk). Kiinnostavaa tietenkin on se missä määrin sotepalvelut keskittyvät Ouluun, jossa sentään asuu puolet meistä pohjoispohjalaisista. Jos nyt jotain jäisi kuitenkin tuohon viiden kilometrin säteellekin. Kuntaliitoksen myötä tuo kilometrin säde onkin jotakuinkin tyhjentynyt sotepalveluista.
Ilmoita asiaton viesti
Alkaa olla samantekevää monille muillekin koko maakuntarumba. Lääniuudistus jäi Backmanilta kesken, ja taitaa jäädä maakuntauudistus kesken jo heti alkuunsa, kun ei osata muuta kuin pitäytyä vanhassa. Mielummin pidetään keinomaakontia hengissä kuin tunnustetaan, että ne ovat vain nimellisiä maakuntina. Kemistä ja Savonlinnasta saa samat palvelut jatkossa, kuin näistä minimaakunnista.
Kukaan ei uskalla sanoa poikkipuolista sanaa hallituksen suunnitelmia vastaan, koska aikataulu on niin kireä, että muutoksia tai uudistuksia ei voida ajatellakaan. Tehdään siis sutta ja sekundaa, kun ei ole aikaa muuhunkaan.
Kukaan ei kuitenkaan koskaan kysy, paljon meni aikaa, vaan kuka tämän on tehnyt, jos tulee sanomista.
Teroria siitä että maakunta toimisi, ei ole mitään näyttöä. Kuntajohtajat ovat jo nousemassa vastahankaan, kun tulisi perustaa yhtiöitä siivoikseen, ruokahuoltoon ja ties mihin, koska kilpailutus ei muuten toimi. Tämä kaikki sitten tehdään näissä minimaakunnissa aivan turhaan koska mitään hyötyä ei uudistuksesta heille ole. Heiltähän päinvastoin vähenee palvelut.
Ilmoita asiaton viesti
Kilpailutuksesta: Mitähän kunta/sairaanhoitopiiri/maakunta säästää siinä, että kilpailuttaa jonkin toiminnon, palkkaa ylimääräiset virkamiehet kilpailurumban hoitamiseen ja valitusten käsittelyyn ja sitten kun joku härski yrittäjä saa alihintaan urakan ja alipalkkaa henkilökunnan ja puuttuva palkanosa maksetaan sossusta…
Ilmoita asiaton viesti