Ari Alsio - puolueisiin sitoutumaton Aappa A taistelee paremman maailman puolesta "Oulusa".

SSS-hallitus

Mitä tarkoittaa kolmen ässän hallituksen ässät?

Sipilän Saamattomat Sankarit!

Hei me hallitaan täällä, hei me hallitaan täällä…

Suomen nykyinen hallitus hallitsee vatuloinnin, on järkyttävää katseltavaa koko farssi.

Meillä on kuntia joka lähtöön, mutta vielä meille on tulossa sotekunta ja ervakunnatkin.

Pariskunta, paliskunta, kirkkolunta, palokunta, kunta, maakun, seutukunta, ervakunta, sotekunta, kansakunta, eläinkunta, eduskunta, valiokunta, ihmiskunta, valtakunta, peruspalvelukunta, siirtokunta ja veroparatiisi.

Suomessa ei ole tehty suurta kuntauudistusta, mutta 2000-luvulla kuntauudistusta on tehty Matti Vanhasen ja Jyrki Kataisen hallitusten johdolla. Tulokset ovat olleet laihoja. Nyt Sipilän kolmen ässän hallitus ei juuri ole saanut kuntien määrää tippumaan, vaan hallitus yrittää keventää kuntien tehtäviä, joka tarkoittaa palvelujen heikentymistä. Eikös kuntauudistuksen pitänyt säilyttää palvelut ennallaan ja hallinnon pienentymisestä olisi tullut se lisäarvo?

Nyt on tulossa lisäksi myös maakuntavaalit, maakuntaverotus mahdollisesti, eli lisätään himmeliin yksi kehä lisää tai yksi ei riitä, tulee, sote-, erva-  ja maakunta kuntien yläpuolelle.


Mielestämme riitaisa saamaton ja älyvapaa Kreikka on toteuttanut kaksikin suurta kuntauudistusta. Ennen vuotta 1997 Kreikassa oli 5 775 kuntaa. Kyseisenä vuonna voimaan tullut Kapodistrias-suunnitelma vähensi kuntien määrään 1 033 kuntaan. Maan talouskriisin myötä vuonna 2011 toteutettiin Kallikrates-suunnitelma, joka laski kuntien määrän 325 kuntaan. Kreikasta on häipynyt 5450 kuntaa ja siitä huolimatta uudistuksia tarvitaan lisää. Meiltä ei ole poistunut kuin kourallinen kuntia, mutta mehän uudistummekin jatkuvasti. Katsokaa vaikka eduskunnan kyselytunteja siellä se kaikki viisaus piilee.

Ruotsiin perustettiin kunnat vuonna 1863 edellisenä vuonna säädettyjen kunnallislakien perusteella. Ensimmäinen kuntauudistus tehtiin vuonna 1952. Se katsottiin kuitenkin riittämättömäksi ja vuonna 1971 toteutettiin toinen kuntauudistus. Jälkimmäisen kuntauudistuksen myötä Ruotsissa luovuttiin kuntien jakamisesta kuntamuotoihin, joita olivat olleet kaupunki, kauppala ja maalaiskunta. Vähimmillään kuntia oli vuosina 1977–1979 jolloin niitä oli 277 kappaletta. Nykyään Ruotsissa on 290 kuntaa. Ruotsi tulee toimeen paljon vähemmillä kunnilla kuin Suomi, jospa tässä on se viisaus Ruotsin paremmalle menestymiselle, eikä suinkaan omassa valuutassa.

Suomessa ei osata tehdä päätöksiä se on meidän nykyinen ongelma, jospa puolueita tulisikin määrällisesti vähentää, eikä ainoastaan kuntia? Ai niin meillehän on jo tulossa Paavo Väyrysen johdolla kaksipuoluejärjestelmä, eli Paavo haluaa kuulua kahteen eri puolueeseen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Siinäpä se, kun puhutaan veräjästä, niin päätös tehdäänkin koko aitauksesta. Sote-uudistuksella piti uudistaa terveydenhuollon organisaatiota, mutta kohteeksi otettiinkin maakuntahallinto, jossa sote on vain yksi osa-alue. Vähemmilläkin sotkuilla pärjättäisiin.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Taitaa keskustalaisten kanssa olla aina sama juttu, jos puhutaan säästöistä ne tarkoittaakin sitä, että kansa joutuu säästökuurille.

Miten voidaan säästösyillä perustella, sitä että hallintoa lisätään ja tehdään aivan uusia hallintomalleja, kuten maakuntavaaleilla valitut, sehän vaatii uuden verotuksenkin, vaikka hallitusohjelmassa lukee selkeästi, että veropainetta ei lisätä. Ei palkansaajien verokevennyksellä vielä maakuntavaltuustoja ja hallituksia kustanneta.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Ukilta mainiota yllytystä tositoimiin.
Ehkä olen malttavaisempi, mutta nimitän tuota SSS-yhdistelmää Suomen Servi Systems-porukaksi, jolla on aika monen festivaalin jälkipyykki hoidettavanaan.

Toivottavasti onnistuvat eivätkä sotke lisää, vaikka toki nopeammikin saisi homma sujua. Älkööt tuijottako gallupeja, vaan käärikööt hihansa. Jos valita voivat, olkoot tolkun sakkia, pitäkööt Suomen asiaa esillä ja yrittäkööt silti rakentaa siltoja, kun se vain on mahdollista.

Ja vaikka koskee, joskus voi joutua hylkäämään toimimattomia käytänteitä ja rakenteita. Sekin rohkeasti. Vallan juopumus pysyköön heistä poissa.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Suomessa kuntien määrä on puolittunut, ja Ruotsissa on maakuntahallinto. SSS-hallituksen ehdotus on paljon, paljon parempi kuin Kataisen-Stubbin kyhäelmät alkaen 70 kunnasta ja viidestä vastuualueesta.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kuntien määrä väheni vuosina 2005 (–12), 2007 (–15), 2009 (–67) ja 2013 (–16), eli ei se puoliintunut.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Miksi uudistaa huonosti toimivaa ja kallista järjestelmää ?

Ehkä tähän kysymykseen kiteytyy SSS-hallituksen sisäinen tahtotila.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Alokas korjatkaa asento tai tehkää kokonaan uusi!!!

Uudistus tulisi aina tehdä uudistamalla kokonaisuus, eikä paikkailemalla vanhaa.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Maailmanpoliittinen tilanne on niin tulenarka, että saattaa käydä niin , että kyseinen uudistus ulkoistuu. Saadaan mitä ei ole tilattu.

Käyttäjän leilamustanoja kuva
Leila Mustanoja-Syysmeri

Vai menevätkö asiat kuten Sipilä eilen lausahti:"Nyt sotesta käytävä julkinen keskustelu on turhaa. Hallitus kyllä ratkaisee nämä ongelmat". En voi sille mitään, että hieman tuntuu siltä, että Sipilä mieltää itsensä maan isäksi, joka topuuttelee innokkaita kansalais-lapsukaisia turhaan ajattelemasta asioita, jotka hallitus eli Big Daddies hoitaa heidän puolestaan.

Käyttäjän JairiPalonen kuva
Jairi Palonen

Valtiolla on "etuoikeus", että ne voivat päättää "veroista" progressiivinen sekä pääomista ja maksuista ja näin kattaa vuosittaiset menonsa, ja pitää taloutta tasapainossa - siksi käytetäänkin paljon resursseja vuosittaisten budjettien laatimiseen.

Valtion ja kuntien talouden pääperiaatteena on se, että budjetti kattaa vuosittaiset "menot ja palkat" - ja jos velkaa otetaan, sitä otetaan lähinnä "investointeihin", eikä myödä niitä,jotka tuottavat kansantaloudelle tuloa pitkäjännitteisesti. Siksi väkisinkin nousee mieleen vanha sanonta käyttämä ilmaisu "syömävelka". ( Julkinen velka nyt noin 130 miljardia kun kunnat otetaan huomioon, ja juuri kuntien raju velkaantuminen on johtunut valtionosuuksien jatkuvasta laskusta)

Olen kirjoittanut mitä 2007 tupolla kuinka tuhoisia seurauksia tällä ratkaisulla oli Suomen talouteen, jos 10-vuoden aikana on 2007 tupon takia on tullut velkaa kaikkineen noin 100 miljardia,kun otetaan aikaisempien vuosien leikkaukset ja korotukset. Palkankorotukset syvensivät Suomen kilpailukyvyn ongelmia, mutta miksi kukaan muu ei ymmärtänyt, kuinka tuhoisaa epärealistinen palkankorotustaso oli koko yhteiskunnalle? Missä olivat taloudesta vastaaavat virkamiehet/politiikot ym tahot. (nyt kaikki haluaa pitää kiinni "saavutetuista eduista".)Nyt tullaan jo vanhuksien ruokakupille.

Vuoteen 2014 mennessä "julkiset" menot olivat kohonneet 10 prosenttiyksiköllä suhteessa bruttokansantuotteeseen 58,3 prosenttiin. Tällä lukemalla Suomi on OECD-maiden ykkönen

. Kun vielä politiikkomme eivät osaa järjestää olosuhteita/verotusta, joissa yksityinen yritystoiminta tuottaa uutta varallisuutta ja kansalle tuottavaa työtä, niin he myyvät valtion omaisuutta pilkkahintaan ja antavat jopa ilmaiseksi

2007 epäonnistunut tupo sekä Finanssikriisi 2007–2009 maailmanlaajuinen pankki- ja rahoituskriisi, joka polkaisi käyntiin pitkään jatkuneeseen lamaan. "Syyllisiä".on viime hallituksien päättäjät taloudesta vastaavat virkamiehet, sekä työmarkkinaosapuolet, jotka tämän epärealistisen palkankorotuksen ovat hyväksyneet.

.THL:n mukaan vuonna 2009 sosiaaliturvaan kului rahaa 52,4 miljardia euroa. Vuonna 2013 Suomen sosiaaliturva. Pitää muistaa että € eurojen takana on ihmiset ,menot olivat jo 63,2 miljardia euroa. Tämä oli 5,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2012. tästä on aiheutunut valtion osuuksien raju lasku kunnille, ongelmat ovat ketjuuntuneet, aina vanhuksien hoitoketjuihin myöten, tämä käy jo kaikkien vähävaraistenkin kukkarolle.

Menojen reaalikasvu oli 3,8 prosenttia. Asukasta kohden menot olivat 11 624 euroa. Julkisen sektorin hyvinvointipalveluja lasketaan rahassa, eikä kansanterveyden mittareilla, koska nykypolitiikka on aiheuttanut työttömyyden kautta, mittaamattomat taloudelliset, sosiaaliset ja terveydelliset ongelmat, sekä koulutetun sosiaalisen pääoman menetyksen, jota ei voi € euroissa mitata, nyt hyvinvointi alkaa lyömään itseään vastaan, kun "rahoitusta" ei ole viime vuosien hallitukset kohta 10-vuoteen "halunneet" löytää

. Kun 2007 tupo ei täyttänyt niitä odoksia mitä kolmikannassa sovittiin, ja jakovaraa ei tullutkaan, ei EK/elikeinoelämä ole ollut halukas tätä rahoittamaankaan, ay-liike taas pitää kynsin hampain kiinni "saavutetuista eduista" joka ei ole realisoitunut tulevien vuosien jakovaraan, tämä on aiheuttanut epäluottamusta osapuolten kesken.

Luottamuksen ja sosiaalisen pääoman suhde voidaan nähdä myös kaksisuuntaisena, luottamus on sekä väline sosiaalisen pääoman muodostumiselle että sosiaalisen pääoman tuotos, joka hyödyttää kokonaispääomaa, silloin kaikki hyötyvät, nyt kaikki menettävät. Ulkolaiset pääomat taas ei välitä Suomalaisen hyvinvoinnin rahoituksesta, laillinen veronkiertokin on jo ylittänyt etiikan rajat.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kiitos Jairi, kommenttisi on kuin pieni blogi ja kertoo kaiken olennaisen. Kyllähän itsekin ihmettelin sitä palkankorotuksen suuruutta silloin. Ei markka-aikaan olisi tullut kenellekään päähän kukkimaan, että annetaan rakennustyömiehelle yli kuuden markan tuntikorotus, mutta euron ja 7 senttiä tunnille oli helppoa korottaa euro aikana.

-2007 epäonnistunut tupo sekä Finanssikriisi 2007–2009 maailmanlaajuinen pankki- ja rahoituskriisi, joka polkaisi käyntiin pitkään jatkuneeseen lamaan. "Syyllisiä".on viime hallituksien päättäjät taloudesta vastaavat virkamiehet, sekä työmarkkinaosapuolet, jotka tämän epärealistisen palkankorotuksen ovat hyväksyneet.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Ari

Kerrohan nyt hallitukselle kolme pääkohtaa, miten sen pitäisi alkaa panna asioita järjestykseen tässä (Suomi, EU ja maailmanpolitiikka) sekavassa tilanteessa ja saada ne myös lävitse. Kolme ideaa Sinulta ?

Tulkitsen, että ajat voimakkaasti kokoomuslaista kantaa, minä taas poimin kaikista puolueiden kannoista parhaat oman mieleni mukaisiksi.
Katsotaan osuuko ajatuksemme yhteen.

Kyllä kokoomuksen kokenut kaarti olisi nyt paikallaan - viimeistään.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Aloitetaan yhteiskuntasopimuksesta, sehän on tärkein tässä sisäpolitiikassa, kun sote ja kuntaliitokset on jätetty tahallisesti sivuraiteelle.

Eli numero yksi on laittaa ns. kolmikanta romukoppaan ja se onnistuu vain lakkouhkan ja lopulta lakkojen kautta, koska ay-liike ei taisteluitta luovuta saamaansa etua olla hallituksessa, vaikka ei heitä ole sinne vaaleilla valittu. On siis tehtävä se vaikka yleislakon uhalla, koska muuten isäntä, eli pääministeri ja hallitus ei voi olla eduskunnan luottamuksen arvoinen. Demarit ja ay-liike ovat veljeilleet liikaa ja demarit ovat nostaneet ay-liikkeen yhdeksi sopijapuoleksi kolmikantaan ja se paikka ei ole toimiva enää.

Kohta 2.

Nyt kun ay-liike on laitettu omaan arvoonsa, voi hallitus keskittyä riitelyn sijasta oikeisiin töihinsä. Silloin tulee purkaa hallintoa niin, että valtion ja kuntien hallinnosta vapautuu väkeä, ei työttömiksi, vaan yrittäjiksi. Yrittäjyys kurssin jälkeen jokaisesta virkamiehestä kasvaa yrittäjä toisin kuin pitkäaikaistyöttömistä, joista nyt yritetään väkisin starttirahan avulla saada Suomen yrittäjyys kohenemaan.

Kohta 3.

Kuntajako ja sote-alueet kuntoon, eli Suomesta tulee loppua puheet koko Suomen asuttamisesta. On tehtävä kuten muissa maissa, esimerkiksi Ruotsissa, väki on keskittynyt sinne missä on tarpeeksi elinvoimaa. On katsottava mitkä alueet ovat kasvukykyisiä ja niihin on panostettava ja jätettävä kylmän viileästi muuta alueet ruohottumaan. Jo nyt on havaittavissa, että Pääradan varsi ja sen länsipuolinen alue ovat kasvuvoimaisia, verrattuna itäiseen puoliskoon Suomea. Silloin on katsottava mitkä osat Itä-Suomesta jätetään kylmästi kylmilleen.

Tietysti näiden kuurien tulee olla tehokkaasti markkinoituja, eli pehmitys ensin ja sitten tappoisku nopeasti, että tulevaisuus pääsee takaisin kotiutumaan Suomeen.

Eli tässä kolme teesiäni: Ay-liike ruotuun, ylimääräiset virkamiehet koulutettava yrittäjiksi, maakunnat on oltava kasvukykyisiä ja jätettävä haikailu koko Suomen asuttamisesta myös juhlapuheissa.

Nyt voit laittaa omat teesit tähän niin verrataan;)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Eipä Karjalainen saanut mitään itse paperille???

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset