Ari Alsio - puolueisiin sitoutumaton Aappa A taistelee paremman maailman puolesta "Oulusa".

Hanalan seisake lakkautettiin

Elettiin vuotta 1980 ja Hanalan seisake lakkautettiin, nyt eletään vuotta 2015 ja Siuntion asemaa ollaan jäädyttämässä unholaan. Silloinen Hanalan seisake oli vain nimikyltti radan varressa, kapinen polku rämeikön läpi johdatti matkustajat Korson Kulomäkeen. Talvella polku yhdessä auki tallattiin.

Seisaketta käyttivät sadat matkustajat päivittäin, muistelen lukujen olleen noin plus ja miinus 700, nyt Siuntiossa puhutaan noin kolmesta sadasta päivittäisestä matkustajasta.

Ottamatta kantaa ministerin päätökseen, joka on virkamiseten tahtoa, ei siis ministerin omaa keksimää, niin eipä juuri lohdutuksen sanaa siuntiolaisille löydy. Juna ei pysähdy virkamiehet sen ovat jo kauan sitten päättäneet, paljon ennen kuin ministeriä oli edes valittu. Tässä nyt sitten luottamushenkilöä lyödään olan takaa ja virkamiehet virnistelevät hänen selkänsä takana turvassa.

Keskustalaiset palauttavat kunniamerkkejään ja jäsenkirjojaan, ministeri parkaa syljetään ja sätitään, mutta hän ei ole tehnyt mitään väärin, on vain kuunnellut valmistelun pohjalta esityksen, jonka sitten on pannut toimeen. Mitä muuta hän voisi tehdä?

Timo Soinin peruteluketjua lainaan: Jos me emme olisi hallituksessa sen tekisi joku toinen, nyt me pystymme vaikuttamaan edes vähän.

No mitä ministeri Brenerin vähän sitten on? Se on se, että hän ottaa kaikki mölyt itselleen pää pystyssä, mitä muutakaan hän voi, samoin toimii Timo Soini, ja muut ministerit Juha Sipilää myöten. Ei Juha mistään sunnutailisistä ennen vaaleja puhunut eikä vahingossakaan niiden poistamisesta.

Ne asiat ovat kuitenkin olleet ministeriöiden tiedossa paljon ennen vaaleja. Missä se meidän demokratia nyt sitten oikein luuraa?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Kas vain, Ari! Minäkin olen talven 1978 ja 1979 tallannut tuota polkua. Lastenvaunujen kanssa tosin valinta saattoi olla Korso. Olemmekohan ehkä silloin tavanneetkin, tietämättä sen kummemmin toisistamme kuin tulevista poluistammekaan.

Mutta lakkauttamisesta en siis päässyt nauttimaan. Huomasin sen kyllä ja mielessäni mietin, että paljonkohan niitä matkustajia pitää olla, että se pysähtyminen kannattaa.

(Ihan asiasta toiseen kuitenkin liikenteessä pysyen. Kokemukseni on jo lähes kymmenen vuoden takaa, joten en tiedä nykyhetken toimivuudesta. Mutta silloin totesin, että pietarilainen marsubussi on mielenkiintoinen liikenteellinen innovaatio. Pikkubussi ajaa vakioreittiä metroasema kiintopisteenään. Kun asemalta on kertynyt riittävästi matkustajia, bussi lähtee. Rahastaminenkin sujui sutjakasti. Lähetä raha menemään kuskille nyrkkipostina matkustajalta toiselle ja hetken päästä vaihtoraha palaa sinulle. Toimituskulut nolla, joten ainakin siinä tilanteessa on turha puhua venäläisten epärehellisyydestä. Ehkäpä se vaatii suuremman väestöpohjan tai vähemmän yksityisautoja kuin edes Helsingin ympäristössä.)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Lastenvaunuja työntelin itsekin, mutta töihin menin junalla ilman penskoja. Kaksi ensimmäistä syntyi Kulomäessä, eli hyvinkin olemme kaupassa, junassa, Kuusijärvellä tai kadulla nähneet.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Venäläisten epärehellisyys on itsestä kiinni, minulta ei ole varastettu mitään Venäjällä.

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Ari, muutin Korsoon, ok-talon yläkerran huoneistoon 1971, Kävin töissä Sokevan konttorilla. Eräänä työnjälkeisen illan keväisessä tunnelmassa lähdin poimimaan kukkia Hanalan seisakkeen alueelta. Jätin polkupyöräni aseman pihalle. Siinä hetken valkovuokkoja kerättyäni, havahduin nuoren miehen lähestyvän polte silmissään. Hän tarttui minuun ja kysyi, minkä ikäinen olen - totesin - olen 14 v (en ollut). Hän ei kuitenkaan irrottanut otettaan,tuijotti. Tajusin, että pojalla oli pahat mielessä. Samalla huusin - hei siellä, odota! Annoin ymmärtää, että näin asemalla jonkun ja lähdin hirvittävän voiman saattamana kiipeämään rinnettä. Pääsin hänen otteestaan ja ajoin shokissa vuokrakämppääni.

Siitä lähtien Hanalan pysäkki on ollut minulle kauhujen galleria!

Mutta, pysäkkien lopettaminen on aivan toinen juttu. On hirvittävää, jos vaikkapa Y-junan liikenne lopetetaan. Raideliikenne on kuitenkin puhtaampaa kuin jokaisen yksittäisen työntekijän autoilu työpaikoilleen. Ihmettelen ja kummastelen ministerille tehtyä ehdotusta. Kyllä Anne Bernerin olisi tässä tilanteessa tutkittavan tarkemmin, miksi ehdotus lopetuksesta tuo säästöjä.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Tarkentava kysymys kai kuuluisi, että missä oli Hanalan asema? Toinen kysymys, että mitäköhän kukkia siinä hatelikossa mahtoikaan kasvaa kerättäväksi saakka? Oletko aivan varma, että kysymys ei ollut Rekolan tai Korson asemasta? Veikkaan Rekolan vanhaa asemapaikkaa. Rekolan asemapaikkaa siirrettiin pohjoisemmaksi samalla, kun Koivukylän asema avattiin.

Tämä tapahtui vuonna 1980, siis yhdeksän vuotta tuon ahdistavan tapauksesi jälkeen. Hanalan seisake perustettiin jo vuonna 1930, mutta ei siinä minun tietääkseni ole asemarakennusta koskaan ollut, siitähän on vain reilu kilometri Korson asemalle.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Rekolan pysäkin ja Korson aseman välille avattiin vuonna 1936 Hanalan seisake, joka lakkautettu (v. 1980).

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Kyse ei ollut Rekolan tai Korson asemasta - Hanala se oli. Mutta kun aikaa on kulunut niin turhaapa näistä pohditaan. Minulle tilanne oli hieno selviytymistarina, jonka muistan ikuisesti. Onnittelen itseäni nopeasta tilanne reagoinnistani! Eipä onnekseni jäänyt rankkaa muistoa raiskauksesta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset