Ari Alsio - puolueisiin sitoutumaton Aappa A taistelee paremman maailman puolesta "Oulusa".

Tämä on kateellisten panettelua


Kateus on sairas mielentila, joka kohdistuu yleensä sinne, missä sitä ei oikeasti tarvittaisi. Kateus on yksilön pahoinvointia toisten menestyksen takia. Vaikka hän kuinka soisi toiselle hyvää, niin silti pahoittaa mielensä, kun on kateellinen perusluonteeltaan.

Kateuden uhriksi joutuu vaikka ei omaisi edes erityistä menestystä, joutuu siksi, koska kateellinen vain sattuu päätymään sellaiseen tulokseen, että kannattaa sinuakin kadehtia.

Kateutta esiintyy yksilöiden lisäksi myös ryhmissä, yhteisöissä ja jopa kansakunnat voivat olla kateellisia, mutta siihen en oikein jaksa uskoa täydellisesti,  eli etteikö kansakunnan sisällä olisi muutamaa poikkeusta. Varmasti on suurin osa, mutta pieni kateellinen vähemmistö yrittää saastuttaa koko kansakunnan kateuteensa.

Kateus vie kalan vedestä ja jopa leivän suusta.

Kateellinen kadehtii toisten onnea, vaikka se ei olisi häneltä itseltään mitenkään pois.

Jotkut eivät vain kestä tappiota tai sitä, että joku toinen on tehnyt asioita eri tavoin ja saanut sellaista jota itse kateellisella ei ole.

Köyhällä on ikään kuin perusoikeus olla rikkaalle kade. Suomalaisella on perusoikeus olla kade maahanmuuttajalle jne. , mutta onko siinä mitään älyä?

Kateus on rakennettu ihmisen dna:han niin, että jo pieni lapsi voi olla mustasukkainen tai kateellinen. Se peikko asustelee sosiaalisen perusrunkomme ytimessä ja toteutuu heti kun alamme vertailemaan itseämme toisiin. Tuolla on isompi nenä kuin minulla, voihan nenä, minä olen niin kade.

Sanotaan että on olemassa karjalaista kateutta ja pohjalaista kateutta. Kateuksissaan karjalainen kateus yrittää tuhota menestystä ja jolla onni on se pitää nopeasti kätkeä, jotta ei kateelliset sitä huomaisi. Tämä kateus tuhoaa sekä rikkaan menestyksen että oman menestyksen koska jos onni sattuisi kohdalle, se ei saisi näkyä, siksi kukaan ei nouse keskiarvoa korkeammalle. 

Pohjalainen kateus poikkeaa kateuden määritelmästä positiiviseen suuntaan. Kun pohjalainen näkee, että naapurin pösilö isäntä on perustanut keinutuolipajan, niin hän perustaa isomman ja tekee helvetisti enemmän töitä pitääkseen naapurin elintason ja yhteiskunnallisen aseman itseään alempana. Naapuri tietysti tekee samoin ja kilpailu nostaa naapurusten elintasoa, toisin kuin karjalaisukkojen vihanpito paremmin menestyviä kohtaan.

Kateus ei poistu kummassakaan tapauksessa, mutta sen suunta vaikutta oleellisesti menestykseen. Kateudesta voi siis saada voimavaran itselleen. Jos mahanmuuttaja saa yhteiskunnalta auton ja kotoutuksen, niin mitä pohjalainen kateus tekee? Se menee sossuun pyytämään itselleen myös samaa etuoikeutta. Karjalainen taas menee ja puhkoo autosta renkaat yöllä ja kirjoittaa yleisöosastolle, että ei meillä ole vara heitä elättää.
Yhteiskunnallisesti kateus on hyödyllistä kun koemme olevamme ”naapureita”. eli koemme olevamme samaa yhteisöä. Nyt maahanmuuttajat rikkovat tämän illuusion, jos jähmetymme rajaamaan maahanmuuttajat eri ryhmäksi kuin ”kantasuomalaiset”. Siinä teemme suuren virheen. Samaa ilmaa me kaikki hengitämme.

Sanavapauden nimissä tehty ilkikurinen katkeruuden levittäminen maahanmuuttajia kohtaan on iljettävän tyhmä teko. Sehän on aivan sama jos lähtisimme pyöräretkelle kihlattumme kanssa ja ottaisimme hänen pyörästään kettingin pois, jotta polkimet sutisivat tyhjää. Sitten nauraisimme, että ei sinusta mihinkään ole, kun sinua pitää auttaa, joten olet liian kallis kumppaniksi.

Yhteiskunnalliset uudistusliikkeet eli puolueet voivat siis mennä pohjalaisella tai karjalaisella kateudella julkisuuteen, kateus voi olla hyvä tai paha, mutta vahingon kärsii aina syytön osapuoli.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

On eriasia olla kateellinen hengenheimolaiselle kuin pelätä tyystin uutta ja vierasta joka ei istu naapuriin aivan kuin istuttaisi perunoita ruusupenkkiin. Suomi on muita kohtaan varautunut neljänkansan salatsuuni. On hyvä muistaa että Suomi on vain Somalialaisten ja muiden pakolaisten sijaiskoti, väliaikainen turvapaikka. En ole kuitenkaan sitä vastaan että jos haluavat vapaasta tahdosta jäädä ja sulautua isäntämaan kulttuureihin niin mikäs siinä...

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Perunat kasvavat oikein loistavasti ruusupenkissä ja kauniit kukatkin niillä on.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Kauniitahan ne ovat ja kypsyvät toki mutta auta armis kun ne sieltä on sadonkorjuussa aika noutaa... piikit pistelee ja perunoista on tullut kituneita, ruusiusta rumia

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Ari A. ,

Olen kateellinen tästä blogistasi. Kumpi osapuoli on syytön ja kärsii vahingon ?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Minä olen syytön kateuteesi, blogiani kun voi lukea myös ilman kateutta;) Vahinkoa ei muodostunut;)

Erkko Korppaanmäki

Blogissa kuvattu karjalainen kateus on Venäjä. Pohjalainen kateus on USA.

Koska länsimailla menee paremmin kuin Venäjällä - sen sijaan, että venäläiset pyrkisivät hoitamaan oman tonttinsa paremmin - he pyrkivät imperialistisesti levittämään omaa surkeuttaan. Jotta maailmassa kaikilla menisi tasa-arvoisen p@skasti.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Pohjanmaa on Suomen Amerikka.

Tapani Lahnakoski

Pohjalaiset ovat kateuden lisäksi tunnettuja myös vaatimattomuudestaan.

Seuraava tarina liittyy aikaan, jolloin kirkoissa ei yleisesti vielä ollut penkkejä.

Erään seurakunnan kirkkoon penkit ilmestyivät ja ensimmäisessä jumalanpalveluksessa tämän jälkeen pappi kertoi seurakunnalle, että erään talon isäntä oli nämä penkit lahjoittanut, mutta halusi, että en hänen nimeään kerro.

Ensimmäiseltä penkkiriviltä nousi isomahainen mies, kääntyi seurakuntaan päin ja sanoi: "Moon aatellu, notta niin on paree."

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Keskisuomessa taas kerrotaan Savolaisten kitsudesta ja kieroudesta; "kitsas kui Savolane (Savolainen), kiero kui korkkiruuvi, sellane o mie'es Koopiosta".
Kerrotaanpa myös että Laukaan Hartikan kirkkosortui kun nauloissa oli pihistelty. Toinen vastaava kertoo ettei Jyväskylän Suuruspäähän saatu kirkkoa kun lautoja ei onnistuttu tarpeeksi kerättyä.

Juha Hämäläinen

Kuka ilmoittautuu kadehtimaan miestä joka ei kadehdi ketään ?

Käyttäjän PeliSuomi kuva
Pertti Lindeman

Mukava on ollut elämän aikana seurata kateellisten ja ei kateellisten reaktioita.

Kun mulla meni hyvin ja yritystä rakennettiin, niin ystävät toivoivat onnea ja kateelliset tuhoa.

Kateelliset saivat haluamansa, kun jouduimme 90-luvun pankkienryöstön uhriksi. Ystäväni olivat suruissaan ja tukivat.

Kun jouduin pakosta muuttamaa Espanjaan, niin jälleen kateelliset repivät pelihousunsa ja ystäväni toivottivat onnea.

Toisilla on todella "kateellisuuden perusluonne", jolle he itse eivät mahda mitään.

Kiitos Ari, tästä aiheesta ei voi koskaan liikaa kirjoittaa ja puhua.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kateus olisi vielä aika harmitonta, jos se esiintyisi vain sosiologisena ilmiönä, mutta kun se heijastuu samalla magnituudilla myös lainsäädäntöön. Esimerkkinä tästä on progressiivinen ansiotulovero, jolle ei ole olemassa mitään muuta selitystä kuin tuo kateus.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Lakiin kirjattu kateus on laillista.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Niinpä! Urakkapalkalla ojaa kaivavalla laiskalla duunarilla on täysi oikeus kadehtia ja vaatia osuuttaan ahkeramman ojankaivajan tienestistä.

Kari Savinen

Kateudesta olen aina ollut sitä mieltä, että sitä on kahdenlaista, nimittäin mustaa ja valkoista. Musta kateus pyrkii tuhoamaan kaiken yritystoiminnan joka menestyy, mutta valkoinen kateus synnyttää lisää yritystoimintaa, silla perusteella, että kyllähän määkin pystyn, ja laitan puolta suuremman yrityksen kuin naapurilla.

Pohjanmaalta muuten löytyy sitä valkoista kateutta, enimmäkseen.

Vanha sanonta: Kateus vie kalatkin vedestä, pitänee aika hyvin paikkansa !

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset